Beantwoord

Ik krijg geen PPPoE verbinding tot stand op mijn Mikrotik CCR2004

  • 16 January 2024
  • 6 reacties
  • 183 keer bekeken

Hallo, ik hoop dat iemand op dit forum het verlossende antwoord op mijn vraag heeft.

 

Ik probeer al een tijdje om mijn XperiaBox V10 te vervangen door een eigen router/modem.

 

Op dit moment heb ik nog een Cisco RV345 achter de XperiaBox hangen. Met deze router heb ik aanvankelijk geprobeerd om de ExperiaBox te vervangen. Echtert het lukte me ook maar niet een directe verbinding tussen Cisco RV345 en KPN tot stand te brengen. Ik dacht altijd dat het aan mijn Cisco lag en heb daarom een Mikrotik CCR2004 aangeschaft, in de hoop dat het daarmee wel zou lukken. Er zijn vele mensen die met Mikrotik succes hadden ( deze gebruiken RouterOS )

 

Mijn Glasvezel is type FttH/PTP en ik heb een Genexis FTU-ONT kastje, waar ik mijn netwerkkabel op kan aansluiten. Ik heb alles gedaan en ingesteld zoals op deze site staat aangegeven : eigenrouter.nl, maar wat ik ook probeer ik krijg geen verbinding. Andere mensen meldde wel successen met die instellingen dus lijkt het erop dat er iets mis is met mijn instellingen/configuratie/setup. 

 

Wat ik verder nog meerder malen geprobeerd heb:

  • Ik heb meerdere malen het stroom van de FTU afgehaald, een tijdje gewacht en weer op het stroom gezet. Dan kan het soms zijn dat ik wel een verbinding krijg, maar dat is dan voor korte duur want deze wordt na ongeveer 20 sec verbroken en krijg daarna nooit meer een active verbinding.
  • Nu heb ik ook gelezen dat MTU crusiaal is en dat VLAN6 een MTU van 1508 moet hebben. Die aanpassing op de instellingen van eigenrouter.nl,  heb ik dus ook al geprobeerd.
  • Andere configuraties vh internet geprobeerd, die eigenlijk allemaal dezelfde PPPoE instellingen hadden als op eigenrouter.nl

 

Heeft iemand een soortgelijke ervaring gehad en dit kunnen oplossen, of heeft iemand de gouden tip om dit opgelost te krijgen?

icon

Beste antwoord door tjilp 22 January 2024, 00:27

Bekijk origineel

6 reacties

Ik ben inmiddels een stapje verder en ik hoop met deze extra informatie dat iemand me verder kan helpen.

 

Gisteren heb ik een tweede router van Mikrotik gekocht (via marktplaats). Dit type is CCR1009-7G-1C-1S+. Op deze router zit RouterOS 7.8. Met deze router kon ik wel een internet verbinding tot stand brengen.  De configuratie die ik hiervoor heb gebruikt komt van deze link: werkende configuratie

Ik had de werkende configuratie van  CCR1009-7G-1C-1S+ geëxporteerd en dan geïmporteerd in CCR2004-16G-2S+PC. Die configuratie werkt dus wel op  CCR1009-7G-1C-1S+ maar niet op op CCR2004-16G-2S+PC.

 

De Mikrotik router CCR2004-16G-2S+PC heeft RouterOS 7.10. Deze heb ik geupgrade naar 7.13. Bij beide versie kan ik geen internet verbinding tot stand brengen en ik kan helaas niet downgraden naar RouerOS 7.8 (zoals op de andere router). Dus de laagste versie die mogelijk is op deze versie is 7.10. 

 

Heeft iemand een soortgelijke ervaring of een oplossing voor dit probleem? Alvast dank ;-))

Reputatie 7

Hoi @tjilp, ik heb zelf geen ervaring met Mikrotik apparatuur, maar we hebben op onze website hebben we een pagina met tips: Eigen apparataat instellen.

Ook op het forum hebben we artikelen die je hierbij op weg kunnen helpen: 

 

Hallo @Jasper van KPN ,

 

Dank voor je antwoord. Ik heb beide (en nog vele andere) bronnen geraadpleegd voor het instellen vd de router. Beide apparaten zijn hetzelfde ingesteld - 1 kan wel en de ander kan geen verbinding tot stand brengen. 

 

Ik heb ondertussen ook contact met de leverancier van de router, zij bekijken nu de configuraties en of er misschien in de achtergrond toch iets over het hoofd wordt gezien - of dat er een probleem is met de router en eventueel omgeruild moet worden.

 

Dus vooralsnog kan ik wel verbinding krijgen met de CCR1009-7G-1C-1S+. Ik zal alle verdere voortgangen hier op het forum delen mbt de CCR2004-16G-2S+PC router

 

 
Reputatie 7

Gelukkig heb je via het andere modem nu wel een werkende verbinding. Als je jouw bevindingen met het modem en de instellingen deelt kan dat anderen die er ook tegenaan lopen mogelijk ook helpen 🙂

Wonder boven wonder is alles toch nog gelukt. Sinds vrijdag lukte het ineens wel een verbinding tot stand te krijgen.

Nu is het zo dat ik een verandering van mijn abonnement had aangevraagd, die is vrijdag verwerkt. Ik had vroeger een abonnement bij Telfort. Mijn aansluiting was al wel overgezet naar KPN maar blijkbaar is er vrijdag toch nog iets veranderd aan de KPN-kant. Anders kan ik het namelijk niet verklaren. Wel blijft het vreemd dat de andere Mikrotik router het wel deed maar deze niet.

De configuraties die ik gebruikt heb zijn terug te vinden op eigenrouter.nl

Dus zowel de Mikrotik CCR1009-7G-1C-1S+ als de CCR2004-16G-2S+PC (beide met firmware (7.13.2) werken op het KPN netwerk. Voor ex-Telfort klanten moet je wel ook technisch volledig zijn overgezet (dat laatste is een aanname van mij)

Reputatie 7

Goed om te lezen dat het nu werkt! Bij de overgang van Telfort naar KPN zijn de abonnementen technisch omgezet, net als jou had ik niet verwacht dat dat mee zou spelen in dit geval, maar misschien toch wel. Gelukkig werkt het nu met beide Mikrotik's en kan je vooruit. Mochten we in de toekomst nog iets kunnen voor je kunnen doen, dan weet je ons te vinden.

Reageer