Beantwoord

Heeft de Ftrizbox 7590 de mogelijkheid icm met een KPN abonnement mijn huidige router vervangen

  • 3 November 2020
  • 7 reacties
  • 237 keer bekeken

Ik overweeg (na de zoveelste storing bij Ziggo) om over te stappen naar KPN betreffende mijn tv, vaste lijn  en internet. Nu loopt de actie dat je 2 super WiFi punten cadeau krijg en wordt mijn aangeraden daar ik gebruik maak van vele faciliteiten op en rond het internet gebeuren een Fritzbox 7590 erbij te nemen (huur) met daarbij de ondersteuning vanuit KPN. Maar kan deze Fritzbox 7590 mijn diensten allemaal wel aan (en wie weet wel meer). Is het dus mogelijk om met deze Fritzbox een stabiel netwerk te maken waarin mijn Synology NAS zit. Maar waar ook 4 ip camera’s op moeten, diversen computers, een netwerk printer, diversen smart apparaten zoals Google home, Hue verlichting , diversen smart stekkers. Raak hij niet oververhit als er tijdens het downloaden van grote bestanden ook films gestreamd worden.Weet hij om te gaan met meerdere smart tv’s en is het mogelijk om een VPN verbinding op deze Fritsbox te installeren zodat alles achter een VPN verbinding zit vanuit onze woning. Heeft het modem van KPN de mogelijkheid van een brige stand zodat ik vanuit buiten kan inloggen op mijn extern ip adres (belangrijk voor ip camera’s)   

icon

Beste antwoord door wjb 4 November 2020, 15:37

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +10

en is het mogelijk om een VPN verbinding op deze Fritsbox te installeren zodat alles achter een VPN verbinding zit vanuit onze woning.

Dat is nu net een van de zaken wat met een Fritzbox niet mogelijk is.
(Dus een VPN Client installeren met connectie naar een commerciële VPN-dienst).

Overweeg beter een eigen router. Heb je keus uit enkele andere modellen.
Mocht je tevens een glasvezelverbinding op je adres hebben, en de overstap staat nog niet direct voor de deur. Overweeg dan ook eens de volgende optie, beschreven < HIER >

Echter met ook nogal wat IoT / domotica apparaten, zou je nog beter een modem/router kunnen inzetten met de mogelijkheid van meerdere VLAN netwerken, om zaken te scheiden.
Zou je kunnen denken aan bijv. een DrayTek 2865 modem/router beschreven < HIER >
 

Heeft het modem van KPN de mogelijkheid van een brige stand zodat ik vanuit buiten kan inloggen op mijn extern ip adres (belangrijk voor ip camera’s)

Daarvoor stel je port forwarders in om met je IP-camera's (NAS / Surveillance Station) daarmee contact te maken.

Reputatie 7

Maar kan deze Fritzbox 7590 mijn diensten allemaal wel aan (en wie weet wel meer).

Is het dus mogelijk om met deze Fritzbox een stabiel netwerk te maken waarin mijn Synology NAS zit.

Antwoord: Ja

 

Maar waar ook 4 ip camera’s op moeten, diversen computers, een netwerk printer, diversen smart apparaten zoals Google home, Hue verlichting , diversen smart stekkers.

Antwoord: Geen probleem.

 

Raak hij niet oververhit als er tijdens het downloaden van grote bestanden ook films gestreamd worden.

Antwoord: Dat zou wat zijn, dan zouden al heel veel mensen daar last van moeten hebben.

 

Weet hij om te gaan met meerdere smart tv’s en is het mogelijk om een VPN verbinding op deze Fritsbox te installeren zodat alles achter een VPN verbinding zit vanuit onze woning.

Antwoord: Je kunt geen gebruik naken van VPN verbindingen zodat je "anoniem" op Internet surft. Houdt er ook rekening mee dat TV van KPN niet werkt als je een VPN verbinding gebruikt.

 

Heeft het modem van KPN de mogelijkheid van een brige stand zodat ik vanuit buiten kan inloggen op mijn extern ip adres (belangrijk voor ip camera’s)   

Antwoord: Nee, maar zoiets regel je door port-forwardings vast te leggen.

 

Reputatie 7
Badge +10

Antwoord: Je kunt geen gebruik naken van VPN verbindingen zodat je "anoniem" op Internet surft. Houdt er ook rekening mee dat TV van KPN niet werkt als je een VPN verbinding gebruikt.

Dat is naar ik denk sterk afhankelijk van de mogelijkheden van een router,
en de instellingen die daarin mogelijk zijn en hoe “slim” iets is geprogrammeerd.

Net van de week is een update-patch in mijn Synology router gezet voor “IPTV routed mode”.
Ben er nog mee aan het testen of alles stabiel blijft onder verschillende omstandigheden.
(Ik ben de enige gebruiker die deze patch op het moment in de Synology router heeft zitten).

Maar ook met een VPN Client in de router vastgelegd, en het hele LAN netwerk via de VPN omgeleid, blijft de TV-ontvanger gewoon zijn werk doen. Kennelijk is deze al “automatisch” de uitzondering. Heb er niets apart voor hoeven uit te sluiten met de instellingen.

Ook met terugkijken e.d.  Verschillende TV-streams blijven gewoon werken, ondanks VPN.
Kan ook naar andere kanalen wisselen.

Reputatie 7
Badge +24

@Babylonia heb jij de synology router als eerste router? Je gebruikt dus geen Experiabox ofzo?

Reputatie 7
Badge +10

Als eerste (en enige) Synology router die “routed mode IPTV” ondersteunt.
Inderdaad rechtstreeks achter glasvezel aangesloten. Ofwel zonder Experia Box.
Lees even de andere link < HIER >, dan ken je de achtergrond.

Ik ben nog aan het testen of het allemaal stabiel blijft onder verschillende omstandigheden.
Dat wordt dan met de ontwikkelaars in Taiwan terug gekoppeld. Bij aanpassingen duiken die dan “op afstand” in mijn router (of anders via TeamViewer sessies, zoals we dat eerder hebben gedaan). Uiteindelijk zal er dan wel een algemene update komen met de nieuwe functies.

Reputatie 7

Antwoord: Je kunt geen gebruik naken van VPN verbindingen zodat je "anoniem" op Internet surft. Houdt er ook rekening mee dat TV van KPN niet werkt als je een VPN verbinding gebruikt.

Dat is naar ik denk sterk afhankelijk van de mogelijkheden van een router,
en de instellingen die daarin mogelijk zijn en hoe “slim” iets is geprogrammeerd.

Als je de TV en/of TV ontvanger buiten de VPN tunnel kunt houden dan is het inderdaad mogelijk.

 

P.S. Ik hoop dat er nog veel meer leveranciers van routers zullen gaan komen die routed IPTV van KPN zullen gaan ondersteunen.

Reputatie 7
Badge +10

Als er een paar schaapjes over de dam zijn, volgen er wellicht nog wel meer. :wink:

Reageer