Beantwoord

KPN modem/router probleem met mij draytek router

  • 14 January 2023
  • 4 reacties
  • 276 keer bekeken

Hallo 👋 

 

Mijn kennis is beperkt met netwerk en ik wil daar graag in groeien.

 

Mijn situatie is als volgt. 
Sinds januari zitten wij bij kpn en voorheen bij ziggo. 
 

ivm makkelijkheid bij wijziging en storingen heb ik een draytek 2130 gekocht om als een zelfdraaiend netwerk te dienen. Met daarop pc, acces point, knx router etc. Dat werkt super en stabiel.  Deze was aangesloten op een internet poort van de ziggo router met dhcp en in de wan poort van de draytek. Werkte super.

 

Nu hebben wij een kpn modem/router en hierbij werkt het niet. Ik snap het ook niet. Ik had geen vaste ip adressen gegeven in de draytek router dus deze staat op dhcp en vanuit ziggo een adres gereserveerd met mac adress.

 

Nu kon ik ook op geen enkele wijze in de draytek komen vanuit de kpn router. Draytek kreeg adress 192.168.2.1 maar niet bereikbaar.

Dus nu twijfelde ik en heb ik mijn draytek maar gereset omdat ik dus ook niet met een apparaat aangesloten op een internet poort van de draytek toegang kreeg. 
Inmiddels draytek gereset en ik kan nu wel met mijn laptop in de draytek komen via lan uitgang. Maar niet via de kpn router. 

Een ander probleem is dat ik een knx router heb en deze krijgt geen ip adress vanuit kpn router. Wel luisterd de knx router naar zijn multicast adress en kan ik wel mijn knx tasmota apparaten aansturen.

 

Heeft dit dan met snooping te maken?

Ik begrijp ook niet igmp precies. Snooping en proxy met multicast. Iemand een goeie link naar uitleg of een video. 
 

Wie o wie kan mij adviseren:)

icon

Beste antwoord door Babylonia 19 January 2023, 22:34

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

4 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Nu kon ik ook op geen enkele wijze in de draytek komen vanuit de kpn router.


Als je een glasvezelaansluiting hebt, kun je de DrayTek zonder tussenkomst van de KPN modem/router rechtstreeks aansluiten aan internet.

Aanwijzingen  -wel voor een andere model-  maar voor een 2130 kun je dat ook afstemmen.
https://www.synology-forum.nl/synology-router/synology-en-andere-routers/msg283202/#msg283202

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Wouterplop, welkom op ons forum! Had je de reactie van Babylonia hierboven al gelezen?
We hebben hier ook een paar handige topics over!
 

 

Hallo Babylonia en Thomas,

Ik had inderdaad het bericht gelezen! Echter begrijp ik het nog steeds niet:).

Ik wil graag mijn draytek router 2130 welke ik nu in bezit heb. In de toekomst wil ik een andere. Bij ziggo waar ik eerst bij zat werkte het eenvoudig en hoefde ik er niet over na te denken. Nu echter werkt het niet.Mijn Draytek krijgt wel een ip adress in de lijst van Kpn maar kan deze niet benaderen. Wat ik geprobeerd heb is dit.

Kpn router→ utp kabel naar Wan poort Draytek.

Nu begreep ik dat de Wan connectie type moet veranderen om een Ip adress te krijgen of te connecten als ik het goed begrijp. Ik heb gelezen en gezocht dat ik pppoe moet gebruiken en dan wachtwoord-wachtwoord( maakte niet uit welke. Hierdoor werkt het nog steeds niet. Ik wil geen andere hardware etc. Ik wil alsnog begrijpen wat kpn nu eigen wil of wat de reden er van is?

Groeten,

Wouter

Reputatie 7
Badge +10

Je haalt verschillende set-ups door elkaar.

  1. Een DrayTek router achter de KPN modem/router aansluiten (“NAT achter NAT” set-up).
  2. Een DrayTek router rechtstreeks aansluiten zonder gebruik van de KPN modem/router.

Alleen bij die laatste set-up (2.) moet je PPPoE inzetten en VLAN instellingen vastleggen.

Beide set-ups zijn in principe met een Draytek router mogelijk.
Alleen hangt het van je internet aansluiting af, (koper of glasvezel), of je de Draytek router ook rechtstreeks kunt aansluiten (oplossing 2).
Maar daar geef je vooralsnog geen uitsluitsel over, welke verbinding bij je van toepassing is.
 

Ik wil alsnog begrijpen wat kpn nu eigen wil of wat de reden er van is?

Nee, het gaat erom wat jezelf wilt.  De voorzet om het rechtstreeks aan te sluiten (optie 2) met de instellingen die daarbij nodig zijn, heb ik eerder aangeven via de verwijzingen met uitleg.

Voor een “NAT achter NAT” set-up (set-up 1), geldt de meest voor de hand liggende “gewone”set-up, waarbij de WAN poort automatisch een IP-adres krijgt toegewezen via DHCP.
En géén PPPoE en  VLAN instellingen voor de WAN aansluiting.
(Waarschijnlijk als je de Draytek een fabriekreset geeft, staan de basis instellingen al goed).

Referentie voor een “NAT achter NAT” aanlsuiting is gegeven door @Thomas