Beantwoord

Hoe kan ik 4 oude PTT T65 toestellen gebruiken met een KPN Homevox 1-5?

  • 5 April 2023
  • 7 reacties
  • 281 keer bekeken

Dag allemaal, 

Ik ben een totale leek op het gebied van telecommunicatie en electro techniek, maar ik wil voor een spel een klein telefoonnet met oude PTT T65 telefoons maken. Na wat research vond ik via dit forum de KPN Homevox 1-5, welke wellicht de simpelste manier is om dit te realiseren. Hierover heb ik een aantal vragen waarop ik hoop bij jullie een antwoord te krijgen. 
 

Mijn idee is om 3 of 4 telefoons in het net te kunnen gebruiken. Ik wil ergens een klein kantoortje inrichten met 2 of 3 telefoons. Op 100 meter (schatting) van het kantoortje wil ik een telefooncel plaatsen, van waaruit spelers kunnen bellen met het kantoortje en visa versa. Ik wil dat de spelers in het kantoor telefoons kunnen doorschakelen naar een ander toestel. Volgens mij kan dit in combinatie met de Homevox, dus dat probleem is getackeld. 

1. Begrijp ik het goed dat als ik 4 PTT T65’s op een Homevox aansluit en de buitenlijn niet gebruik dit in theorie moet werken? 

2. Hebben de PTT T65’s een externe voeding nodig om te rinkelen, of tackel ik dat ook met de Homevox? 

3. 100 meter tussen de Homevox en de telefooncel is wellicht te ver, heb ik hier een singaalversterker of een bepaalde dikte kabel voor nodig?

4. Ik zag op Marktplaats ook een telefoonbeantwoorder, kan ik deze ook op de Homevox aansluiten? 

5. Zie ik iets over het hoofd? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat het zo simpel is als het lijkt.. 

Ik kijk uit naar jullie antwoorden! 
Groetjes, Diederik 

icon

Beste antwoord door PeterG 5 April 2023, 12:01

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Welkom op het forum @diedster69 ,

Het is alweer een tijdje geleden dat we met deze apparatuur te maken hebben gehad, maar gelukkig ben ik al oud 😁

1: Ja, dat moet gewoon werken.

2: Voor zover ik kan zien heeft deze geen externe voeding nodig, en kan je ze gewoon 2-draads aansluiten.

3: Ik vrees dat dit een kwestie van proberen wordt, maar ik zou hiervoor dan op zijn minst deugdelijke kabel voor gebruiken (bijvoorbeeld UTP Cat6, en niet de ouderwetse telefoonkabels die mogelijk al 50 jaar op een zolder in een hoekje liggen).

4: Het lijkt me dat dit kan, maar ook dit is eigenlijk een kwestie van proberen.

5: Ik denk het niet, maar zoals gezegd, in sommige gevallen is het ook een kwestie van trial & error. Het lijkt me dat je e.e.a. best werkend moet kunnen krijgen.

Ik ben uiteindelijk uiteraard benieuwd of het allemaal gelukt is om werkend te krijgen, dus hopelijk kun je ons daar ook van op de hoogte houden!

Ja, dat moet lukken, aansluiten en dan zien we hier de evt. problemen wel weer.

Het moet bijna allemaal kunnen en lukken.

…. het is zo simpel als het lijkt.

Oh ja. De T65 werkt eigenlijk 3-draads. a , b en EB. Verplaats in de telefoonstekker de draad die op EB zit naar b. Onder b zitten dan 2 draadjes. Dan zal ook de bel (Elektrische Bel) werken. De belspanning komt gewoon van de Homevox.

Ik wil dat de spelers in het kantoor telefoons kunnen doorschakelen naar een ander toestel.

Gesprekken op een binnenlijn kunnen bij mijn weten niet doorgeschakeld. Als tst 1 naar 3 belt is dat de verbinding. 3 kan het dan niet naar 2 doorverbinden.

Zelfs nog een handleiding voor de Homevox 1-5 gevonden. Binnenlijn bellen zie pagina 20.

Reputatie 7
Badge +9

Oh maar nu ik het me zo bedenk, ik durf niet met zekerheid te zeggen of je een binnenlijn-gesprek kunt doorverbinden. Volgens mij (en gezien de handleiding zo duidelijk over een buitenlijn gesprek spreekt vermoed ik dat des te meer) kun je alleen maar buitenlijn gesprekken doorverbinden, en daar is in deze situatie geen sprake van.

Edit: nu is het me even onduidelijk of er doorverbonden of doorgeschakeld zou moeten worden.

De T65 werkt eigenlijk 3-draads.

Dat had ik nog maar ven buiten beschouwing gelaten (omdat Peter dat wel toe ging voegen :-)   )

Intern doorverbinden zal niet gaan vermoed ik ook, als dat noodzakelijk is dan zou je 2 centrales achter elkaar kunnen zetten, dan heb je nog niet alle mogelijkheden cq andere probleempjes.
Eerst maar eens wat testen en dan verder denken stel ik voor.

 

Ik ga een deze dagen gewoon maar is een Homevox met 2 telefoons aanschaffen en dan een beetje experimenteren. Maat van me was al onderzoek aan het doen wat ie eventueel met een raspberry pi in het systeem kon doen, maar voor mij is dat hocus-pocus 😂 Ik timmer de telefooncel wel, hahaha! 

Oh maar nu ik het me zo bedenk, ik durf niet met zekerheid te zeggen of je een binnenlijn-gesprek kunt doorverbinden. Volgens mij (en gezien de handleiding zo duidelijk over een buitenlijn gesprek spreekt vermoed ik dat des te meer) kun je alleen maar buitenlijn gesprekken doorverbinden, en daar is in deze situatie geen sprake van.

Edit: nu is het me even onduidelijk of er doorverbonden of doorgeschakeld zou moeten worden.

 

Bedankt allen voor de informatie!! Ik ben voor nu even voorzien. Ik ga een deze dagen een Homevox met 2 of 3 telefoons aanschaffen en dan maar is wat experimenten. Ik hou jullie op de hoogte.