Beantwoord

IPTV beeld blijft 1 á 2 seconden hangen [DrayTek Vigor]

  • 25 May 2020
  • 15 reacties
  • 1836 keer bekeken

Reputatie 1

Goedenavond allen,

 

Gedurende de afgelopen 3 weken klaagt mijn vriendin erover dat het IPTV beeld vaak (1x per 5 tot 10 minuten) gedurende 1 á 2 seconden blijft hangen maar de audio loopt wel door. Het beeld verslechtert niet, geen kwaliteitsverlies, gewoon simpelweg een abrupte freeze.

Het eerste dat ik getest heb is of het aan mijn eigen modem ligt of aan KPN, dit doe ik door de Experiabox v10 uit het stof te trekken en aan te sluiten. Het blijft een tenenkrommende ervaring om afhankelijk te zijn van zo'n Experiabox maar na enkele uren TV kijken geen enkele hapering meegemaakt. 

 

Nu heb ik diverse instellingen in mijn Draytek Vigor 2860 aangepast, met name richting QOS. Beide IPTV decoders hebben een fixed IP, 10.10.8.31 en 32. Voor deze twee adressen heb ik QOS Class 1 aangemaakt, Class 1 beschikt over 50% available bandwidth. Geen remote server of TCP/UDP definities maar simpelweg alles dat van/naar deze twee adressen communiceert beschikt over meer dan voldoende capaciteit. Helaas blijkt dit niet de oplossing te zijn. 

Mijn volgende stap zal zijn om toch maar eens een mirror-poort aan te maken en daar Wireshark op los te laten, maar eerlijk gezegd heb ik die software maar een handvol keren gebruikt en ik kijk er niet naar uit. 

Wie-o-wie kan mij helpen? 

Ohja, even wat specs om vragen te voorkomen:  Woonplaats, Duiven (Gelderland), Het enige Glasvezel dat men hier kent is waarmee je de zolder kunt isoleren, dus ik ben helaas beperkt tot VDSL.  Eigen modem/router Draytek Vigor 2860.  Verder geen problemen met het gebruik van IPTV, afleveringen terugkijken, netflix via decoder, etc.

Ohja, de decoders: Arris VIP 2952 v2 & Arcadyan HMB 2260 v2

Line 1 Information      (VDSL2 Firmware Version:  567517_A/B/C   with Vectoring support )
Profile State UP Speed Down Speed SNR Upstream SNR Downstream
17A SHOWTIME 30,291 (Kbps) 111,215 (Kbps) 5 (dB) 7 (dB)
Vectoring Active
ATU-R Information
Type: VDSL2
Hardware: Annex A
Firmware: 05-06-07-05-01-07
Power Mngt Mode: DSL_G997_PMS_L0
Line State: SHOWTIME
Running Mode: 17A
Vendor ID: b5004946 544e0000
ATU-C Information
Vendor ID: b5004244 434dc0f4 [bdcm]
Line Statistics

Downstream Upstream
Actual Rate 111215 Kbps 30291 Kbps
Attainable Rate 115851 Kbps 33771 Kbps
Path Mode Fast Interleave
Interleave Depth 1 275
Actual PSD -11.-9 dB 13. 1 dB
Near End Far End
Trellis ON ON
Bitswap OFF OFF
ReTx 0 1
SNR Margin 7 dB 5 dB
Attenuation 5 dB 0 dB
CRC 0 103215
FECS 0 s 7061649 s
ES 0 s 9496 s
SES 0 s 63 s
LOSS 0 s 5 s
UAS 67 s 52151 s
HEC Errors 0 0
RS Corrections 0 0
LOS Failure 0 0
LOF Failure 0 0
LPR Failure 0 0
NCD Failure 0 0
LCD Failure 0 0
NFEC 122 32
RFEC 16 16
LYSMB 8762 16

 

icon

Beste antwoord door 0570 30 May 2020, 21:53

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

15 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Zit er eventueel nog een switch tussen de vigor en het tv kastje?

Reputatie 7

Hoe lang was jouw DrayTek up and running ten tijde van die waarden uit jouw vorige bericht.

De reden waarom ik het vraag is omdat er upstream nogal wat CRC errors op lijken te treden.

Heb je dit probleem ook als je de Experia Box weer even gebruikt?

Reputatie 1

Amper 15 minuten, ik had net IPv6 uitgezet om te zien of dat verschil zou maken. De logica daarachter is dat ik IPv6 aangezet had rond de tijd dat de haperingen begonnen. Daarvoor had hij een uptime van ongeveer een week of 3.

Ik heb bij er experiabox niet naar line errors gekeken, is dat überhaupt zichtbaar voor de eindgebruiker van de experiabox? 

 

Edit: nog en rebootje gedaan maar dit wijzigt niks aan de CRC teller. Online staat hiervoor een uitleg; deze statistieken zouden niet door de draytek bijgehouden worden maar uitgelezen van de provider  DSL ‘DSLAM’ poort. 

Misschien toch maar een lijnmetingverzoek indienen?

Reputatie 7

Ook op een Experia Box kunnen de FEC en CRC errors op de DSL status pagina uitgelezen worden.

Ruim 100.000 CRC errors in ongeveer 15 minuten is veel te veel. Een FEC error wordt hersteld maar een CRC error niet en dat kan dus best een oorzaak zijn.

Ik denk dat iemand van KPN hier zijn/haar licht eens over moet laten schijnen.

Zij zullen je echter wel vragen om de Experia Box te gebruiken bij een eventuele lijnmeting.

Heb je die haperingen nu wel of niet als je de Experia Box gebruikt?

Reputatie 1

 

Heb je die haperingen nu wel of niet als je de Experia Box gebruikt?

 

Nee, de haperingen treden niet op wanneer ik de Experia Box gebruik.

Reputatie 7

Heb je die haperingen nu wel of niet als je de Experia Box gebruikt?

Nee, de haperingen treden niet op wanneer ik de Experia Box gebruik.

Hmmm, dan lijkt het dus iets te maken te hebben met jouw DrayTek.

Hoe staat het met het aantal CRC errors als je de Experia Box gebruikt?

Reputatie 1

Ik heb beide decoders nu aanstaan maar vooralsnog geen CRC of FEC errors. Mijn wantrouwen is verplaatst naar de Draytek modem firmware.

Reputatie 1

 

Reputatie 7

Dat is een fantastisch schone lijn, zo zie je ze niet vaak.

Dan ben ik wel benieuwd wat die DrayTek aan CRC en FEC errors laat zien bij een gelijk gebruik.

Reputatie 1

Dat is een fantastisch schone lijn, zo zie je ze niet vaak.

Dan ben ik wel benieuwd wat die DrayTek aan CRC en FEC errors laat zien bij een gelijk gebruik.

nog een update: 

 

Reputatie 7

De lijn is echt perfect, ruim zes uur en maar een paar FEC errors. Bij de meeste lijnen zou je er in die tijd duizenden zien.

En nu weer met de DrayTek?

Reputatie 1

De Draytek laat de oude waarden weer zien. Ik heb hierover contact gehad met Draytek, met de vraag of deze handmatig te resetten valt maar ‘nee’ was daarop het antwoord. Deze waarden worden ‘live’ uitgelezen van ‘DSLAM’, iets waar alleen KPN cq de provider toegang tot heeft. 

Ik heb hierover contact gehad met de klantenservice van KPN, maar haar oplossing was dat ik de vraagstuk op het forum zou moeten stellen of €5 per maand extra voor ‘techdesk’ zou moeten betalen.  

Dus, als er iemand van KPN meeleest, zou mijn DSLAM waarden gereset kunnen worden? :) 

 

Reputatie 7

Dan ligt de oorzaak helaas toch echt bij die DrayTek.

Ik zou hier toch echt opnieuw contact over opnemen met DrayTek.

Je hebt hier een overduidelijke onderbouwing van het fenomeen dat die DrayTek niet goed functioneert.

Reputatie 1

Ik had parallel met de post hier contact met Draytek in GB, zij hebben het vermoeden van een corruptie in de firmware bevestigd. Door via TFTP de nieuwste firmware opnieuw in te schieten zijn de issues omtrent het haperen verholpen. Wat mij betreft mag deze vraag op slot.

Wel grappig: de CRC en FEC waarden zijn behouden na een factory reset en nieuwe firmware, ik vrees dat die toch echt uitgelezen worden van de wijkcentrale.

 

Mocht iemand in de toekomst dit lezen en dezelfde problemen hebben, volg deze stappen: https://www.draytek.com/support/knowledge-base/5222

Wat mij betreft mag deze vraag op slot.

Reputatie 7
Badge +30

Ha, goed om te lezen dat het opgelost is, 0570! Ik heb je laatste bericht als antwoord gemarkeerd. 

 

De Draytek laat de oude waarden weer zien. Ik heb hierover contact gehad met Draytek, met de vraag of deze handmatig te resetten valt maar ‘nee’ was daarop het antwoord. Deze waarden worden ‘live’ uitgelezen van ‘DSLAM’, iets waar alleen KPN cq de provider toegang tot heeft. 

Ik heb hierover contact gehad met de klantenservice van KPN, maar haar oplossing was dat ik de vraagstuk op het forum zou moeten stellen of €5 per maand extra voor ‘techdesk’ zou moeten betalen.  

Dus, als er iemand van KPN meeleest, zou mijn DSLAM waarden gereset kunnen worden? :) 

Over dit nog, wij hebben geen optie om dit te kunnen doen. Ik vind het ook een beetje vreemd dat die DrayTek daar niet zelf een ‘reset’ voor heeft. Als onze Experia Box slim genoeg is om alleen de waardes weer te geven sinds de laatste onderbreking, dan zou ik verwachten dat die DrayTek dat ook kan.