Beantwoord

Is het mogelijk om op mijn telefoon de instellingen van de DNS server(s) te wijzigen voor het mobiele netwerk (4G)?

  • 17 August 2023
  • 6 reacties
  • 259 keer bekeken

tl;dr → Mijn concrete vraag = Is het mogelijk om op mijn telefoon (mobiele netwerk/4g - dus niet bij Wifi) de instellingen van de DNS server(s) te wijzigen, hetzij door mij zelf, hetzij door (en bij) de KPN op verzoek?

Ik zou het dus graag zien dat iedere keer dat mijn telefoon zich op jullie netwerk aanmeldt, dat ik dan via DHCP (of ik geloof dat 4g werkt met Protocol Configuration Options) -al- mijn internetverkeer (VPN uitgezonderd) loopt via een DNS server als 1.1.1.3 ipv via de KPN DNS servers.

Ik zit (helaas nog) op Android (8 en niet te upgraden ivm rugged foon) en met zoeken op internet kom je dan op apps uit (there's an app for that! - jeeeejj). Maar die hebben allemaal een nadeel. Ze starten bijvoorbeeld zelf een VPN en die kun je dan met een paar klikken weer uitzetten, of alles werkt zoals je zou willen, maar voor die ene optie om het 100pct te laten werken moet je een 10tje per maand betalen - zucht.

In het geval van het verwachte antwoord (..) zou ik nog willen vragen of er iemand weet of er providers zijn voor mobiel internet waarbij dit wel mogelijk is.

Ook: zijn er anderen die dit probleem herkennen en die andere/betere oplossingen hebben?

Achtergrond → Ik wil zoveel mogelijk barrieres instellen (voor mezelf) om verscheidene slechte gewoonten te verminderen. Als je een beetje kennis/ervaring hebt met internet, weet je dat in principe bijna alles mogelijk is, maar dat betekent (in mijn wereld iig) nog niet dat het altijd gewenst is om even gemakkelijk bij al die verschillende mogelijkheden te komen. Iedereen is menselijk en gevoelig voor beinvloeding/verslaving etc. (dat weten alle big tech bedrijven maar al te goed) maar voor de iets meer impulsieve en verslavingsgevoelige mensen kan dit echt snel een probleem worden..

In mijn persoonlijke ervaring is het in 99pct van de gevallen genoeg om impulsieve acties tegen te gaan als er meerdere, moeilijke/tijdsrovende barrieres worden opgebracht. Op mijn thuisnetwerk heb ik bijvoorbeeld op een 2e router een VPN tunnel ingesteld met de door mij gewenste DNS servers en heb ik de secure passwords van m'n router admin niet in m'n password manager staan, maar ergens op m'n desktop achter een tijdslot..

Tsja, het wordt je niet bepaald makkelijk gemaakt zeg maar ;)

Anyway.. het instellen van DNS servers is in veel meer gevallen dan dat van mij een makkelijke en goeie optie om zo'n barriere te creeren en ik ben ervan overtuigd dat het aanbieden van deze optie veel mensen zou kunnen helpen.

Het zou zo fijn zijn als de KPN veel mensen zou willen helpen!

 

Grts,

Ed

 

 

icon

Beste antwoord door Nick83 21 August 2023, 20:02

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +13

Hoi Ed! Welkom op het forum. Gezien jouw omstandigheden begrijp ik deze wens volkomen. Ik heb daar op dit moment op netwerkniveau geen opties voor en ik verwacht niet dat dit op korte termijn beschikbaar gaat komen. Je zou dan het dan inderdaad op het niveau van de telefoon met software moeten doen. Ik heb zelf een iPhone en draai thuis op mijn router ook een VPN en heb aparte software draaien voor mobiel gebruik. Ik hoop dat je een oplossing hebt gevonden!

Reputatie 7
Badge +10

Achtergrond → Ik wil zoveel mogelijk barrieres instellen (voor mezelf) om verscheidene slechte gewoonten te verminderen.

……….

Op mijn thuisnetwerk heb ik bijvoorbeeld op een 2e router een VPN tunnel ingesteld met de door mij gewenste DNS servers en heb ik de secure passwords van m'n router admin niet in m'n password manager staan, maar ergens op m'n desktop achter een tijdslot..


Vanuit een mobiele telefoon zou je een VPN connectie kunnen leggen met een VPN-server thuis.
Daarmee heb je connectie met het interne thuisnetwerk voor zaken die je thuis hebt opgeslagen.

Tevens loopt je internet browser “mobiele” data-vekeer (of via een WiFi verbinding elders) via de zaken die je thuis als mogelijke “netwerk firewalls” en web-filteringen hebt ingesteld.

Yeah… zoals verwacht dus helaas.

Dank vd antwoorden, het meedenken en de bevestiging.

 

Het hele ding (bij mij iig) is dat iets uitzetten (iig mentaal) een veel lagere barrière is dan iets installeren / opzetten. Dus wat ik ook verzin met VPN via thuis oid (kan ook gewoon met app van VPN host?) zelfs met nog wat app(b)lock apps erbij e.d. - het is nog steeds met een paar klikken uitgezet.

 

Goed, nog een extra motivatie voor aanschaffen van een Linux phone dus (of ik geloof dat ik zelf inmiddels steeds meer in de richting ga van een Nokia 3310 - maar dat ter zijde ) - aight!  ;)

Reputatie 7
Badge +10

Dus wat ik ook verzin met VPN via thuis oid (kan ook gewoon met app van VPN host?) zelfs met nog wat app(b)lock apps erbij e.d. - het is nog steeds met een paar klikken uitgezet.

Ja, en ook weer aangezet.
Je moet altijd je gezond verstand “blijven” gebruiken.
Het is gewoon wat je er zelf voor over hebt om zaken naar eigen inzicht en voorkeuren in te zetten.

Reputatie 7
Badge +24

Eigenlijk wel bijzonder dat je zelf geen DNS in kunt stellen. Ik heb wel dit gevonden:

Maar ik weet niet wat het is.

» Eigenlijk wel bijzonder dat je zelf geen DNS in kunt stellen. Ik heb wel dit gevonden:

 

Exactly my thought!

 

Hoewel ik me net ingehouden heb om meer iets als ‘bizar’ ipv ‘bijzonder’ te gebruiken ;)

[ Die instellingen zijn enkel voor wifi helaas (en voor Android 8+) ]

 

»Je moet altijd je gezond verstand “blijven” gebruiken.

 

Ik moet helemaal nix ;p  … maar vooral: dat is juist het/mijn hele probleem en ik weet zeker dat ik niet de enige ben…

 

Mensen zijn gewoon geen robots. We zijn allemaal mens, maar sommigen zijn nou eenmaal een stuk meer ‘mensch’ dan anderen (ja, dat andere boek van Orwell).

 

» Het is gewoon wat je er zelf voor over hebt om zaken naar eigen inzicht en voorkeuren in te zetten.

 

Ik, of liever: mijn gezonde verstand, mijn innerlijke Dr. Jekyll, heeft er inmiddels best wat (tijd en moeite en desnoods geld) voor over om ervoor te zorgen dat mijn innerlijke mr. Hyde het niet zo verdomde makkelijk gemaakt wordt ;)