Beantwoord

HP Laserjet printer werkt niet met Superwifi

  • 27 June 2020
  • 8 reacties
  • 429 keer bekeken

Is er al een update voor de de HP LaserJet printers i.v.m. super Wifi


Admin: eigen topic voor je bericht aangemaakt

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 6 July 2020, 16:09

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Reputatie 7

Er zijn helaas vele apparaten die geen verbinding kunnen maken met de dual-band wifi toegangspunten die KPN in beheer heeft en waarvan de 2.4GHz wifi niet afgesplitst kan worden van de 5GHz wifi. We zien die op de V10a, de V12, de Experia WiFi's en de "super"WiFi's en altijd betreft het cliënts die alleen 2.4GHz wifi ondersteunen. Waarschijnlijk behoort jouw HP laserjet ook daartoe. Dit lijkt echt een architectonische fout in de bandsteering functionaliteit op die wifi toegangspunten van KPN.

Zou jij voor mij de 5GHz wifi eens uit kunnen zetten op de "super"WiFi's en, indien van toepassing, op de Experia Box.

Kan je de HP Laserjet dan wel verbinden met de wifi?

Welke HP Laserjet heb je eigenlijk?

Reputatie 7
Badge +24

5 GHz kun je niet uitzetten op de SuperWifi's. Er is maar 1 formulier op de SuperWifi's / Experia WiFi's waarop je wat kunt instellen, dat is dit formulier:

Verder is er niets. Je kunt op een andere pagina wel het gastennetwerk inschakelen. Of lampjes in of uitschakelen. En nog een naam instellen. Maar verder is het echt klaar.

Zo was het vroeger:

Maar dat is weg.

beste WJB

hoe moet dat de 5GHz wifi eens uit zetten op de "super"WiFi's en, indien van toepassing, op de Experia Box?

Volgens Nick 83 slimmerik kan dat niet 

Mijn Printer is de HP Laserjet 300 colorMFP M375nw

 

beste Nick83, wat bereik ik met jouw suggestie?

Reputatie 7

hoe moet dat de 5GHz wifi eens uit zetten op de "super"WiFi's en, indien van toepassing, op de Experia Box?

Helaas lijkt het, zoals @Nick83 aangeeft, niet meer mogelijk om 5GHz wifi uit te zetten.

Ik vraag me ook af wat die "Compatibiliteitsmodus" betekent want ik zie ook geen 802.11bg ondersteuning meer.

Ik hoop dat op korte termijn iemand van KPN zal reageren.

Reputatie 7
Badge +30

Beste @Luckygamin, welkom! Het klopt wat hierboven gezegd wordt: op de Superwifi punten kan dit niet meer uitgezet worden. Meer en meer apparaten hebben de mogelijkheid om met beide frequenties te verbinden, dus we lopen hier gelukkig niet heel vaak tegenaan. Voor jou natuurlijk wel erg vervelend! Heb je de mogelijkheid om de printer bekabeld aan te sluiten? 

 

Ik vraag me ook af wat die "Compatibiliteitsmodus" betekent want ik zie ook geen 802.11bg ondersteuning meer.

Ik hoop dat op korte termijn iemand van KPN zal reageren.

Dit ga ik navragen, dat weet ik niet!

Reputatie 7
Badge +24

Mijn Printer is de HP Laserjet 300 colorMFP M375nw

 

beste Nick83, wat bereik ik met jouw suggestie?

Welke suggestie? Volgens mij heb ik niets gesuggereerd 🤔

Reputatie 7

Marcia geniet inmiddels van een welverdiende vakantie, dus ik kom hier even binnenvallen.

 

Ik vraag me ook af wat die "Compatibiliteitsmodus" betekent want ik zie ook geen 802.11bg ondersteuning meer.

Hier hebben we een antwoord op. De compatibiliteitsmodus heeft betrekking op het encoderingsmechanisme van het wifi radio communicatie protocol. Het is eigenlijk een legacy dingetje die in 99 van de 100 gevallen niet nodig zou moeten zijn. Als je deze modus aanzet dan communiceert het Superwifipunt naar de aangesloten eindapparaten dat LDPC (Low Density Parity Check) niet wordt ondersteund. Dit is een foutcorrectiemechanisme die performance en throughput van de wifi sterk verbetert. Alleen, deze manier van encoding bestaat al zo lang dat het eigenlijk bij zo'n beetje alle apparaten al lang deel uitmaakt van het wifimechanisme. Het zou dan ook niet nodig moeten zijn om dit aan te zetten. De optie zit er eigenlijk alleen in omdat er in het verleden wat problemen mee waren rondom de XBox 360. Maar of dat nog steeds zo is, weten we ook niet zeker. Dus hebben we de optie voor de zekerheid maar laten zitten.

Zet je deze modus aan op een apparaat dat wel gewoon LDPC ondersteund, dan kan de performance van je wifi met wel 30-40% kelderen. We kijken ernaar of we de compatibiliteitsoptie dan ook in een latere update verwijderen, of dat we hem wel laten zitten maar dan met een infoblokje erbij wat het is.

 

We hebben verder helaas op dit moment geen andere oplossingen binnen het gebruik van de Superwifi om dit op te lossen. Punt is namelijk dat we in dit soort gevallen van connectieproblemen die we inmiddels onderzocht hebben zien dat het probleem z'n oorzaak vindt in het eindapparaat en niet in de Superwifi/Experia Wifi. Hierbij maakt het eindapparaat zelf geen juiste verbindingskeuze en blijft hangen in een toestand van geen communicatie. Een oplossing zal in die gevallen dan ook in het eindapparaat moeten zitten. Alleen daar is niet altijd een oplossing voor vanuit de fabrikant. Of die onderkent niet dat er een probleem is. We werken eraan om, voor zover mogelijk, hier een oplossing voor te vinden van onze kant uit. Maar of dat gaat lukken is dan de eerste vraag. En als het lukt, dan zal het nog wel even duren voor dit ook op alle apparaten beschikbaar is.

 

Concreet, om dit op te lossen kom je dan toch al gauw uit op of bekabeld aansluiten, of een los access point toevoegen (eventueel een oud model Wifi Versterker van ons (wit, vierkant) als je die nog hebt of kunt vinden, of een apparaat van een derde partij). Deze sluit je bekabeld aan op de Experia Box en geef je een aparte netwerknaam en wachtwoord. Op dit apparaat kun je dan wel instellen dat het alleen 2,4 Ghz gebruikt. Je kunt de printer daar dan mee verbinden. Wel zul je dan, afhankelijk van je printer, zelf wellicht ook steeds even moeten switchen naar dat wifinetwerk als je iets wilt printen.