Beantwoord

Ik wil de DMZ functie uitzetten op mijn V10 modem

  • 10 March 2020
  • 12 reacties
  • 919 keer bekeken

Hi daar,

Graag zou ik de DMZ functie op mijn V10 modem uit willen zetten. Deze functie staat standaard op aan in het modem (welke in de IPv6 modus staat). Als ik deze uit wil zetten vraagt ie om een “hostnaam”. Hmmm………...dit is “hogere wiskunde” voor me! Wat kan ik hier nou invullen? De reden dat ik het uit zou willen zetten is dat ik heb begrepen dat een eventuele hacker juist via die DMZ functie van de router eenvoudig bij je binnen kan komen. Via bijvoorbeeld internet of things aangesloten apparaten zoals Hue verlichting/ Sonos/ Printer/ CV inst. e.t.c. Of heb ik dit nou helemaal mis? Onze laptops zijn prima beveiligd volgens mij.

 

En als die uit geschakeld is, merken wij dat dan met het bijvoorbeeld uitzetten van de Hue verlichting als we buitenhuis zijn? Lukt dat dan niet meer?

Hulp wordt in ieder geval gewaardeerd! 

Met hartelijke groet,

Franseman

icon

Beste antwoord door wjb 10 March 2020, 10:58

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Reputatie 7

Maar standaard is er geen DMZ Host gedefinieerd dus hoeft er niets aangepast te worden.

Of heb je zelf de Hue hub of een ander apparaat als DMZ Host ingesteld?

Plaats anders eens een screenshot van de DMZ pagina(s) op jouw V10.

Hieronder een screenshot als ik de DMZ functie uit wil zetten

 

het staat dus standaard aan..

Reputatie 7

Niets aan de hand, er is geen LAN host gedefinieerd en dus is er geen DMZ actief.

Die aan/uit switch bepaalt of de opgegeven LAN host actief is of niet. Zolang er geen LAN host is opgegeven is er sowieso geen DMZ actief.

Reputatie 7
Badge +24

Toch lijkt het me wel een bug. Want het zou logisch zijn dat het net zo zou werken als bij ipv4. Zo als het er nu uit ziet is het heel onlogisch. Uitzetten, echt uitzetten, waarbij het rechter bolletje zwart is, dat kan dus helemaal niet als ik het goed begrijp.

Reputatie 7

Toch lijkt het me wel een bug. Want het zou logisch zijn dat het net zo zou werken als bij ipv4. Zo als het er nu uit ziet is het heel onlogisch. Uitzetten, echt uitzetten, waarbij het rechter bolletje zwart is, dat kan dus helemaal niet als ik het goed begrijp.

Nee, dat is geen bug. Je kunt maar één IPv4 DMZ Host definiëren terwijl je bij IPv6 meerdere DMZ Hosts kunt definiëren die je individueel aan en uit moet kunnen zetten.

Vandaar dat bij IPv6 die aan/uit switch bij elke DMZ Host aanwezig is.

De IPv4 Host is benaderbaar op het publieke IPv4 adres en dat kan er dus maar één zijn.

IPv6 DMZ Hosts zijn op hun eigen IPv6 adres vanaf Internet te benaderen.

Ok thanks allebei. Duidelijke antwoorden! Ik maak me nu geen “zorgen” meer...

Groet,

Frans

Om het helemaal netjes op te lossen zou je bij DMZ-IPv6, helemaal aan de rechterkant van het balkje “nieuw item” op het prullebakje kunnen klikken. (Ik weet niet 100% zeker of dat het item ook weggooit, want ik heb geen V10, maar grote kans dat het zo werkt)

Reputatie 7

Om het helemaal netjes op te lossen zou je bij DMZ-IPv6, helemaal aan de rechterkant van het balkje “nieuw item” op het prullebakje kunnen klikken. (Ik weet niet 100% zeker of dat het item ook weggooit, want ik heb geen V10, maar grote kans dat het zo werkt)

De entry is zelfs nog helemaal niet vastgelegd, vandaar dat deze ook "Nieuw item" heet.

Reputatie 7
Badge +24

Ow aha, ik zie nu ook het prullenbakje staan. En "Nieuw item". Eigenlijk bestaat de regel dus helemaal nog niet.

Eigenlijk zou het mooier zijn als er zou staan: "Er zijn geen items gedefineerd. Klik hier om een item toe te voegen.". En dat dan pas dat vak tevoorschijn zou komen.

Reputatie 7

Eigenlijk zou het mooier zijn als er zou staan: "Er zijn geen items gedefineerd. Klik hier om een item toe te voegen.". En dat dan pas dat vak tevoorschijn zou komen.

Ik denk ook dat TS op "Maak DMZ-IPv6 item aan" heeft gedrukt maar het zou kunnen dat de "Nieuw item" entry automatisch getoond wordt als er nog geen enkele IPv6 DMZ host gedefinieerd is en dat die knop alleen gebruikt hoeft te worden voor een tweede en volgende IPv6 DMZ Host.

Reputatie 7

Hi @Franseman, welkom bij ons op het forum. Zo te zien is jouw vraag al beantwoord door wjb. Er is in jouw modem geen DMZ gedefinieerd, daardoor krijg je meteen de mogelijkheid om er een in te stellen. Als je dat niet doet, is er niets aan de hand :slight_smile: