Vraag

Leasetijd

  • 4 September 2020
  • 20 reacties
  • 1268 keer bekeken

Sinds kort ben ik in bezit van de KPN box 12.

Vanaf dat moment vallen de draadloze printer en de Ikea draadloze lampen elke dag uit.

Even uit en aan en ze doen het weer, maar lijkt me niet de bedoeling. De apparaten hebben een vast IP adres.

Kennelijk wordt de leasetijd van de IP adressen elke 24 uur ververst en werkt het daarna niet meer. Die 24 uur kan ik niet wijzigen. Tips?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

20 reacties

Reputatie 7

Wat versta je onder "een vast IP adres"?

Is dat IP adres hard ingesteld op die apparaten zelf of krijgen die apparaten hun IP adres van de DHCP server en zijn er DHCP reservations vastgelegd op de V12?

De  adressen zijn gereserveerd in de V12. Ik heb het bij m’n printer ook in het apparaat vastgelegd. Geen verschil. 

Reputatie 7

Dus jouw printer maakt geen gebruikt van de.DHCP server.

In dat geval moet je kiezen voor een IP adres buiten de range van de DHCP server maar uiteraard wel binnen het subnet.

Dat die apparaten de verbinding verliezen en pas na uit en aan zetten weer kunnen communiceren hoort natuurlijk absoluut niet.

De printer maakt wel gebruik van de dhcp. Dat buiten de range kiezen van een ip lijkt me niet helpen. Als ze uit en aan gezet worden doen ze het immers een dag. 

Reputatie 7

De printer maakt wel gebruik van de dhcp.  

Maar…

Ik heb het bij m’n printer ook in het apparaat vastgelegd.

...en dan maakt de printer dus geen gebruik van DHCP en moet het IP adres buiten de DHCP range ingesteld worden.

Reputatie 7
Badge +24

Dus bijvoorbeeld 192.168.2.225 ofzo.

Dat mag zo zijn. Blijft vreemd dat ie het zo’n 24 uur doet en er dan uit valt. 

gedaan zoals gezegd. Ik wacht het even af. 

Beide nu geprobeerd. Zowel IP adres buiten de DHCP range op het apparaat als alleen in de router. Geen verschil. Het werkt 24 uur.

Ook ontdekt: als ik de wifi op m'n ipad uit en aan zet, het systeem voor de lampen ook weer werkt. De iPad werkt als hub voor de Apple Home kit. Uiteraard werkt dit niet voor de printer. Die moet ik gewoon elke dag uit en aanzetten en dan kan ik m 24 uur gebruiken. Dit is echt pas ontstaan sinds ik de KPN box gebruik. Daarvoor heeft het jaren gewoon gewerkt.

 

Ik heb sinds kort ook de KPN box 12 en ervaar  precies hetzelfde probleem.

Ook ik vermoed dat het aan de dhcp lease tijd ligt, omdat de apparaten in kwestie het (hooguit) een dag doen en vervolgens onbereikbaar lijken. In mijn geval gaat het om bijvoorbeeld Elgato Keylights.

Alle aparatuur in kwestie had hiervoor het probleem niet. Uit en aan zetten lijkt het probleem te verhelpen, maar dit lijkt me niet de bedoeling.

Heeft iemand een suggestie voor een oplossing?

 

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @Richmeij 

 

Ik ken de V12 niet maar ik neem aan dat er net zoals bij de V10 een Service Log te bekijken is, wat zie je daarin staan, hier een plaatje van een V10 Service Log waar je van 2 ip-adressen een lease renew ziet:

 

Zie je na die 24 uur helemaal geen dhcp entries meer of gaan ze b.v. fout?

Hallo @GeSp 

De logs van de V12 zijn redelijk beperkt. Het enige dat ik zie wanneer ik een aparaat uit en aan zet, zijn de volgende log entries:

  • Device <XX:XX:XX:XX:XX:XX> was disconnected on SSID (Device/WiFi/SSIDs/SSID[WL_PRIV])
  • A WiFi device <XX:XX:XX:XX:XX:XX> has successfully connected to SSID (Device/WiFi/SSIDs/SSID[WL_PRIV])

Verder geen logs betreffende DHCP (voor zover ik kan vinden, althans)

Ik zie de betreffende apparaten overigens wel altijd in mn DHCP lijst. Alleen op de 1 of andere manier niet meer in de apps (op mn telefoon, of op mn desktop) waarmee ik ze wil bedienen.

Zoals gezegd helpt het resetten van het apparaat (bijv uit/aan zetten), maar ook de wifi instellingen van het modem opnieuw opslaan heeft effect.

Reputatie 7
Badge +18

Jammer dat de Box 12 blijkbaar maar heel beperkte logging heeft.

Kan je op zo'n apparaat bekijken of je daar nog steeds hetzelfde ip-adres hebt als de verbinding is weggevallen?

 

Je zou als test nog kunnen proberen of het enig verschil maakt als je WiFi6 (802.11ax) uitzet in de Box 12.

Dit kan je bij Wireless mode doen, je moet ze dan als volgt instellen:

802.11b+g+n (2.4GHz)  en 802.11a+n+ac (5GHz).

Reputatie 7

Kan je op zo'n apparaat bekijken of je daar nog steeds hetzelfde ip-adres hebt als de verbinding is weggevallen?

Bij KPN verandert jouw publieke IP adres zo goed als nooit.

Alleen als je omschakelt van koper naar glas zal je IP adres éénmalig wijzigen maar daarna niet meer.

Reputatie 7
Badge +18

Bij KPN verandert jouw publieke IP adres zo goed als nooit.

Alleen als je omschakelt van koper naar glas zal je IP adres éénmalig wijzigen maar daarna niet meer.


Ik bedoel het ip-adres van het apparaat zelf, niet van het modem.

Kan je op zo'n apparaat bekijken of je daar nog steeds hetzelfde ip-adres hebt als de verbinding is weggevallen?

 

Je zou als test nog kunnen proberen of het enig verschil maakt als je WiFi6 (802.11ax) uitzet in de Box 12.

Dit kan je bij Wireless mode doen, je moet ze dan als volgt instellen:

802.11b+g+n (2.4GHz)  en 802.11a+n+ac (5GHz).

 

Goede suggesties, maar helaas.

Ik had WiFi6 al uitgeschakeld op de manier zoals jij aangeeft.

De apparaten hebben een gereserveerd IP adres (omdat ik wilde controleren of dat uitmaakte), maar dat schijnt t ook niet te zijn. Zal ze weer eens een dynamisch IP adres geven, en kijken of ze na het wegvallen nog steeds t zelfde IP hebben.

Reputatie 1

Lijkt mij weer een geval van onderstaand probleem: 

 

 

Precies dezelfde probleemomschrijving, waar op dit moment geen goede oplossing of workaround voor lijkt. 

Hallo @GlennK ,

Bedankt voor de reactie. Dat lijkt idd exact hetzelfde probleem. Ik ga op dat topic aanhaken om eea centraal te houden.

 

 

Toch nog even hier vermelden dat ik inmiddels een aantal Unify accesspoints achter het modem heb gehangen, en de wifi van de box uit heb gezet. Geen problemen meer gehad.

Ik gebruik echter nog wel de DHCP van het modem, dus dat lijkt me niet het probleem.

Reputatie 4
Badge +3

Bij mij valt na 24 uur de moca-verbinding weg. Ook in het bezit van een box 12

Is hier al een oplossing/workaround voor gevonden?

via een omweg de leasetijd aanpassen?