Beantwoord

Huawei B535-235 routerinstellingen voor mobiel internet

  • 6 March 2023
  • 17 reacties
  • 427 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +1

Mijn 4G router met een simkaart voor mobiel internet heb ik in oktober 2022 voor het laatst gebruikt. Prima mobiel internet.

Na de winter, gisteren heb ik voor het eerst de router weer gestart. Router werkt goed -apparaten maken verbinding op het wifi van de router, 5 streepjes ontvangst - maar nu geen mobiel internet meer. 

Hoe krijg ik weer mobiel internet? Waar kan ik de instellingen voor KPN Mobiel internet vinden? Is de SIM-kaart misschien defect?

 

 

icon

Beste antwoord door Thijs A 7 March 2023, 13:16

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @Thijs A 

 

Brandt het Netwerkstatuslampje ook Cyaan/blauw zoals vermeld staat in de handleiding?:

De indicatielampjes schakelen in wanneer de router succesvol verbinding heeft gemaakt met een netwerk.
Netwerkstatuslampje Cyaan/blauw: Verbonden met een LTE/3G-netwerk.
Signaalsterktelampje Wit: Hoe meer signaalstreepjes, hoe sterker het signaal.
Als het Netwerkstatuslampje rood is, geeft dit aan dat er geen netwerkverbinding is.

 

Als dat goed is dan lijkt mij het onwaarschijnlijk dat het aan de simkaart ligt.
Je kan de simkaart ook testen in een mobiel dan weet je het zeker.

 

Welke instellingen bedoel je precies, waar je ze kan vinden of wat je moet instellen?
Als je inlogt op die router kan je daar ergens vinden waar je die instelt.
APN: daar kan je b.v. portalmmm.nl, internet of advancedinternet instellen.
MCC: 204
MNC: 08
APN-Type: default,supl

 

Soms kom je ook tegen dat dit ingesteld moet worden:
Verificatietype: PAP

 

Reputatie 5
Badge +1

Inderdaad dat brandt (zie bovenste screenshot). De afgelopen maanden heeft de router in de opslag gestaan, voordien draaide het als een zonnetje. Dus ik begrijp niet wat er mis.

Volgens het onderste screenshot is als APN “KPN 4G Buitengebied (standaard)” gekozen. Inmiddels heb ik de APN’s ‘advanced’ en ‘internet’ gekozen (en opnieuw opgestart) helaas zonder resultaat.

 

Reputatie 7
Badge +18

Je bent wel in Nederland? Anders moet Gegevensroaming aan staan.

Je kan proberen of het werkt als je KPN Advancedinternet kiest, voor een 4G router lijkt mij dat de beste instelling.

Reputatie 5
Badge +1

Ja, ik ben in Nederland.

Ik heb i.p.v. ‘Automatisch netwerk selecteren’,  ‘KPN Advancedinternet’ gekozen echter nog steeds geen internet 

Reputatie 7
Badge +18

Aan de instellingen zou het dus niet moeten liggen.

Hoeveel data heb je op die kaart en kan je ook controleren in MijnKPN of die simkaart nog wel data heeft/actief is?

Als er genoeg data op staat zou je hem in een mobiel kunnen testen, werkt dat ook niet dan staat er een blokkade op of er is toch iets met die simkaart aan de hand.
Dan zou je het beste de klantenservice op 0800-0402 kunnen bellen dan kunnen die dat nakijken en eventueel een nieuwe opsturen.

Reputatie 5
Badge +1

Dank voor je meedenken. Ik heb vrijdag jl. 10Gb overgedragen dus dat zou het ook niet moeten zijn. De sim in mijn telefoon past niet in de router. Dus zal inderdaad met KPN gaan bellen. Leest de KPN servicedesk niet mee?

Reputatie 7
Badge +18

Er zijn hier ook wel KPN medewerkers/moderators actief maar het duurt soms enkele dagen voor ze aan een topic toe zijn.
Je kan daar ook op wachten, dan is het ook handig om je forum profiel in te vullen als je dat nog niet gedaan hebt, vermeld dan ook de gegevens van die data simkaart.

Reputatie 7
Badge +11

Voor de correctheid, ‘KPN Advancedinternet’ is geen bestaande APN, je moet dan ‘advancedinternet’ invullen. 

De vraag die nog niet gesteld is: gaat het om pre-paid of een sim-only simkaart? Pre-paid stopt namelijk met werken na een bepaalde periode zonder gebruik. Als het een sim-only betreft kan je eens proberen om deze in een mobiele telefoon te stoppen en kijken of je hiermee wel een verbinding krijgt? Zo kunnen we uitsluiten of het aan de simkaart ligt. :)

Reputatie 5
Badge +1

CORRECTIE het is een sim-only kaart, vorig jaar heeft KPN de XS4all sim vervangen door de een KPN sim.

Reputatie 7
Badge +11

Aah kijk, dan weet ik al wat je bedoeld. Je kan sowieso altijd proberen deze eens in een smartphone te stoppen om te kijken of dat werkt, als dat ook niet werkt kan je de XS4ALL klantenservice bellen via 020 398 76 66.

Reputatie 2

heb je dit wel al eens werkend gehad met de nieuwe simkaart? of heb je altijd die van xs4all gebruikt voordat de boel in opslag ging?

Reputatie 5
Badge +1

Ja, het werkte tot half oktober uitstekend met deze KPN sim kaart (sorry voor de verwarring).

Alle instellingen waren ook in de router bewaard gebleven.

Reputatie 2

duidelijk! is deze simkaart ook als actief terug te vinden in je kpn account? en bedoel je met sim only dat je hier maandelijks voor betaald of is het zo dat je er data op moet laden?

Reputatie 5
Badge +1

Ja zeker, de sim maakt onderdeel uit van maandelijkse abonnement en is te vinden in het KPN account en actief. Vanuit het ‘unlimited deel’ deel ik data met die sim (die heeft nu een tegoed van 11Gb )

Reputatie 2

hmm dan vermoed ik toch dat er in de instellingen iets niet helemaal correct is, het vreemde is wel dat de indicatielampjes het beeld geven dat er een correcte dataverbinding aanwezig is. kun je hem middels de resetknop weer even compleet terug zetten naar de fabrieksinstellingen?

 

controleer ook even je simkaart via de volgende link:

https://mijn-bestelling.kpn.com/simwissel/

 

zou dit het geval kunnen zijn?

31. Ik heb per ongeluk de SIM-kaart geblokkeerd in mijn 4G modem. Hoe krijg ik deze weer werkend? In principe hoef je in het 4G modem nooit zelf de PIN-code van je sim-kaart in te voeren, dit gaat automatisch bij het aan zetten van het apparaat. Heb je nou toch de PIN-code gewijzigd en/of 3x verkeerd ingevoerd, dan kun je de SIM-kaart weer werkend krijgen met een PUK-code. Deze PUKcode staat vermeld in het SIM-pakketje dat bij je abonnement is meegeleverd. De PUK-code kun je invoeren via het Webbeheerprogramma, in Menu – Instellingen – Beveiliging – Beheer pincode, of via de speciale Huawei HiLink App onder Settings – Device – PIN management.

 

probeer ook nog even deze apn instellingen en ook die daaronder (als deze niet exact hetzelfde zijn als de bovenste optie in je screenshot):

 

(deze handleiding is in principe voor een mobiele telefoon maar het is het proberen waard)

  • Bij Naam, voer KPN Mobiel Internet in.
  • Bij APN, voer internet in.
  • Bij Proxy, voer niets in.
  • Bij Poort, voer niets in.
  • Bij Gebruikersnaam, voer niets in.
  • Bij Wachtwoord, voer niets in.
  • Bij MCC, voer 204 in.
  • Bij MNC, voer 08 in.
  • Bij Verificatietype, vink Geen aan.
  • Kies APN-type.
  • Als dit scherm verschijnt, voer default,supl in (let op: in kleine letters) en kies OK.
  • Verschijnt dit scherm niet, vink Internet aan en kies OK.
  • Bij APN-protocol, vink IPv4/IPv6 aan.
  • Bij Roamingprotocol voor APN, vink IPv4/IPv6 aan.
  • Kies het vink-symbool.
  • Vink KPN Mobiel Internet aan.
  • herstart het toestel na het opslaan van de instellingen

 

mocht de bovenstaande waardes niet werken probeer dan nog even die hieronder

 

APN basicinternet
Gebruikersnaam leeg, niet invullen
Wachtwoord leeg, niet invullen
Telefoonnummer

*99#

Reputatie 5
Badge +1

De controle van de sim-kaart lukte niet omdat de sim geen 06 nummer heeft (maar een 0970 nummer).

Het goede nieuws is dat terugzetten naar fabrieksinstellingen en automatische selectie netwerk etc. er toe leidde dat alles weer werkt. 

Iedereen hartelijk dank voor het meedenken!

Reputatie 2

mooizo! dat hoor ik graag