Beantwoord

Hoe een andere DNS server instellen in experiabox v10a?!

  • 25 July 2021
  • 12 reacties
  • 2877 keer bekeken

Badge

In de instellingen van de EB v10a zie ik nergens de mogelijkheid een andere DNS server in te stellen. Ik wil dit in een keer voor heel mijn netwerk kunnen doen, niet per apparaat.

icon

Beste antwoord door Thomas van KPN 26 July 2021, 20:50

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Ik vermoed dat da heel niet kan. Op de v9 kan het ook niet. Op de KPN Box kan het wel, maar na elke herstart staat het weer terug op default. Dus...

Reputatie 7
Badge +11

Op de V10a is dit zeker mogelijk! Ik moet alleen even denken waar dat ookalweer zit, ik draai hier namelijk alweer een tijdje op een V10, volgens mij zit dat ergens in de DHCP-instellingen, hier kun je kiezen voor ISP DNS of custom DNS. 

Reputatie 5

@midegi  Ter aanvulling op @NHendriks  heb ik een screentje gemaakt van de plaats waar je dat kan aanpassen in de V10a. Zorg ervoor dat je “ISP DNS” niet hebt aangevinkt anders komt de Customer DNS optie niet vrij.

 

Badge

mmm, ziet er bij mijn v10a anders uit, géén ‘customer DNS’…

 

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @midegi, zo te zien zit jouw modem (en dus aansluiting)nog op de Telfort firmware, het kan zijn dat deze net iets anders in elkaar zit. We zijn druk bezig alle aansluitingen over te zetten.
Zodra je aan de beurt bent krijg je daar bericht over!

Mocht je daar niet op willen wachten kun je dit ook forceren door de snelheid van je abonnement aan te passen (snelheidsupgrade bestellen of opzeggen) als dat mogelijk is.

Reputatie 7
Badge +20

Ik heb geen reactie meer van je gezien dus ga ik ervan uit dat je vraag is beantwoord. Anders hoor ik het graag!

Hi Thomas,

 

Heb je misschien wat meer informatie over de ETA van deze firmware update? Zijn er andere manieren om dit te forceren? Ik heb momenteel de enige bundel (budget thuis alles-in1) dus die fix kan ik niet proberen.

 

Hoor graag van je! In principe wil ik nu liever nog niet overstappen op de V10a wegens het niet kunnen instellen van een custom DNS (ivm pihole).

 

 

 

Reputatie 7
Badge +11

Hi Thomas,

 

Heb je misschien wat meer informatie over de ETA van deze firmware update? Zijn er andere manieren om dit te forceren? Ik heb momenteel de enige bundel (budget thuis alles-in1) dus die fix kan ik niet proberen.

 

Hoor graag van je! In principe wil ik nu liever nog niet overstappen op de V10a wegens het niet kunnen instellen van een custom DNS (ivm pihole).

Budget Alles-in-1 draait op Telfort firmware en zal hier voorlopig ook wel op blijven draaien. Althans, er is mij geen informatie bekend dat ook WMP Wholesale klanten omgezet gaan worden naar de KPN-netstructuur zoals dit bij Telfort de afgelopen maanden is gebeurd.

Enige wat je kan proberen is bij Budget vragen om een ander modem, misschien dat zij een V10 kunnen leveren op verzoek, anders zou er een eigen router/modem aangesloten moeten worden.

 

Pi-Hole kun je natuurlijk ook per apparaat instellen door in de instellingen van de netwerkkaart een andere DNS-server in te stellen.

Hi Thomas,

 

Heb je misschien wat meer informatie over de ETA van deze firmware update? Zijn er andere manieren om dit te forceren? Ik heb momenteel de enige bundel (budget thuis alles-in1) dus die fix kan ik niet proberen.

 

Hoor graag van je! In principe wil ik nu liever nog niet overstappen op de V10a wegens het niet kunnen instellen van een custom DNS (ivm pihole).

Budget Alles-in-1 draait op Telfort firmware en zal hier voorlopig ook wel op blijven draaien. Althans, er is mij geen informatie bekend dat ook WMP Wholesale klanten omgezet gaan worden naar de KPN-netstructuur zoals dit bij Telfort de afgelopen maanden is gebeurd.

Enige wat je kan proberen is bij Budget vragen om een ander modem, misschien dat zij een V10 kunnen leveren op verzoek, anders zou er een eigen router/modem aangesloten moeten worden.

 

Pi-Hole kun je natuurlijk ook per apparaat instellen door in de instellingen van de netwerkkaart een andere DNS-server in te stellen.

Juist. Jammer dat budget blijkbaar binnenkort niet over gaat. Ik merk dat er veel onduidelijkheid is over dit onderwerp. Bij Budget zelf vertelt iedereen een ander verhaal, zo zegt de ene medewerker dat ze binnenkort een update verwachten vanuit KPN en de ander zegt dat die optie helemaal niet toegevoegd wordt (en sommige moet je uitleggen wat een DNS is..). 

Ik heb momenteel een V10, en heb een V10A ontvangen omdat dat eventueel snelheidsproblemen met mijn verbinding zou oplossen (is momenteel 10 mbit/s, sinds 20 oktober 14:00). Uiteraard heeft deze nieuwe modem het probleem niet verholpen. Ik denk dat ik de V10A dus weer terug stuur en vasthoud aan de V10.

Reputatie 7
Badge +11

Juist. Jammer dat budget blijkbaar binnenkort niet over gaat. Ik merk dat er veel onduidelijkheid is over dit onderwerp. Bij Budget zelf vertelt iedereen een ander verhaal, zo zegt de ene medewerker dat ze binnenkort een update verwachten vanuit KPN en de ander zegt dat die optie helemaal niet toegevoegd wordt (en sommige moet je uitleggen wat een DNS is..). 

Ah, dat zou kunnen hoor, ik ben verder niet betrokken bij KPN Wholesale en wat zij allemaal doen. Dus wat ik deed was ook meer een aanname. Er is natuurlijk ook nog eens een verschil tussen een software-update en een technische migratie. Kans is aanwezig dat de Telfort-software in modems omgezet wordt naar KPN-software maar dat de achterliggende netwerkstructuur gelijk blijft bijvoorbeeld.

 

Op de storing ga ik verder niet in. Dat is aan Budget om op te lossen en omdat ik toch de naam van ‘KPN Monteur’ draag hier lijkt het mij niet dat Budget het gaat waarderen als ik mij ermee ga bemoeien 😉

De verwijzing naar de mogelijkheid om een eigen DNS server te configureren heeft mij enorm geholpen. Dank! Toch is hier nog een probleem.

Voor een IPv4 only netwerk, werkt dat goed, maar er is geen mogelijkheid om het IPv6 adres van je DNS server in te vullen. Via DHCP wordt je DNS server IPv4 adres aan ieder apparaat uitgedeeld, maar voor IPv6 wordt geen DHCP gebruikt, maar SLAAC. De V10a blijft hiermee gewoon de IPv6 adressen van de KPN servers adverteren. Kortom, als je ook IPv6 hebt, werkt het niet. Ik heb me in rare bochten moeten wringen om het een beetje bruikbaar te maken.

Volgens mij een bug, die nodig gefixt moet worden. Zo gauw ‘Klant DNS’ aangevinkt wordt, moet het adverteren van de IPv6 adressen van de KPN servers stoppen. Nog mooier zou zijn als je ook het IPv6 adres van je eigen DNS server zou kunnen invullen en dat dat adres dan geadverteerd zou worden.

Reputatie 7
Badge +10

Ofwel een eigen router gaan installeren, die deze mogelijkheden heeft.
(Daar wil ook nog wel eens verschil inzetten of het wel of niet kan).