Vraag

Hoe open ik een poort in mijn netwerk?

  • 3 February 2023
  • 11 reacties
  • 1534 keer bekeken

Hoi!

Ik probeer een poort te openen, maar zie door de bomen het bos niet meer. Ik maak gebruik van een mesh-wifinetwerk van TP-link met de deco’s, wat het niet makkelijker maakt. 

 

Wifi van mijn router (V10) staat uit, maar ik kan er uiteraard nog bij via een vaste verbinding.

 

Wat ik al geprobeerd heb:

  • In de deco-app IPv4 een statisch adres gegeven
  • DHCP binding aangemaakt voor de hoofd-deco via selecteren mac-adres
  • IPv4 port rule aangemaakt voor het ip-adres
  • Een firewall rule aangemaakt voor de poort

Nu had ik verwacht dat dit het was, maar ik als ik op canyouseeme.org check, is de poort nog steeds gesloten.

Iemand een suggestie om dit op te lossen?

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @s-vd-h 

 

Staat de deco in router of AP mode?
Op welk apparaat wil je een poort openen en met welk doel?

Als de deco in router mode staat dan moet je op de V10 een poort forwarden naar de hoofd-deco en daarop ook weer die poort forwarden naar het apparaat waarvan je die poort wil bereiken.

Als de deco in AP mode staat dan kan je vanuit de V10 de poort rechtstreeks naar het apparaat forwarden.

 

Dag @GeSp ,

 

Ik wil poort 8123 openen voor Home Assistant.

 

De Deco staat als router geconfigureerd. Ik geloof dat TP-link aanraadt dat te doen en de wifi van de ISP-router uit te zetten. Dus dat heb ik gedaan.

Ik was vergeten te melden dat ik inderdaad ook een port forwarding-regel heb toegevoegd in de Deco-app. Zie bijgevoegd voor wat screenshots.

 

Hoe test ik makkelijk of het gelukt is?

 

Gr. Sander

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @s-vd-h 

 

Heb je nu in de V10 poort 8123 geforward naar de deco op 192.168.2.3, dat scherm staat er niet bij in je afbeeldingen.

 

Je zou het eerst via een PC/laptop aangesloten op de V10 kunnen testen, dan zou je via https://192.68.2.3:8123 verbinding moeten krijgen. Het is toch gewoon een webserver die op die poort draait?

Met https://canyouseeme.org/ kan je vanaf internet testen of die poort open staat, wat je eerder al geprobeerd hebt.
Home assistant moet wel draaien op dat moment anders zie je de poort als gesloten.

Reputatie 7
Badge +24

U zou in de Experiabox de Deco in DMZ kunnen zetten. Als de Deco in routermode staat. 

 

 

Hier zit de fout: De eerste router moet de port forwarden naar de tweede router. Dus hier vul je 192.168.2.3 in.

Dank voor de antwoorden! Ik heb woensdag tijd ernaar te kijken.

Reputatie 7
Badge +24

Dank voor de antwoorden! Ik heb woensdag tijd ernaar te kijken.

Het is woensdag. Al gekeken? 😉

Ja ik heb weer wat geprobeerd! Zonder geluk alleen...

 

Mijn gedacht is nu eerst maar eens een poort te openen op de Experiabox en die deco daarna aan te pakken. Als ik met mijn laptop (niet de beoogde pc die ik wil gebruiken) inprik op de router, zou ik hiernaar een poort moeten kunnen openen toch?

Zoals te zien in de screenshot, heb ik ip-adres 192.168.2.4 via ethernet. Ik heb een application configuration voor poort 8123 en die pas ik toe voor dit adres. Ik heb een inbound firewall rule voor deze poort. En alsnog is het niet van buiten zichtbaar.

Dat snap ik dus niet. Wie kan me vertellen wat ik fout doe?

 

Reputatie 7
Badge +18

Heb ik al eerder gevraagd, is die homeserver op je interne netwerk via poort 8123 wel te benaderen?
Als je er intern ook niet bij kan dan is dat het probleem.

 

Werkt het intern wel herstart dan de Experiabox eens, ik heb eerder gelezen dat het soms ineens wel werkt na een herstart.

Excuus daar heb ik overheen gelezen! Omdat ik op de laptop waarmee ik inprik op de router geen home assistant heb draaien, moet ik dat eerst nog inrichten.

Ik ben een week met vakantie en ga er daarna weer mee aan de slag! 😎

Hartelijk bedankt!

Reputatie 7
Badge +24

Excuus daar heb ik overheen gelezen! Omdat ik op de laptop waarmee ik inprik op de router geen home assistant heb draaien, moet ik dat eerst nog inrichten.

Dat staat er dus nog niet op? Dan ziet een online poort checker ook niets. Want de poort kan wel open staan, maar als er achter een poort geen programma zit, dan krijgt een online poortchecker geen reactie. Dus denkt die dat de poort dicht zit.