Handleiding IPTV op Draytek 2860 met VDSL

  • 31 May 2020
  • 3 reacties
  • 3913 keer bekeken

Reputatie 1

Om de medemens te helpen IPTV werkend te krijgen op je eigen Draytek Vigor 2860 via VDSL heb ik hier een korte handleiding samengesteld. Voornamelijk tekst aangevuld met screenshots.

Bronnen: Dit forum, Draytek Routed IPTV handleiding

In deze handleiding redeneer ik vanuit het scenario dat je enigszins bekend bent met het configureren van je modem/router, een Draytek Vigor 2860 met firmware 3.8.9.7 en een verse factory reset. Wellicht zijn niet alle instellingen noodzakelijk of relevant voor een goede verbinding en IPTV, mochten daar op- of aanmerkingen over zijn dan lees ik dat graag.

Log met de browser van jouw voorkeur in op de webinterface van de Draytek Vigor. Het standaard IP adres is 192.168.1.1, username ‘admin’ password ‘admin’.

 

Ohja, wacht met het aansluiten van je decoder(s) totdat je de configuratie voltooid hebt. Zou je de automatische update van de decoder onderbreken kan dit de decoder onbruikbaar maken.

 

Stap 1 - WAN configuratie

Wanneer je ingelogd bent, ga in het menu aan de linkerkant naar ‘WAN’ en vervolgens ‘General Setup’ 

Hier aan het randje van Nederland is glasvezel nog niet beschikbaar en zijn we beperkt tot (V)DSL. Bij de Vigor2860 gebruiken we dus WAN1. Door op de tekst ‘WAN1’ te klikken kom je verder de configuratie in. Hanteer deze instellingen: 

Klik op OK om het apparaat te rebooten (wen eraan, bijna elke instelling wijziging vereist een reboot)

 

 

Ga in het menu aan de linkerzijde onder ‘WAN’ naar ‘Internet Access

We gaan eerst naar de DHCP Client Option, neem onderstaande instelling over:

 

Ga in het menu aan de linkerzijde onder ‘WAN’ naar ‘Internet Access’.

Voordat je de onderstaande instellingen overneemt; vul bij ‘ISP Access Setup niet tekst van het screenshot in, maar het MAC adres van jouw Vigor, gevolgd door ‘@internet’, bijvoorbeeld ‘00-ab-01-cd-03-ef@internet’. Het verborgen wachtwoord is ‘kpn’.

Let op, de MTU waarde verschilt van geval tot geval. Volg de stappen op deze site om jouw optimale MTU te bepalen: https://hide.me/en/knowledgebase/how-to-find-correct-mtu-values/

Door deze stappen te volgen kwam ik op een waarde van 1472, daar voeg ik de 28 bytes van de header en ICMP echo aan toe en kom ik voor mijn verbinding uit op een MTU van 1500.

 

Ga in het menu aan de linkerzijde onder ‘WAN’ naar ‘Multi-PVC/VLAN

 

Ga naar 5. WAN5

Neem deze instellingen over. Bij een succesvolle verbinding zullen de IP gegevens onder WAN IP Network Settings. Deze heb ik omwille van het screenshot even verwijderd.

 

Stap 2 - LAN configuratie

Ga naar LAN, dan naar General Setup. Ga hier naar ‘DHCP Server Option’.

Neem deze instellingen over:

tot zover de LAN configuratie.

 

Stap 3 - Routing configuratie

Ga in het menu aan de linkerkant naar ‘Routing’ en vervolgens ‘Load-Balance/Route Policy’ 

Neem deze gegevens over:

Gedetailleerder overzicht:

Stap 4 - Hardware Acceleration configuratie

Ga in het menu aan de linkerkant naar ‘Hardware Acceleration

Zet deze op ‘Manual’ en vink alleen UDP aan, en ‘Accelerate heaviest traffic sessions’.

Bij wijze van test heb ik mijn decoders als specific hosts toegevoegd, maar ik kan hier geen merkbaar verschil uit opmaken. Mocht iemand de specifieke poorten die KPN IPTV gebruikt weten, ik hoor het graag!

 

Stap 5 - ICMP configuratie

Ga in het menu aan de linkerkant naar ‘Application’ en dan naar ‘ICMP

Neem onderstaande instellingen over:

Zelf heb ik IGMP Fast Leave niet aanstaan omdat mijn beide decoders achter powerline-adapters zitten. Ik merk echter geen verschil tussen het in- en uitgeschakeld hebben van deze optie.

 

 

That’s it. Herstart je Vigor, wacht tot je verbinding weer opgekomen is en check de status van WAN5 onder ‘Online Status’ > ‘Virtual WAN’. 

Als je zoiets te zien krijgt kun je de decoders aansluiten en aanzetten. De eerste setup kan (en zal) een poosje duren.

 

Nogmaals, ik ben geen netwerk pro, mocht je verbeteringen in deze configuratie mogelijk zien dan verneem ik dat graag! Ik heb dit werkend gekregen door diverse puzzelstukjes te combineren totdat het werkte. 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

3 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Hi 0570. 

Dankjewel voor de genomen moeite, hopelijk zullen anderen hier veel aan hebben. :relaxed:

Hoi @0570 ,

Mooie handleiding. Dank daarvoor.

1 opmerking: Paragraaf 3 (Route policy) mag met de nieuwste firmware weggelaten worden. In de Routed-IPTV-V2.4.pdf handleiding heeft men het over firmware 3.9.1 of hoger, maar dit geldt voor de 2862. Bij de 2860 heeft draytek optie 121 al eerder geimplementeerd (al is dit nergens in de changelogs terug te vinden).

Reputatie 1

Bedankt voor deze opmerking @mrGanesha

Ik zal de instructie hierop aanpassen, altijd jammer zulke ongedocumenteerde wijzigingen.