Vraag

Hick ups in de internetverbinding (via glasvezel).

  • 7 November 2020
  • 16 reacties
  • 559 keer bekeken

Badge

Sinds kort heb ik last van Hick ups in de internetverbinding (via glasvezel).

De router V10 heb ik gereset evenals diverse apparatuur. Ook heb ik via de website de verbindingen laten controleren. Toch heb ik nog steeds problemen met mijn printer, iRadio en Formuler Z8, zowel bedraad als via WiFi. Nu las ik op dit forum een topic van een jaar geleden met een vergelijkbaar probleem. Daar werd toen als mogelijke oplossing het even van de stroom afhalen van de NTU (glasvezelmodem) aangedragen. Ook dat heb gedaan maar nog niet met goed resultaat.

Daar staat ‘wanneer de internetverbinding vrijwel direct hersteld wordt, dan is het vermoeden dat de NTU de oorzaak is en vervangen moet worden’. Hoe lang is  ‘direct’ in deze situatie? of hoe kan ik weten op de NTU wel of niet goed is?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

16 reacties

Reputatie 7
Badge +15

@BPvanS Welkom op het forum. 

Wat vervelend dat je wegvallende verbindingen ervaart, valt de gehele verbinding weg of alleen op de apparaten die je noemt? 

Ook kan ik uit je verhaal niet direct opmaken of dit om een draadloze of een bekabelde verbinding gaat. En welke problemen ervaar je precies met je apparatuur? 

Badge

Het is een soort van hapering in de verbinding, zowel draadloos als bekabeld.

Mijn iRadio gaat steeds opnieuw aan het bufferen of verbinden, de printer heb ik inmiddels al een keer of 20 moeten installeren (dat is trouwens alleen draadloos). Opnieuw verbonden werkt het goed maar na enige tijd niet gebruikt te hebben, moet ik weer opnieuw verbinden met de router.

De Mediaplayer gaat op zwart en moet ik opnieuw opstarten. Alles werkt weer maar nadat ik heb afgesloten en opnieuw opstart moet ik weer opnieuw verbinden met de router.

Qua snelheid 100/100 mag het volgens mij geen probleem zijn.

 

Sorry, ik ben een digibeet en hoop dat ik het zo goed heb uitgelegd.

 

Reputatie 7
Badge +15

@BPvanS Bedankt voor de reactie, het is zeker duidelijk uitgelegd! 

Ik meet graag de verbinding even door. Zou je daarom voor mij je forumprofiel willen invullen en het mij kunnen laten weten als dit gelukt is? Dan kan ik aan de slag! 

Badge

Fijn!

Ik ben nu niet thuis dus laat je dat zo spoedig mogelijk weten. 

Wat ik nog week kan toevoegen aan het probleem is dat het zich vanmorgen meerdere malen voordeed. Ik wilde de router resetten maar zag toen ook dat op dat NTU kastje het lampje van ethernet niet aan was. Power en glasvezel brandde wel. Heb deze ook even van de stroom gehad maar vervolgens na het opstarten blijven de lampjes van glas en ethernet, nadat ze eerst alle 3 op groen zijn gekomen, niet stabiel branden en die van ethernet gaat af en toe uit. 

Mvg

Gemma

Badge

Dag Rutger,

Ik heb het forumprofiel ingevuld en nog een reactie gegeven (waarschijnlijk niet gelijkend aan jouw reactie).

 

Mvg

Gemma

Reputatie 7
Badge +15

@BPvanS Ik heb de verbinding doorgemeten en ik meet geen wegvallende verbindingen. Wel zie ik ook een switch in het netwerk. 

Hoe gaat het met het televisiesignaal? Blijft de tv wel gewoon stabiel? 

En heb je ook een mogelijkheid om een test uit te voeren met een kabel direct aangesloten op de Experiabox? 

Badge

Switch? Ik heb een Netgear GS108 op kantoor er tussen zitten. Bedoel je dat?

Na de reset van zaterdag heb ik nu 2 dagende stabiel(er) beeld.

Ook maak ik gebruik van een Devolo Magic 2-set.

Punt is dat het huis erg groot is (1000m3) en het wifibereik lang niet altijd optimaal is.

De haperingen doen zich zowel draadloos als bedraad (rechtstreeks op de router) voor.

Ik dacht met glasvezel een goed en stabiel netwerk te hebben maar ik word er inmiddels een beetje gek van, het koper was niet snel maar wel stabiel.

Ik heb via de Wifi-manager metingen gedaan.Boven komt uiteindelijk nog 4Mbit door (keuken 37 Mbit). 

De conclusie van de app was ook dat de instellingen van de Experia Box verbeterd moeten worden.  Dat heb ik via de app opgestart. Er is een kanaalwisseling uitgevoerd. Het ging toen naar 62/98.

Eerst even aanzien of dat blijvend is.

 

Reputatie 7
Badge +10

Ik dacht met glasvezel een goed en stabiel netwerk te hebben maar ik word er inmiddels een beetje gek van, het koper was niet snel maar wel stabiel.

Zowel glasvezel als koper gelden als structuur tot en met het hoofd aansluitpunt.
Als dat in principe stabiel is, is dat gedeelte “klaar”.

Alleen wat je verder allemaal als netwerk in een pand aansluit ben jezelf verantwoordelijk.
Met een switch zonder IGMP ondersteuning, en mocht je daarachter ook nog een TV-ontvanger hebben hangen, zijn al de eerste basis ingrediënten waar het op fout zou kunnen gaan.

Verder “surrogaat” oplossingen met powerline sets, is ook niet echt de oplossing van stabiel internet.
Het “kan” een oplossing zijn. Heb je geluk. Maar evengoed werkt het niet voldoende stabiel.

In een pand van 1000 m3 inhoud, met wellicht nogal wat verschillende stroomgroepen, lijkt me nu niet echt de optimale basis om via powerlines daarin fatsoenlijk internet in zo'n pand te verdelen.

Investeer beter in het gebruik van een eigen goede router (als vervanging van de Experia Box),
leg voldoende bekabelde verbindingen aan door het pand (als die niet aanwezig zijn), en verdeel van daaruit een netwerk van WiFi Access Points van een goed merk.

Reputatie 7
Badge +15

@BPvanS Hoe is de situatie op dit moment?

Badge

Dag Rutger,

Ik heb geprobeerd de reactie van Babylonia te begrijpen. De situatie (inclusief switch en versterkers) t/m koper was stabiel maar langzaam. Vervolgens wordt koper vervangen door glasvezel (de rest blijft ongewijzigd!) en de situatie wordt onstabieler. De enige wijziging was glasvezel.

Vervolgens voeg ik een internet-radio en een nieuwe printer toe in het netwerk, beide draadloos. Mijn mediabox lijkt meer haperingen te vertonen en de draadloze printer moet elke keer opnieuw wordt geïnstalleerd . Ik vervang kabels, HDMI en ethernet, situatie verbeterd niet echt. De hick ups blijven en gek genoeg vooral in het weekend.

Verder wordt gesuggereerd een goede router aan te schaffen. Ik mag toch aannemen dat jullie Experia Box V10 van voldoende kwaliteit is. Zo niet, vind ik dat jullie mij een router moeten aanbieden die wel voldoende kwaliteit heeft.

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +10

Alleen heb je in het netwerk daar een switch tussen zitten die mogelijk niet voldoet in het geval je daar tevens een TV-ontvanger op zou hebben aangesloten plus internet? (M.b.t. IGMP Snooping).
Zonder TV (alleen kantoorgebruik), kan het wel voldoen.

Gebruik van verbindingssets over het stroomnetwerk is in de basis als oplossing voor “internet” al zeer bedenkelijk is. Het is eigenlijk bedoeld als “laatste“ optie om voor een dergelijke oplossing te kiezen.

Het kan goed uitpakken, heb je geluk.  Maar evengoed kan het zo weer omslaan in slechte verbindingen door interferentie op het stroomnet van allerlei andere apparaten die ook op het stroomnet zijn aangesloten. (Dimbare led-lampen, het ene merk led-lamp tegenover een ander merk, "pulserende” accu-opladers van smartphones, laptops…..,  koelkast, stofzuiger).…

Een stroomnetwerk is in de basis namelijk bedoeld om er “stroom” overheen te laten gaan, en apparaten van energie te voorzien. Alleen dat.  “Gadgets” om met slimme trucs daar ook hoogfrequent internetsignalen overheen te laten gaan, da's leuk meegenomen “als het werkt”.

Een stroomnetwerk is echter zodanig vervuild van allerlei stoorsignalen (zeker tegenwoordig met led-lampen en energie besparende electronica), dat die slimme trucs niet meer voldoen, en met “internet” daar makkelijk onderbrekingen en storingen in kunnen voorkomen zoals eerder vernoemd.
Verdelen over meerdere stroomgroepen, werkt ook averechts. (Staat zelfs in handleidingen).

 

Verder wordt gesuggereerd een goede router aan te schaffen. Ik mag toch aannemen dat jullie Experia Box V10 van voldoende kwaliteit is. Zo niet, vind ik dat jullie mij een router moeten aanbieden die wel voldoende kwaliteit heeft.

Nee, eerst zorgen dat je “thuis”netwerk op orde is. En dat is het gewoonweg niet.
Voor dat thuisnetwerk ben je zelf verantwoordelijk en niet KPN. Daar helpt een andere router bovendien ook niet aan. Dat is slechts het eerste basis-apparaat om internet je pand in te krijgen.

Met een inhoud van 1000 m3 wat je benoemd, heb je daar dan nog wel wat in te investeren, wil je dat hele pand van “goed internet” voorzien. Geen halfbakken oplossingen. Dat werkt niet zoals je merkt.

Badge

Ik heb alles bekabeld beneden en boven, rechtstreeks vanaf de router. De enige plek waar ik een Netgear Prosafe gigabit switch gebruik, is op kantoor tbv PC’s. Ik heb nergens een TV-ontvanger aangesloten aangezien we via de schotel kijken. Wifi gebruik ik voor smartphone, printer, iRadio en mediabox. De ‘halfbakken oplossing’ is door de KPN-monteur goedgekeurd tijdens de installatie.

 

Reputatie 7
Badge +10

De halfbakken oplossing bestaat uit draadloze “powerline sets” van Devolo:

Ook maak ik gebruik van een Devolo Magic 2-set

Waarover ik uitvoerig info heb gegeven welke zaken daarbij een probleem kunnen opleveren.
Bij de eerste de beste test die ik onlangs zelf met nieuwe powerline sets heb gemaakt, ontdekte ik al direct een factor 2,5 - 3x verschil in snelheid, tegenover gebruik met een ander stopcontact.

Verder kunnen er altijd wel ergens storingen voorkomen, in bekabeling en netwerk set-up.
Een eerdere goedkeuring van KPN-monteurs doet daar niets aan af, is geen enkele garantie dat ook daarna iets goed blijft werken. Je mag het “hopen”, maar daar is alles mee gezegd.

Gewoon elk onderdeel stap voor stap opnieuw controleren, en zwakke onderdelen eruit halen.
Zolang je die stappen niet uitvoert, valt ook dat onder “halfbakken oplossingen” te rangschikken.

Als je met een auto rijdt, kun je ook een lekke band krijgen, en andere onverwachte problemen.
Een bezoek / onderhoudsbeurt bij een garage eerder doet daar helemaal niets aan af.

Reputatie 7
Badge +15

@BPvanS Wat je ook nog zou kunnen proberen is het doorlopen van de Wifi Manager. Op het moment dat blijkt dat je wifi verbinding niet goed genoeg is dan wordt hier een oplossing geboden. 

Ik durf echter niet te zeggen of dat voldoende is voor een dusdanig grote woning, de kans dat je hier zelf nog apparatuur voor moet aanschaffen is zoals @Babylonia zegt groot. 

Badge

Zelf weet ik niet hoe en op welke wijze ik metingen e.d.zou moet verrichten. Ik kan voor €50+€? een KPN Monteur laten komen om de boel door te laten meten. Ik kan ook een externe dat laten doen of ik switch straks van provider en laat een andere router en een toereikend aantal acces points installeren. 

Zoals gezegd, wat bekabeld is rechtstreeks op de router(al dan niet achter de switch, doet het goed en is stabiel.

Maar eigenlijk begrijp ik dat het niet uitmaakt wat ik doe. Een controle en/of aanpassing is ook weer een momentopname, 1 verandering in het stroomnetwerk en de wifi-wereld kan er weer anders uit zien.

 

Reputatie 7
Badge +10

Zoals gezegd, wat bekabeld is rechtstreeks op de router (al dan niet achter de switch, doet het goed en is stabiel.

Het probleem zit dus kennelijk alleen in het WiFi netwerk.

De WiFi van de KPN standaard router alleen is echt ontoereikend om een fors pand met wat je eerder benoemd 1000 m3 overal van goede WiFi te voorzien. Je kunt wisselen van provider zoveel je wilt, maar geen enkele provider zal je een router leveren die daar wel in voorziet. Het vermogen van WiFi apparatuur is namelijk wettelijk beperkt. Daar zal onderling dus ook niet zoveel winst in zijn te behalen.
Verder is de basis-router daarbij meestal gebaseerd op minimale inkoop / kwaliteit / mogelijkheden.

Voor een pand met ook nog eens (zakelijk ??) kantoorgebruik, voldoet het al snel niet meer.
(Vandaar ook eerder direct het advies om ook maar meteen een goede router in te zetten).

Het komt dan aan op extra “eigen” aan te schaffen apparatuur.

Je gebruikt specifiek een Devolo Magic 2-set, met naar ik vermoed juist om daarmee verder met WiFi te komen?? Die draadloze "Powerline” sets hebben nu net de handicap zoals eerder uitvoerig aangegeven met interferentie op het stoomnet. Het kan goed uitpakken, heb je geluk, of slecht.

Met haperingen daarmee zoals jij die ervaart moet je de fouten dus vooral zoeken in “die” apparatuur.
Zul je dus daar iets aan moeten doen. Dat staat geheel los van een provider.

Een monteur van KPN inhuren lijkt me eerlijk gezegd weinig zinvol.
Die zoekt oplossingen hooguit in “KPN” leverbare apparatuur wat mogelijk niet de beste opties zijn, en is eigenlijk hoofdzakelijk getraind in een “basis-setup” m.b.t. (hoofd)-aansluitingen.

Zoek je toevlucht beter bij een handige buurjongen die thuis is met ICT (HBO-student), of anders nog beter een professional die veel breder de oplossingen en kijk heeft om goed advies te geven m.b.t. een goed netwerk en niet vast zit aan “KPN” leverbare opties.

Overigens verbaast het me, dat als je je pand schijnbaar best goed hebt voorzien van een bekabeld netwerk, dat je dan de toevlucht neemt tot zoiets als “verbindingsets” via het stroomnet?