Beantwoord

Hoe maak ik optimaal gebruik van Box 14 en 4 Gb/s?

  • 16 December 2023
  • 7 reacties
  • 644 keer bekeken

Hallo ,ik ben nieuw op dit forum.

Ben 1 week geleden overgestapt van ziggo naar kpn superfiber 4 (4gbit)en wil graag supersnelle wifi door het huis.

Ik heb de box 14 nu werkend vanuit de meterkast.maar zoals verwacht is het wifi ruk.

Cat7 kabel heb ik inmiddels getrokken vanuit de meterkast naar de woonkamer.

Mijn oude router tp link x11000 heb ik nog liggen.is dit aan te raden om deze te gebruiken via onemesh en nog een tplink repeater re705x erbij aan te schaffen.

-Nadeel:Geen backhauling via tpllink onemesh

Of 

Is het beter om kpn box 14 te gebruiken met de superwifi punten via backhaul.

- Nadeel:Geen 2,5gbit aansluiting op de superwifi punten. 

 

Of alternatief 

Fritzbox/Asus/netgear etcetera gaan gebruiken 

 

 

 

 

alle tips zijn welkom,

icon

Beste antwoord door Anonymous 16 December 2023, 13:21

Bekijk origineel

7 reacties

Badge +19

Wat noem jij "ruk" @KPNbaby ? Als je door het hele huis de optimale snelheid wil hebben zal je op iedere woonlaag een bekabeld wifipunt moeten plaatsen.  Dat kan prima met de SuperWiFi 2. Je kunt het extra wifi netwerk activeren waar je de 2.4ghz en de 5ghz band wel kan splitsen. Zonder bekabelde wifipunten krijg je het nooit goed.

Ik behaal de snelheid niet. In de woonkamer 500 mbit teveel muren enzo. 

 

Ik wil vooral draadloos op de telefoons en tablets/laptop de snelheid ontvangen waarvoor ik betaal. 

Dit is niet overal mogelijk maar ik wil wel in de buurt komen. Anders kan ik net zo goed een 1 gbit internet snelheid afsluiten.

Weet niet welk verwachtingspatroon jij hebt voor wifi:

Er bestaat echt nog geen betaalbare wifi die 2.5GB kan doorgeven aan de clients, laat staan dat er veel clients zijn die dit kunnen hanteren.

https://www.mbreviews.com/best-wireless-access-points/#speed

Realistische overdrachtsnelheid  zal met de beste accespoints en client normaliter in de range van 600 tot 1000 zitten.

Wat dat betreft had je inderdaad aan 1Gbps echt wel voldoende gehad.

zie ook de test van je router, onderin het artikel:

https://www.highspeedinternet.com/resources/tp-link-archer-ax11000-review

Ah... oké duidelijk. Meende dat ik nu via wifi 6 en nieuwe kpn router ook snelle wifi had. Gelukkig de eerste 6maand uitproberen voor 35 eu per maand. Daarna schroef ik hem terug naar 1Gbps…

 

Dan nog maar een paar jaar wachten ben ik bang voor..

Ik was er al bang voor dat de misleidende informatie op de website van KPN tot dit soort verwarring zou gaan leiden.  KPN zou dit toch echt ASAP van de website moeten halen.

 

 

De superwifi punten zijn wel een aanrader ?lees nogal veel klachten hierover.iets over dat ze gereset moeten worden etcetera.

 

 Of beter of switchen naar een ander merk?

 

Ik kan je voor superwifi niet adviseren, mijn bekabeld aangesloten mesh is van Fritz, stabiel als een rots. Voor Fritz moet je een Fritzbox als mesh master plaatsen.

Bij verschillende andere systemen heb je een sateliet of AP nodig die de mesh regelt, zo ook bij Superwifi. 

Voor goede wifi kun je bij verschillende merken prima toe zoals zyxel, Netgear, TP-link.  Het valt of staat echter bij het bekabeld willen/kunnen aansluiten van alle accespoints. Als je dat niet doet, dan zal je snelheid al snel minimaal halveren.

Als je jouw TPlink in bridge achter de KPN router zet, en enkele bekabelde TPlink accesspoints gebruikt, heb je denk ik wel prima wifi.

 

Je TV zal wellicht via de KPN box moeten blijven lopen.

Reageer