Vraag

Hoe kan ik in mijn V10 een poort openen voor een boekhoudprogramma via VPN?

  • 20 March 2022
  • 9 reacties
  • 129 keer bekeken

Via Experia V10 veelgestelde vragen kom ik er niet uit om een poort te openen in mijn modem.

Ik moet een boekhoudprogramma (via VPN ) thuis kunnen opstarten en dit lukt niet. Ik begreep dat ik dat een bepaalde poort moet openen, maar ik heb dus geen idee hoe dit eenvoudig te doen.

 

*Admin: topic verplaatst naar juiste board


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Marie65, welkom. 

Ik begrijp dat je op een computer met VPN werkt. En je wilt vanaf die computer jouw boekhoudprogramma thuis bereiken, dus op een andere locatie/computer. Zeg ik dat dan goed? Alleen dit lukt niet? Waar loop je tegenaan? 

Reputatie 7
Badge +10

Ik moet een boekhoudprogramma (via VPN ) thuis kunnen opstarten en dit lukt niet.

  1. Gaat het om een VPN-verbinding vanuit huis naar een boekhoudprogramma elders
    (Bijv. die van het bedrijf waar je werkt of een online boekhoudprogramma op een server)?
  2. Of ben je zelf elders, heb je thuis een VPN-server draaien op een NAS of bijv. Raspberry Pi,
    en wil je van buiten uit contact leggen met de VPN-server thuis, en dan connectie met een boekhoudprogramma?

Zijn twee verschillende invalshoeken met ieder een andere methodiek.

Voor de eerste methode hoeven er helemaal geen poorten te worden geopend/doorgestuurd bij de verbinding bij je thuis. Maar wel een VPN-Client te worden opgestart om een VPN-verbinding naar elders te kunnen opzetten. Vermoed dat je in dat geval wel aanwijzingen hebt gekregen van bijv. een werkgever, of dat er reeds een programma op je "werk"laptop is geïnstalleerd.
Of anderszins wel aanwijzingen hoe een VPN-verbinding op te zetten naar een server elders?

Voor de tweede methotiek moet je wel poorten doorsturen, naar een vast LAN IP-adres van het apparaat waar de VPN-server op draait, en je in de router moet reserveren.
Om welke VPN-methode gaat het dan?
Verschillende VPN-methoden gebruiken verschillende poorten.

Reputatie 5
Badge +5

Beste Maria65,

Als je met VPN van huis uit verbinding wilt maken met een bedrijfsnetwerk hoeft er meestal niets op het modem ingesteld te worden. Het zou kunnen helpen als je details opgeeft betreffende het programma dat gebruikt wordt om de VPN op te zetten.

Maar op dit moment speelt nog iets anders: heb je glasvezel en loopt deze via een  XGS-PON ? Dan kan het zijn dat deze VPN blokkeert en moet KPN een update uitvoeren op dat apparaat. Zie andere discussies op dit forum.

 

 

 

Hi Bart_Z 

Ik kan alle programma’s /app’s via VPN van mijn week thuis openen op 1 programma/app na. Het gaat om ScanSys. 
Dit programma zou de server niet kunnen vinden, heel vreemd, want bv Exact kan ik wel openen en gaat via dezelfde server. 

 

Reputatie 7
Badge +10

Ah, het gaat dus om een situatie zoals beschreven bij  punt 1. in mijn vorige reactie.
(Daarvoor zijn geen verdere instellingen / aanpassingen in een router vereist).

Als je alle programma’s / app’s via VPN van je werk kunt openen op eentje na,
heb je kennelijk geen probleem met VPN, alleen met dat ene individuele programma.
Kan hem zitten in net een verkeerde instelling als je dat probeert op te roepen?
Of is misschien toch net een andere inlog dan verwacht??
(ScanSys maakt bijv. ook gebruik van een  een eigen portal).

Maar het probleem is dan verder niet KPN of router gerelateerd.

Probeer het eens te bespreken met je werkgever / afdeling.

Goedenavond, deze melding krijg ik als ik ScanSys wil openen. 
Enige toelichting: in mijn naast gelegen pand zit een modem van TP-link, maar op de kabel vanuit mijn modem in huis (en dat is Experia V10) en daar kan ik ScanSys wel openen 

Maar dus vanaf de kabel die direct vanuit het modem naar mijn zolder gaat, kan ik ScanSys niet openen. Hoé kan dit?

Reputatie 7
Badge +24

Enige toelichting: in mijn naast gelegen pand zit een modem van TP-link, maar op de kabel vanuit mijn modem in huis (en dat is Experia V10) en daar kan ik ScanSys wel openen 

Maar dus vanaf de kabel die direct vanuit het modem naar mijn zolder gaat, kan ik ScanSys niet openen. Hoé kan dit?

Euhm... kunt u dit wat beter toelichten? Misschien een tekeningetje maken? Zit dus die TP-Link achter de Experiabox gekoppeld?

U vertelt over een TP-Link in een ander pand, en dan weer over zolder waar het niet werkt. Maar beneden wel? Beetje onduidelijk. 

Kan iemand iets met de tekst die ScanSys aangeeft?

 

Kan iemand iets met de tekst die ScanSys aangeeft?

 

Hallo @Marie65 , zo te zien is het een onderdeel van Exact financiële software, even met de ICT-afdeling van je werk contact opnemen of met de helpdesk van Exact.

https://www.scansys.eu/support/

Succes.