Vraag

Hoe stil ik de Experia v10 in voor een vpn verbinding naar een externe server?

  • 30 October 2020
  • 19 reacties
  • 269 keer bekeken

Ik heb een Experia V10 modem en probeer een VPN verbinding op te zetten naar een externe server.

Ik heb van de klant een rdp bestand gekregen. Dit werkt op iedere andere plek, maar niet in mijn thuis situatie achter de Experia V10.

Blijkbaar wordt dit door het modem geblokkeerd.

Hoe kan ik het modem instellen, zodat het wel werkt?

Er wordt gebruik gemaakt van de standaard VPN van Windows 10.

Volgens de ICT leverancier van de klant zijn er geen speciale poorten gebruikt of iets dergelijk. Er wordt gebruik gemaakt van de standaard instellingen.

 

Ik heb al diverse topics bekeken op dit forum, maar heb nog geen goede oplossing gevonden.

 

Wie kan mij helpen?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

19 reacties

Reputatie 7

Een rdp bestand is een remote desktop bestand, dat heeft niets met VPN's te maken.

Je zegt dat er gebruik gemaakt wordt van de standaard VPN van Windows 10.

Welk type VPN wordt gebruikt door die klant?

Heb je alle gegevens voor het opzetten van die VPN verbinding?

Dan heb ik mogelijk de vraag verkeerd gesteld.

Ik wil via het rdp bestand toegang tot die remote computer. Dat lukt vanaf iedere andere plaats maar niet thuis achter het Experia v10 modem.

 

Reputatie 7

Wordt er een IP adres gebruikt voor die remote computer of een URL?

Als een iP adres, wat zijn dan de eerste twee getallen van dat IP adres.

Als een URL, kan dan het overeenkomstige IP adres gevonden worden?

een ip adres

de eerste 2 getallen zijn: 77.167

 

Reputatie 7

Dat is een IP adres behorende bij een KPN aansluiting.

Ik zie niet in waarom dat problemen zou geven.

Je zegt dat het vanuit andere locaties wel werkt.

Via welke provider zijn die andere locaties aangesloten?

Allereerst dan voor je hulp.

Welke providers dat zijn weet ik niet precies. Ik heb het geprobeerd op een school die ik begeleid, ik heb het geprobeerd met mijn telefoon als hotspot en op nog een paar andere plaatsen waar ik werk uitvoer.

Daar loopt het allemaal prima.

Alleen thuis niet en daarbij maakt het niet uit of ik het via de Wifi of via bekabeld probeer.

Even ter info. Ik gebruik ook snel internet Buitengebied.

Ik heb het ook al geprobeerd nadat ik het 4G modem los heb gekoppeld en na het modem opnieuw te hebben opgestart. Dat maakt allemaal niets uit.

 

 

Reputatie 7

Als er een VPN verbinding in het spel zou zijn dan kan ik dat nog wel begrijpen maar je spreekt over een rdp bestand.

Klopt het dat als je dat bestand aanklikt dat dan de remote desktop toepassing gestart wordt?

ja, dat klopt

 

Reputatie 5
Badge +5

Merkwaardig…. Een RDP bestand heeft niets met VPN te maken, het is alleen een bestand dat de netwerknaam of IP adres van een remote desktop server bevat. Het betreffende bestand wijst naar een IP adres op het internet, dus het kan een remote desktop server zijn die gekoppeld is aan het internet of een KPN klant die port-forwarding doet naar een remote desktop server op zijn interne netwerk. Niet echt gebruikelijk in een bedrijfsomgeving. Echter, er is niets in de Experia box dat een dergelijke verbinding in de weg staat. Ik kan hier geen verklaring voor verzinnen.

 

Met vriendelijke groeten,

 

Kan het zijn dat het komt doordat zowel de ontvangende computer als ik, omdat we beide KPN klant zijn een IP-conflict hebben?

Ik zit nu weer op een andere locatie en kan met het rdp bestand zo connectie maken.

Ik zit nu bij een school die geen KPN klant is.

 

Reputatie 5
Badge +5

Beste SjirkW,

Bij gebruik van een echte VPN, waar het klantnetwerk als het ware wordt uitgebreid naar thuis, kan dit zeker het geval zijn. Als beide kanten hetzelfde IP adres bereik gebruiken, bij een Experia box is dat 192.168.2.1 tot 192.168.2.254, wordt het een ICT uitdaging om de communicatie de goede kant op te sturen.  Als de ontvangende partij port forwarding gebruikt zou het geen probleem moeten zijn, omdat u contact maakt met het modem op het externe adres. Dat het modem dit vertaalt naar een adres aan de binnenkant is voor u onzichtbaar.  Zonder details over de verbinding en het RDP bestand is de vraag moeilijk te beantwoorden, de ICT verantwoordelijke van de klant zou moeten kunnen ophelderen hoe de verbinding naar buiten opgezet is.

 

Met vriendelijke groeten,

 

Reputatie 7
Badge +24

Is er misschien Sneller Internet Buitengebied met 4G modem in het spel?

@Nick83 

Ja dat klopt. Er is een 4g modem sneller internet buitengebied.

@hmmsjan_2

Is het mogelijk om mijn experia modem een ander iprange toe te kennen? Kan dat een oplossing zijn?

Reputatie 6
Badge +8

Heeft de andere gebruiker ook toevallig 4G buitengebied? Ik meen me te herinneren dat er vaker problemen zijn geweest met de routing van KPN tussen twee aansluitingen met 4G buitengebied. 

Reputatie 7
Badge +24

RDP gebruikt naast TCP ook UDP. En UDP werkt niet over de 4G verbinding van Internet Sneller Internet Buitengebied.

Reputatie 7

RDP gebruikt naast TCP ook UDP. En UDP werkt niet over de 4G verbinding van Internet Sneller Internet Buitengebied.

RDP gebruikt geen UDP naast TCP, je kunt zowel TCP als UDP gebruiken.

Heeft de andere gebruiker ook toevallig 4G buitengebied? Ik meen me te herinneren dat er vaker problemen zijn geweest met de routing van KPN tussen twee aansluitingen met 4G buitengebied. 

Ja inderdaad, ik heb in ieder geval in 1 zo’n topic geschreven. Uitkomst onduidelijk, maar in dat geval was er geen werkende route van de ene SIB klant naar de andere SIB klant. Dus portforwards of DMZ in de V10 hadden geen effect. Kan ook zijn dat er wel een route was, maar oneindig traag of met nagenoeg 100% pakketloss voor UDP. En voor TCP zijn er geen inkomende connecties mogelijk bij SIB. Als er op de 1 of ander manier een situatie is waarbij in een wat complexere meervoudige verbindingssetup ergens in het process een inbound TCP connectie nodig is, b.v. iets met een gateway o.i.d., dan kan dat dus falen.

Ik heb mijn snel internet buitengebied buitenspel gezet door het 4G modem los te koppelen en het modem te restten. Geeft geen verschil.

Andere PC gebruikt geen snel internet buitengebied. 

Iemand nog een oplossing?