Hoe stel ik mijn Deco M5 in rechtstreeks op het glasvezelkastje

  • 9 January 2024
  • 5 reacties
  • 156 keer bekeken

Badge

Sinds vandaag ben ik klant van KPN, en heb ik glasvezel. Ik heb nog twee Deco M5'jes liggen en gebruik die liever ipv de geleverde KPN Box. Ik krijg het helaas niet aan de praat.

Mijn setup is op het moment als volgt, wordt eventueel later uitgebreid zodra alles werkt.

Glasvezel kastje > Deco 1 > Deco 2 > Desktop. Allemaal bekabeld. Ook een aantal WiFi apparaten.

Zo ver ik kan zien heb ik m tot zo ver hier goed ingesteld, maar ik kan er goed naast zitten. Ik krijg nog steeds geen internet binnen. Na wat zoeken op dit forum ben ik dit topic tegen gekomen: https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/deco-m5-in-combinatie-met-kpn-box-12-606477?tid=606477&fid=72

Hier wordt er gezegd dat ik IPTV/VLAN moet aan zetten en vervolgens KPN als provider moet selecteren. KPN  staat er niet tussen, dus ik klik op aangepast.

Hier moet ik dan zelf de VLAN-ID (1-4094) en de VLAN prioriteit (0-7) invoeren. Ik krijg zo nergens gevonden wat dit zou moeten zijn. Zal dit de reden zijn dat mijn internet het niet doet, of zie ik iets anders over het hoofd? Thanks!


5 reacties

Reputatie 1
Badge

Hallo,

Het modem moet aangesloten zijn. Vanuit ONT punt kabel naar modem. Deco aansluiten op een poort op het modem. 1, 5 of de 10 Gbit. Deco wifi aan, dan modem wifi uit. Mijn ONT punt zit onder het plankje.

 

 

Reputatie 6
Badge +5

Sinds vandaag ben ik klant van KPN, en heb ik glasvezel. Ik heb nog twee Deco M5'jes liggen en gebruik die liever ipv de geleverde KPN Box. Ik krijg het helaas niet aan de praat.

Mijn setup is op het moment als volgt, wordt eventueel later uitgebreid zodra alles werkt.

Glasvezel kastje > Deco 1 > Deco 2 > Desktop. Allemaal bekabeld. Ook een aantal WiFi apparaten.

Zo ver ik kan zien heb ik m tot zo ver hier goed ingesteld, maar ik kan er goed naast zitten. Ik krijg nog steeds geen internet binnen. Na wat zoeken op dit forum ben ik dit topic tegen gekomen: https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/deco-m5-in-combinatie-met-kpn-box-12-606477?tid=606477&fid=72

Hier wordt er gezegd dat ik IPTV/VLAN moet aan zetten en vervolgens KPN als provider moet selecteren. KPN  staat er niet tussen, dus ik klik op aangepast.

Hier moet ik dan zelf de VLAN-ID (1-4094) en de VLAN prioriteit (0-7) invoeren. Ik krijg zo nergens gevonden wat dit zou moeten zijn. Zal dit de reden zijn dat mijn internet het niet doet, of zie ik iets anders over het hoofd? Thanks!

@El Conejo 

Vlan-ID moet zijn 6. Vlan prioriteit moet zijn 1. dit zou voldoende moeten zijn om het internet aan de gang te krijgen.

Badge

Hey Zinitzio,

Ik las op dit forum en op andere plekken dat het mogelijk was de Deco M5 direct aan te sluiten op het glasvezel kastje, zoals in het topic dat ik heb gelinked.

Badge

@joey92

Ik heb jouw advies opgevolgd, en mijn internet doet het. Thanks!

Ik was overtuigd dat de IPv6 test het goed zou moeten doen. Echter is onderstaande is mijn resultaat.

Edit: het internet lijkt ook heel erg onstabiel. Wisselend tussen razendsnel, en dan moet ik ineens weer een halve minuut wachten op een webpagina.

 

Badge

Pingen naar een extern IP adres zorgt elke 10 seconden voor een time out. Pingen naar de router doet hij stabiel.

 

Reageer