Beantwoord

Kunnen TV+ Boxen met mijn tp-link archer ax20?

  • 9 March 2023
  • 4 reacties
  • 84 keer bekeken

Binnenkort is onze overstap naar KPN een feit. Wij hebben zojuist de doos met daarin de Xperiabox v12 en kpn tv+ kastje thuis mogen ontvangen.  De huisaansluiting bevind zich zoals bij het overgrote gedeelte van de nederlands, in de meterkast.  Ons huis bevat veel beton en dus staat de wifi op de modem-router uit. 

Aan de moden-router zijn 2  “tp-link archer ax20” bekabeld verbonden. De toestellen staan softwarematig in ‘accespoint-mode / AP-mode) en zou ik straks graag terug gebruiken in de setup met KPN. 

Er loopt maar één cat6a naar elk van de accespoints toe.  Bij de TV is nu het Z**GO tv kastje aangesloten via een netwerkkabel, afgetakt van de switch. Deze setup heeft ons altijd prima gediend

Nu lees ik op forum berichten dat KPN wat strengere eisen stelt aan de switches, namelijk IGMP snooping. Ik heb niet kunnen ontdekken of de ethernet switches die zijn ingebouwd in de accespoints die ik gebruik dit ondersteunen. 

ik wil zien te voorkomen dat we storingen ondervinden door als zowel de TV-stream als regulier gebruik van internet over het zelfde accespoints wordt geraadpleegd.  Om die reden dacht ik, sluit het tv kastje van kpn (TV+) aan via wifi… maar verplaats ik dan niet gewoon het probleem naar het draadloos gedeelte van het netwerk ? 

Kan mij iemand adviseren hoe en of het eigenlijk wel mogelijk is om de TV kast aan te sluiten aan de accespoints op de manier(en) die ik zo juist heb beschreven ?

Alvast bedankt voor eventuele reacties. 

 

 

 

 

 

icon

Beste antwoord door Nick83 9 March 2023, 11:41

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

4 reacties

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @arohun 
Helaas vertel je niet welk merk en type je gebruikt van je switch.
Als er een E achter staat ondersteunt hij meestal wel snooping.

Deze switch ondersteund het in elk geval wel.

wat ik kan vinden op het apparaat: het betreft 2x een model: tp-link archer ax20 (EU), type: AX1800 WIFI 6 versie: 1.0.  Wellicht dat ik het verkeerd verwoord heb, de switch is de ingebouwde in de tp-link archer, die beschikt over 4x gigabit lan rj45. 

Reputatie 7
Badge +24

De tv+ ontvanger heeft een instelling in het menu waarmee u kunt kiezen voor unicast of multicast.

In unicast mode is er geen IGMP-Snooping nodig. En bij verbinding via WiFi moet het ook gewoon altijd goed werken. Mist het WiFi signaal voldoende sterk is. Nadeel: de beeldkwaliteit is iets minder en geluid is gewoon ouderwets stereo. 

Voor maximale beeld en geluidskwaliteit is multicast beter. Daarvoor is dus wel IGMP-Snooping een vereiste bij alle switchen waar het tv signaal over gaat. En een WiFi accesspoint moet over multi-to-unicast beschikken.

Bedankt voor jullie reacties dit is waar ik naar op zoek was.