Beantwoord

Helft van 1000/1000 komt binnen op eigen router

  • 22 November 2023
  • 20 reacties
  • 279 keer bekeken

Badge

Ja, toch maar hier eens polsen. 

Sinds kort weer fijn bij KPN met een 1000/1000 glasvezelabonnement. Alleen, iets vreemds aan de hand. 

Ik werk met een volledig bekabeld Deco M5 systeem. Cat5e & Cat6 en ook een stukje MoCa (coax-utp). Ik werk niet met de KPN router, maar heb de hoofd-deco ingesteld als router. Vanaf het glasvezel punt gaat er rechtstreeks een utp-kabel deze Deco in. De interne speedtest die de Deco aanbiedt levert nooit meer dan 500/500 op terwijl dit toch echt hoger zou moeten zijn op basis van mijn abonnement. 

Sterker nog: in 2020-2021, had ik een 500/500 glasvezel abonnement en met exact dezelfde setup (niets vernieuwd) haalde ik de volgende snelheden:

Toen was alles dus sneller met een "trager" abonnement!

Voor de duidelijkheid: dit gaat niet over Wi-Fi performance (die gewoon prima is en uiteraard met deze setup niet het volle potentieel kan halen wat KPN me biedt), maar het lijkt erop dat mijn 1000/1000 verbinding geknepen wordt?!

Iemand een suggestie, moet KPN eens naar mijn aansluiting kijken ofzo?

 

Bedankt, fijne avond en groeten,

 

Wilco

icon

Beste antwoord door GWTF 6 December 2023, 14:17

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +10

...en ook een stukje MoCa (coax-utp).

…..
Iemand een suggestie, moet KPN eens naar mijn aansluiting kijken ofzo?


Haal dat stuk MoCa netwerk er tussenuit en gebruik ook daarvoor goede kwaliteit ethernetkabel.

Reputatie 7
Badge +9

@Babylonia Welk invloed hebben Moca-netwerk en goede kwaliteit kabel als hij al zijn Deco router direct met Cat6 aan glasvezelaansluitingspunt heeft en in de Deco router speedtest doet?

Badge

@Babylonia Welk invloed hebben Moca-netwerk en goede kwaliteit kabel als hij al zijn Deco router direct met Cat6 aan glasvezelaansluitingspunt heeft en in de Deco router speedtest doet?

Bedankt 😁 Die MoCa heeft er uiteraard niets mee te doen en werkt uitstekend...

 

Reputatie 7
Badge +10

Dat “uiteraard” zou ik niet te hard roepen.
Afhankelijk welke MoCa men gebruikt, kan de netwerksnelheid een stuk minder zijn. Als je daar dan achter zit om te testen, hoeft het niet verwonderlijk te zijn dat men niet aan de snelheid komt.  😎

Ook “CAT 6” zegt niet zoveel.
Er wordt ontzettend veel rotzooi verkocht, waarbij bekabeling niet aan specs voldoen.

Verder wordt aangegeven dat snelheid niet via WiFi wordt gemeten, maar er wordt een schermafdruk getoond, met een Ookla speedtest vanaf een smartphone.

Reputatie 3
Badge +2

Het lijkt erop dat je de meting via Wifi hebt uitgevoerd. De enige betrouwbare test is bekabeld.

Als ik naar de afbeelding van je speedtest kijk dan valt het me op dat je op dat moment matige wifi ontvangst hebt. Dat die deco in het verleden goed gewerkt heeft is natuurlijk geen garantie dat dat nu nog zo is. 

Er is eigenlijk maar 1 manier om te bepalen of het probleem in de KPN verbinding of je eigen apparatuur zit. Sluit de door KPN geleverde router aan en meet de snelheid bekabeld mbv een pc/laptop.

Reputatie 7
Badge +9

@eagle3824 @Babylonia Voordat jullie al beslissen dat de threadstarter foutieve info vertrekt en alleen wifi-snelheid test, zullen eerst kijken naar de benoemde router. Hij heeft een test-functie in de router, de app of de web-interface geeft alleen toegaan tot het resultaat.

Hoe test ik de snelheid van Deco?

Deel 1: Voor de Deco-modellen die de functie Internetsnelheid testen ondersteunen.

Tik op de functie Internetsnelheid testen in de Deco app om de internetsnelheid te controleren die de hoofd-Deco ontvangt van de modem.

OPMERKING:

1. Het resultaat van de snelheidstest toont de snelheid die de hoofd-Deco ontvangt van de modem, niet de snelheid van de client die is verbonden met de Deco.

2. De functie Internetsnelheid testen is alleen beschikbaar voor: Deco M5, Deco M1300, Deco P7, Deco M9 Plus, Deco W3600 V1/V1.2, Deco X20 V1/V1.2, Deco X25 V1 en Deco X60 V1/V2.

3. Als u meerdere Deco-modellen hebt die samen een mesh-netwerk vormen, is de functie Internetsnelheid testen alleen zichtbaar als de bovenstaande Deco-modellen als hoofd-Deco zijn geconfigureerd.

 

Badge

@eagle3824 @Babylonia Voordat jullie al beslissen dat de threadstarter foutieve info vertrekt en alleen wifi-snelheid test, zullen eerst kijken naar de benoemde router. Hij heeft een test-functie in de router, de app of de web-interface geeft alleen toegaan tot het resultaat.

Hoe test ik de snelheid van Deco?

Deel 1: Voor de Deco-modellen die de functie Internetsnelheid testen ondersteunen.

Tik op de functie Internetsnelheid testen in de Deco app om de internetsnelheid te controleren die de hoofd-Deco ontvangt van de modem.

OPMERKING:

1. Het resultaat van de snelheidstest toont de snelheid die de hoofd-Deco ontvangt van de modem, niet de snelheid van de client die is verbonden met de Deco.

2. De functie Internetsnelheid testen is alleen beschikbaar voor: Deco M5, Deco M1300, Deco P7, Deco M9 Plus, Deco W3600 V1/V1.2, Deco X20 V1/V1.2, Deco X25 V1 en Deco X60 V1/V2.

3. Als u meerdere Deco-modellen hebt die samen een mesh-netwerk vormen, is de functie Internetsnelheid testen alleen zichtbaar als de bovenstaande Deco-modellen als hoofd-Deco zijn geconfigureerd.

 

Dank je TDN: je hebt helemaal gelijk!

 

Ik begrijp alle goedbedoelde reacties, maar lees AUB mijn eerste post goed!

Nog even dan:

- Alle Deco's zijn bedraad aangesloten:

Als ik over mijn netwerk bedraad iets doe (dus geen internet) heb ik op elke client een throughput rond de gigabit (file copy van NAS naar client bijvoorbeeld),

Als ik via WiFi(gewoon 5) iets doe gaat dat rond de 300-400Mbps. Prima dus.

- De voor dit verhaal niet-relevante Moca-adapter is via utp vanaf mijn switch in de meterkast (die dus ook via utp verbonden is met de bekabelde hoofd-Deco) verbonden naar zolder en levert óók gewoon een werkelijke gigabit snelheid naar de zolder. Maar nogmaals: heeft niets te maken met snelheid glasvezelpunt naar hoofd-Deco,

- Andere utp-kabel van glasvezelpunt naar hoofd-Deco levert exact hetzelfde resultaat op,

- Ik test niets wireless, alleen maar bekabeld. Printscreens zijn vanaf een telefoon, dat klopt. Maar dat is nog geen test over WiFi 😉

- Setup was in 2021 exact identiek aan nu (tot de gebruikte utp-kabels toe) en het 500/500 abbonement destijds leverde iig veel hogere up-snelheid op dan het 1000/1000 abonnement nu. Downspeed is gewoon hetzelfde. Ik zou simpelweg verwachten dat ik nu minimaal 800/800 zou moeten halen…

- Mede om de reden hierboven zie ik geen heil in het KPN-modem aansluiten. Zou simpelweg niet nodig hoeven zijn. Modem heeft in de abbonnementsperiode 2020-2021 ook gewoon in z'n doos gelegen...

 

 

 

Reputatie 7
Badge +10

Hij heeft een test-functie in de router, de app of de web-interface geeft alleen toegaan tot het resultaat.

Alleen laat hij dat NU niet zien.
Een stukje uit zijn plaatje geknipt, met opmerking erbij gezet.
 


Dat lijkt me toch echt gewoon de Ookla Speed test app te zijn.
Wat niets met de interface van TP-Link Deco te maken heeft.

Dat  < tweede plaatje>  zou mogelijk wel uit de Deco app kunnen komen??
Alleen dat is een test / plaatje vanuit een eerdere periode in 2020-2021

 

Sterker nog: in 2020-2021, had ik een 500/500 glasvezel abonnement en met exact dezelfde setup (niets vernieuwd) haalde ik de volgende snelheden:

 


Kortom verwarrende informatie waar je alle kanten mee uit kunt, ofwel niets aan hebt.
Laat hem beter een resultaat tonen vanuit de Ookla speedtest app, vanuit een bekabelde PC,
en houd die smartphone zaken erbuiten.

En dan ook nog  -wat al eerder is geopperd-  met de KPN modem/router aangesloten, en direct daaraan een bekabelde PC om daarmee te testen. Om uitsluitsel te hebben of het aan de KPN glasvezelverbinding zou kunnen liggen, of problemen van een Deco-set / netwerk problemen.

Badge

Okay, snap je punt: interface van de app is veranderd. 

 

Bij deze een prt-scr van net (met nog het "dagthema" ipv het "nachtthema"):

 

Reputatie 7
Badge +10

En nu nog een test met de eigen KPN modem/router aangesloten, om uitsluitsel te hebben of het aan de KPN glasvezelverbinding zou kunnen liggen, of problemen van een Deco-set / netwerk problemen.

Badge

Allereerst excuses voor de late reactie. Was even druk hier met oa zieke kinderen en werk.

 

Net even de KPN Box 12b rechtstreeks op het glasvezelpunt aangesloten en via UTP verbonden aan mijn laptop. Zie hier de resultaten van dus de bekabelde speedtest:

 

 

Test een keer of 8 uitgevoerd: down blijft tussen de 500 & 600Mbps (dit was de hoogst gehaalde waarde) en de up is zoals hij zou moeten zijn. De Deco-router laat dus vwb de upload-snelheid wel degelijk veel mindere waarden zien. 

 

Blijf ik bij mijn punt dat ik mijn download-snelheid niet passend vind voor een 1000/1000 abonnement.

Badge

Hmmm: zojuist een reset van de KPN Box uitgevoerd en nu is de down-snelheid 850Mbps! Dat is zoals het hoort!

 

Ik zal eens kijken wat ik met mijn Deco-router nog kan bewerkstelligen. Misschien is daar een reset na een jaar of 3 ook wel verstandig :)

Reputatie 7
Badge +10

[ EDIT ]
Zie dat je reactie hier net boven, en deze die van mij elkaar net hebben gekruist.
Zal het bericht op punten nog aanpassen, daar waar nodig.
 

Blijf ik bij mijn punt dat ik mijn download-snelheid niet passend vind voor een 1000/1000 abonnement.


Daar heb je helemaal gelijk in.  Vreemd dat alleen de download is geknepen.
Upload is praktisch zo'n beetje de waarde die het zou moeten hebben.

[ EDIT ]  Alsnog deze actie uitvoeren:
Je zou de glasvezel media-converter een minuut of wat van de stroom kunnen afhalen, en weer inschakelen.

Verder de KPN 12 box nog een fabrieksreset (met omgevouwen paperclip in resetgaatje).

[ EDIT ]  En deze:
En voor alle zekerheid nog een andere netwerkkabel tussen glasvezel media-converter en router.
En vanuit de router naar de eigen PC.

Voor een juiste analyse door KPN als er iets niet klopt m.b.t. je internet connectie, zal KPN support altijd vragen de eigen KPN apparatuur in te zetten, en de hiervoor beschreven acties uit te voeren.

Als dat geen verbetering oplevert, is verdere actie vanuit KPN nodig.

 

Hmmm: zojuist een reset van de KPN Box uitgevoerd en nu is de down-snelheid 850Mbps!
Dat is zoals het hoort!

Nou nee, 850 Mbps is IMO nog steeds te laag.
Een normale 1 Gb verbinding zou je netto op ca.  930 - 940 Mbps  moeten kunnen uitkomen.
(En misschien nog net ietsje strakker er net boven, als je echt goede netwerkspullen inzet).

Badge

@Babylonia : bedankt voor al je energie en moeite. Ik ga zeker nog systematisch jouw gesuggereerde stappen doornemen.

Ik heb vanavond nog eens mijn hele Deco-setup overnieuw uitgevoerd. Bestaande config weggegooid, Deco M9 Plus nu ook maar als router ingezet (wat in principe sowieso wijzer is als 1 van de M5's) en ook alle Deco units naar default teruggezet. En daarna dus mijn interne netwerk opnieuw neergezet.

Dat alles heeft eigenlijk geen soelaas geboden, bekabelde snelheid naar de M9 blijft ver achter bij wat het zou moeten zijn. Qos op de hoofd-Deco staat nu dus ook niet aan (schijnen wat issues mee te kunnen optreden, dat een eerste snelheidsmeting hardnekkig in het systeem blijft staan, ook als je iets anders ingeeft als inkomende en uitgaande snelheden).

Ik heb nog wat stapjes te doen dus...

 

 

Reputatie 7
Badge +10

Allemaal leuk en aardig weer alternatieve set-ups met Deco's op te zetten.
Maar dat is alleen maar “ruis” om te achterhalen waar het probleem werkelijk in zou kunnen zitten.

De basis is gewoon de door KPN verstrekte router in te zetten, en daarmee alles te controleren, zonder allerlei fratsen met andere apparatuur, switches, andere merk routers of wat al dies meer zij.

“Originele spullen van KPN”.  Dat is het enige wat telt voor service en support.
Bedenk daarbij ook, dat KPN om zaken te “kunnen” controleren “intern” verdergaande testen kan uitvoeren als hun eigen “KPN” modem/router is aangesloten. (Via het TR-069 protocol).
Wat men niet kan uitvoeren / controleren indien eigen gekozen routers zijn aangesloten.

Badge

Dat begrijp ik. Maar die KPN router staat binnen 1 minuut weer aangesloten. Dat is het probleem niet...

Reputatie 7
Badge +10

Eerder heb je al aangetoond dat de set-up met KPN router geen stabiele strakke connectie oplevert.
Dan heeft het verder geen enkele zin daar nog “tig” andere routers of set-ups achter te hangen.

Met “hedendaagse apparatuur” maakt het in basis niets uit welke router je in een netwerk hangt.
Allen zullen op misschien absoluut minimale verschillen na, dezelfde internet snelheid moeten leveren.

Dus bespaar je beter de moeite om “tig” set-ups uit te proberen, als de basis al niet goed draait.
Het vertroebelt alleen maar je inzicht waar het werkelijk om gaat.

Badge

Even voor de duidelijkheid.

Er moet hier dagelijks door 2 mensen via internet gewerkt worden. De Deco's zijn simpelweg vereist om in het hele huis een stabiele internetverbinding te hebben. Ook alle andere apparaten vereisen gewoon een fatsoenlijk draaiend netwerk.

Dat is het nu -en al jaren- in principe ook. Wifi bereik- en dekking is prima en stabiel, de afwijking van de inkomende internetverbinding die ik verwacht en wat we nu daadwerkelijk tot onze beschikking hebben leidt tot geen enkele issue. Voor ons is 500/500 prima en voldoende.

Als KPN mijn verbinding wil gaan doorlichten, is de box zo aangesloten. Normaal -en ook nu- gebruik ik die niet. Dat is alles wat ik bedoelde te zeggen...

Reputatie 7
Badge +10

Of dat nu om 2 mensen gaat of 50 maakt niet uit.
Voor trouble shooting geldt voor KPN support alleen connectie met “KPN apparatuur".
Niets meer- niets minder.  (Ook retorisch.   Dat is alles wat ik bedoelde te zeggen... ).

Badge

Okay,

 

Even geleden, maar toch even tijd voor een update. 

 

Ik heb ergens (verdeelt over meerdere dagen) wat dingen wat grondiger kunnen testen. Heb eens “echte” router geplaatst (een Asus TUF AX4000) en ja hoor: deze leverde netjes meer dan 1000Mbps up & down!

 

Na veel grasduinen kwam ik op een Amerikaans forum bij een post uit waar iemand beweerde dat de interne speedtest in de M5/M9 niet de echte resultaten (meer, na een FW-update?) weergaf van de binnenkomende verbinding. En ja hoor: wanneer ik met een UTP-kabel op de hoofdnode, satellietnode of 1 van mijn switches bekabeld het net op ga, kom ik op de client ook tot snelheden van rond de 930Mbps. De hoofddeco geeft dus wel degelijk iets rond de 1GB up & down door, maar de interne speedtest zegt iets anders.

 

Voor nu is deze issue dus zeker opgelost. als ik ooit via wifi boven de 600Mbps uit wil  gaan komen (wat voor mij nu eigenlijk totaal onnodig is), zal ik wel upgraden naar een ander systeem. Noodzaak is laag: ondanks dat je de M5/M9 redelijk gedateerd mag noemen, vind ik de performance nog steeds voldoende (stabiel en zeker snel genoeg) en de vormgeving helemaal top! Zeker vergeleken met alle torens & andersoortige bouwwerken die de vormgeving van de huidige nodes hebben...  

 

Bedankt voor het meedenken & een goede dag!

 

Groeten, Wilco

Reageer