Vraag

Ik krijg geen verbinding met mijn NAS

  • 22 April 2021
  • 11 reacties
  • 247 keer bekeken

Goedemorgen, 

 

Al enige tijd ben ik niet tevreden over mijn huidige setup. Eigenlijk werkt alles en is storingsvrij. Het enige wat ik niet voor elkaar krijg is het extern benaderen van mijn NAS. In het plaatje een schema hoe ik het nu opgezet heb. Ik heb het zowel met als zonder DMZ geprobeerd. Ik heb de switch er tussen uit verwijderd, etc. Alles is gedraaid aangesloten. Ik kan er maar niet achter komen waarom het niet werkt. Alles is met statische IP’s geconfigureerd, maar de DHCP van de Orbi staat wel aan.

 

Ook heb ik de Orbi eruit geschroeft en de Nas direct op de Experia aangesloten. Natuurlijk wel het IP adres gewijzigd echter toen deed ie het ook niet. Zelfde Experia config maar alleen met intern IP van 192.168.2.199

 

Daarnaast, geeft geen enkele port scan of pingen naar mijn wan ip van bv een 5G netwerk enige respons.’

86.87.xx.xxx isn't responding on port 80 (http).

 

Heeft iemand een idee, wat ik fout doe, waarschijnlijk iets super simpels, maar ik zie het niet meer.

 

Gr

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Weet niet of je aan de Experia Box ook nog diverse apparaten hebt aangesloten die van de NAS gebruik moeten maken, is het handiger het basis station van de Orbi in “Access Mode” te zetten, zodat je slechts één sub-net gebruikt (en één DHCP-server → die van de Experia Box).

Vanuit de set-up zoals je die nu hebt opgezet:
Vanuit Experia Box naar Orbi, DMZ en port forwarding is dubbelop.

En die NAS, welk merk / type?

Bijvoorbeeld een Synology NAS, en alleen port forwarding voor poort 80 vanuit Orbi naar de NAS, betreft alleen de services voor een web-server (en mogelijk Photo Station), en dan ook nog eens alleen met onversleutelde data-overdracht (http).  Geen inloggen op de NAS m.b.t. DSM / File Station.

Reputatie 7
Badge +24

Als je verbonden bent met het netwerk van de KPN Box, kun je dan wel de NAS bereiken die achter de Orbi zit op 192.168.2.243?

Hoi Nick83,

Ja hoor intern werkt alles helemaal prima. Geen enkel probleem. In het bovenstaand voorbeeld heb ik alleen de NAS gebruikt als voorbeeld, mijn netwerk heeft nog een apparaat of 10 via de ORBI aan het netwerk hangen, en eigenlijk werk alles helemaal prima.

 

@Babylonia, Klopt wat je zegt over DMZ en portforwarding maar omdat het niet lukt, probeer je uiteindelijk zelfs de meest domme dingen. Ik heb zelf de NAS, direct op de Experia aangesloten met portforwarding 80 (en DMZ) maar zelfs dan werkt het niet. Ergens wordt het gehele signaal geblokkeerd. Althans, dat denk ik. Zover ik weet heeft de Experia geen FW, maar anders zou ik denken dat het daar aan ligt, dus mocht je nog een idee hebben, dan houd ik mijn van harte aanbevolen.

 

Gr

Reputatie 7
Badge +24

Kun je eens een schermafdruk plaatsen van de port forwarding die je in de KPN Box gemaakt hebt?

Reputatie 7

Kun je eens een schermafdruk plaatsen van de port forwarding die je in de KPN Box gemaakt hebt?

Als het goed is, dan is er op de V12 helemaal geen port-forwarding ingesteld immers de Orbi is (zoals het hoort) op de V12 als DMZ Host ingesteld.

Bekijk overigens ook eens op de NAS de lijst met geblokkeerde IP adressen.

Reputatie 7
Badge +10

@EsorOne

Als men de twee routers in een NAT achter NAT set-up aanhoudt, (met twee verschillende netwerken) is DMZ vanuit de V12 naar de basis Orbi voldoende. Vervolgens moet er dan echter nog wel vanuit de Orbi een port forwarding worden ingesteld naar de NAS, om die van buitenaf te kunnen benaderen.

Afhankelijk van merk NAS (nog geen uitsluitsel over gekregen), en gebruikte services die men van buitenaf wil bereiken, zullen echter nog wel andere poorten moeten worden doorgestuurd dan enkel poort 80.

Test je een verbinding van buitenaf bijv. met je smartphone en het mobiele netwerk?
Of vanuit je eigen netwerk, en probeer je dan via NAT loopback een verbinding te maken?
Weet niet hoe het bij de V12 is gesteld, maar bijvoorbeeld de V10A ondersteunt geen NAT-loopback. Wil je een externe verbinding testen, doe dit dan via een smartphone en het mobiele netwerk.

Reputatie 7
Badge +11

Weet niet hoe het bij de V12 is gesteld, maar bijvoorbeeld de V10A ondersteunt geen NAT-loopback.

Voor zover ik weet wel, toen ik nog een V10a had hangen benaderde ik mijn NAS altijd met de externe domeinnaam ipv het interne IP (ivm SSL-certificaat op dat domeinnaam, scheelde weer meldingen) en dat heeft altijd gewerkt. Ook daar was het met een router achter de V10a die als DMZ ingesteld was en dan port forwarding op de router aanzetten. Later toen er nog een server bij kwam die tevens dienst doet als reverse proxy nooit issues mee gehad.

 

Hoe het met de V12 zit weet ik eigenlijk niet maar ik verwacht dat NAT loopback daar gewoon in moet zitten. Kan helaas niet even een Box12 pakken om het te testen, dan ligt het internet er weer efkes uit en dan krijg ik boze huisgenoten.

Reputatie 7

Hoe het met de V12 zit weet ik eigenlijk niet maar ik verwacht dat NAT loopback daar gewoon in moet zitten.

Elke router voor de consument behoort een werkende NAT loopback functionaliteit te hebben.

Een router zonder functionerende NAT loopback is volstrekt kreupel in deze tijd waar steeds meer IoT apparaten zowel buitenshuis als binnenshuis benaderd moeten kunnen worden.

Reputatie 7
Badge +11

Hoe het met de V12 zit weet ik eigenlijk niet maar ik verwacht dat NAT loopback daar gewoon in moet zitten.

Elke router voor de consument behoort een werkende NAT loopback functionaliteit te hebben.

Een router zonder functionerende NAT loopback is volstrekt kreupel in deze tijd waar steeds meer IoT apparaten zowel buitenshuis als binnenshuis benaderd moeten kunnen worden.

Nou, weet ik die ook weer 🙂. Ik ging er al wel vanuit maar kon het niet bevestigen omdat ik zelf geen Box12 heb hangen. 

 

@EsorOne als je een apparaat aan de Experiabox hangt, kun je dan wel je NAS bereiken? Dan kunnen we op die manier uitsluiten of het in de configuratie van je Orbi zit. Daarbij wil ik je nogmaals vragen net zoals anderen voor mij; welk merk en model NAS gaat het om?

Reputatie 7

Ik ging er al wel vanuit maar kon het niet bevestigen omdat ik zelf geen Box12 heb hangen. 

Ik kon het ook nog niet bevestigen maar ik heb het zojuist even getest en ik kan je nu wel bevestigen dat NAT loopback op de V12 werkt.

Reputatie 7
Badge +10

Weet niet hoe het bij de V12 is gesteld, maar bijvoorbeeld de V10A ondersteunt geen NAT-loopback.

Voor zover ik weet wel, toen ik nog een V10a had hangen benaderde ik mijn NAS altijd met de externe domeinnaam ipv het interne IP (ivm SSL-certificaat op dat domeinnaam, scheelde weer meldingen) en dat heeft altijd gewerkt.

De versie V10A die ik heb, is wel met “Telfort” netwerk firmware. Daarin heeft het nooit gewerkt.
Geen problemen met de andere Experia Box modellen die ik met “Telfort” firmware hier heb liggen.

(Allen bij dubbel NAT instellingen → extra router achter de Experia Box).

Dacht bij eerdere berichten gelezen te hebben dat het bij de KPN V10A versie ook niet werkte?
In ieder geval altijd aan te bevelen ook werkelijk te testen met externe verbindingen.
(Bijv. via je smartphone en het mobiele netwerk).