Beantwoord

KPN-abonnement met T-mobile glasvezel

  • 27 November 2020
  • 13 reacties
  • 2408 keer bekeken

Goedenavond,

 

T-mobile maakte een afspraak om bij mij komende week glasvezel te komen aanleggen. Ik realiseerde me opeens dat ik ook al glasvezel bij KPN heb besteld.
Echter: dat duurt nog minstens 4 maanden.

Ik heb een alles in 1 thuisabonnement van KPN en nu is mijn vraag of het uitmaakt of ik het T-mobile glasvezelnetwerk krijg of dat van KPN? M.a.w. kan ik nog steeds mijn KPN abonnement aanhouden en dan via glasvezel, als ik alleen T-Mobile glasvezel heb?

Met vriendelijke groeten,
Marguerite van de Poll

 

icon

Beste antwoord door Nick83 27 November 2020, 18:29

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Je moet geen abonnement afsluiten bij T-Mobile, tenzij u graag over wilt stappen.

Als T-Mobile graag glasvezel binnen wilt brengen zonder dat u vervolgens iets verplicht bent af te sluiten, kostenloos dus, dan zou ik zeggen: laat ze maar lekker hun gang gaan. Maar u heeft er nu nog niets aan. Maar misschien is het voor de toekomst misschien leuk om eens een jaartje T-Mobile te proberen.

Het heeft verder geen gevolgen. Uw abonnement bij KPN blijft gewoon doorlopen, uw verbinding via de telefoonlijn blijft gewoon werken. Later komt KPN met hun glasvezel. Die komt dan gezellig naast de glasvezel van T-Mobile in uw meterkast. En dan schakel KPN uw verbinding om van telefoonlijn naar glasvezel.

Dag Nick83 Slimmerik,

Hartelijk dank voor uw reactie. Op zich begrijp ik wat u schrijft, op 1 punt na: ik maak uit uw tekst op dat het glasvezelnetwerk hetzelfde moet zijn als de provider van je abonnement (als ik een jaartje T-Mobile wil proberen > HUN glasvezel en ook lees ik dat de twee vezelkabels naast elkaar komen). Kun je niet een abonnement van KPN over de glasvezel van T-Mobile netwerk en andersom laten lopen?

Reputatie 7
Badge +24

Kun je niet een abonnement van KPN over de glasvezel van T-Mobile netwerk en andersom laten lopen?

Nee. In dit geval niet. Op de glasvezelkabel van KPN zijn wel andere providers beschikbaar, zoals bijvoorbeeld Solcon of Oxxio of nog een paar andere. Maar geen T-Mobile. Op de glasvezelkabel van T-Mobile is voor zover ik weet alleen T-Mobile beschikbaar. 

Ik snap het helemaal en ga even uitzoeken of het geld kost en of het past en als het eerste NEE en het tweede JA is, dan laat ik ze allebei aanleggen.

Hartelijk dank voor uw antwoord!

 

Reputatie 3
Badge

#Nick83 Is het nu zo als T-Mobiel glasvezel aanleg wat uiteindelijk in de meterkast komt en straks komt KPN en daarn weer Solcon en vervolgens Oxxio en dan weer Tele-2 enz.enz. komen die dan allemaal nasst elkaar in de meterkasten dan zou de meterkasten eerst een stuk verbreed moeten gaan worden toch….?
Ik dacht dat alle providers hun netwerk over en weer open zouden moeten stellen voor alle concurenten, zodat de consument niet de dupe is van diverse aansluitingen in de meterkast.
Net zoals elektra die kan je over doen afsluiten bij wie dan ook alles blijft gewoon hetzelfde voor de consument in de meterkast alleen de factuur komt met een andere naam binnen, stel eens voor dat je dan ook verschillende groepenkasten zou hebben zitten van diverse energy leveranciers…

 

 

Ik dacht dat alle providers hun netwerk over en weer open zouden moeten stellen voor alle concurenten, zodat de consument niet de dupe is van diverse aansluitingen in de meterkast.

@Meerwillenweten2017 . Dat is ook zo. Alleen is het kpn netwerk prijsgereguleerd voor concurrenten door ACM (nu even niet door uitspraak rechter maar komt weer) en de overige netten zijn dat niet. En als kpn het te duur vind via t-mobile (lees de marge per abonnee) dan doen ze het niet.

Oxxio gaat geen glasvezel aanleggen, die leveren alleen nog maar elektriciteit en gas.

Tele2 is van T-mobile en ongetwijfeld via T-mobile glas beschikbaar. Een abo bij Tele2 nemen kan niet meer; je komt op de website van T-mobile terecht. (zelfde constructie/route als kpn met telfort deed).

Reputatie 3
Badge

@PeterG
@Nick83

Het is toch niet zo als iederen een eigen Glasvezel Netwerk mogen aanleggen in de woningen dat men ook van iedere ook een aansluiting zal krijgen in de meterkast??
In mijn geval de aansluiting die T-Mobile (gratis) aanleg bij mij komt de aansluiting in de woonkamer i.p.v. meterkast dat houd in dat mijn gevelmuur helemaal vol komt te hangen met die glasaansluitboxen.
Ik ben KPN klant al jaren ben zelf ook monteur KPN geweest en wil bij KPN blijven en wil geen anderen aansluitingen hebben dan gewoon één stuks en dan wel KPN.
Vind het prima dat T-Mobile het komt aanleggen maar dan zou KPN er ook overheen mogen gaan net zoals T-Mobile. Nu eist T-Mobile van KPN via de rechter dat de koperlijnen langer in dienst blijven bij KPN.

@Meerwillenweten2017 Het is zo dat iedereen die het wil een glasvezel netwerk mag gaan aanleggen, of jij ze ook allemaal in huis wil hebben ligt aan de eigenaar van de woning, ben je huurder bepaald de verhuurder dit, ben je eigenaar bepaal je het zelf, dus wil je T-Mobile geen lijn aan laten leggen zeg je toch gewoon Nee.

Of een glasnet ook door anderen gebruikt mag en gaat worden ligt geheel aan de aanbieder, de meesten hebben een open netwerk structuur, dus iedereen die wil mag er over leveren, maar dan moeten ze wel met de kosten er samen uitkomen, op dit moment is er geen enkele plicht, ook niet voor KPN of Ziggo.

En waar eist T-Mobile dat de koperlijnen langer in dienst blijven, daar heeft T-Mobile helemaal niks over te zeggen, KPN en de wetgever maken dit uit, KPN is vooralsnog verplicht iets te leveren op gebied van telefonie, internet en TV zit geen verplichting aan.

Reputatie 7
Badge +10

@Meerwillenweten2017Het is zo dat iedereen die het wil een glasvezel netwerk mag gaan aanleggen, of jij ze ook allemaal in huis wil hebben ligt aan de eigenaar van de woning, ben je huurder bepaald de verhuurder dit, ben je eigenaar bepaal je het zelf,

Alleen bij “gemeenschappelijke ruimten” (bijvoorbeeld bij appartementen) en centrale binnenkomst van leidingen heb je te maken met de verhuurder van die appartementen waar iets geregeld voor zou moeten worden.

Heb je eigen toegang tot de woning (dus zonder gemeenschappelijke ruimte), bepaal je dat zelf als huurder. Tenzij er expliciet beperkingen staan beschreven in de huurovereenkomst met de verhuurder.

@Meerwillenweten2017 

Het kan inderdaad voorkomen dat er twee glasvezelnetten in je woonplaats (gaan) komen. Ik weet niet of de wettelijke leveringsplicht die destijds voor PTT gold nog steeds voor KPN het geval is. In dat geval is er dus zeker kans dat KPN Netwerk er nog een net bij legt, als er eentje ligt waar KPN niet op levert.

Nu voldoet koper ook nog, hier 200 Mb/s mogelijk, maar er komt een moment van omslag.

Reputatie 3
Badge

@Meerwillenweten2017Het is zo dat iedereen die het wil een glasvezel netwerk mag gaan aanleggen, of jij ze ook allemaal in huis wil hebben ligt aan de eigenaar van de woning, ben je huurder bepaald de verhuurder dit, ben je eigenaar bepaal je het zelf, dus wil je T-Mobile geen lijn aan laten leggen zeg je toch gewoon Nee.

Of een glasnet ook door anderen gebruikt mag en gaat worden ligt geheel aan de aanbieder, de meesten hebben een open netwerk structuur, dus iedereen die wil mag er over leveren, maar dan moeten ze wel met de kosten er samen uitkomen, op dit moment is er geen enkele plicht, ook niet voor KPN of Ziggo.

En waar eist T-Mobile dat de koperlijnen langer in dienst blijven, daar heeft T-Mobile helemaal niks over te zeggen, KPN en de wetgever maken dit uit, KPN is vooralsnog verplicht iets te leveren op gebied van telefonie, internet en TV zit geen verplichting aan.

@Doornekamp33 dat zou je hier terug kunnen vinden T-Mobile wil dat KPN wacht met uitzetten van koperlijnen en stapt naar rechter | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Reputatie 3
Badge

@Doornekamp33 het is toch van de zotte of je nu huurder bent of eigenaar, energie leveranciers heb je toch ook verschillende van dan heb je toch ook geen verschillende meters in je meterkast hangen.
Dus hoe je het went of keert er zal niet meer in mijn WOONKAMER komen dan één aansluiting, al moet ik wachten dat ik een ons weegt weet zeker dat KPN ook op dezelfde glasvezelnetwerk zijn diensten gaat aanbieden want je kunt de klant niet zonder zetten en direct van het koper af halen daar moet zeker wat tegenover moeten staan……..
De ACM maakte eind september in het marktanalysebesluit Wholesale Fixed Access niet alleen bekend dat VodafoneZiggo zijn kabelnetwerk moeten openstellen voor concurrenten, maar ook dat KPN niet langer verplicht is om het kopernetwerk in stand te houden in die gebieden waar het ook een glasvezelnetwerk heeft. KPN moet er dan wel zorg voor dragen dat aanbieders die ook gebruikmaken van KPN's kopernetwerk, hun diensten kunnen blijven aanbieden.

Kan je van de zotte vinden, is nu eenmaal het gevolg van vrije marktkwuze en privatisering van Nuts voorzieningen.

Op Gas en electra heb je nu een splitsing, de netbeheerder degene die de kabels en leidingen naar je huis hebt liggen en de leverancier, degene die jou gas en electra leverd.

Bij de communicatie diensten zijn die zaken niet gescheiden, dus KPN heeft een eigen netwerk en leverd daar zijn diensten over, via wholesales mogen alle andere aanbieders die dat willen er gebruik van maken tegen de daarvoor geldende tarieven die nu los zijn gelaten door de ACM.

Als die andere providers besluiten zelf een netwerk er naast te leggen zegt niet dat KPN zijn koper kan uitzetten, alleen als KPN er glasvezel heeft mag het koper uit en kan de andere aanbieder gewoon over op glas, als er maar aan het contract word voldaan.