Beantwoord

MAC-filtering werkt niet meer op Experia Box v10

  • 1 August 2021
  • 23 reacties
  • 594 keer bekeken

Reputatie 1

Sinds geruime tijd werkt MAC-filtering niet meer op de Experia Box v10. Wanneer ik de filtering inschakel, hebben draadloze apparaten  geen verbinding meer via wifi.

icon

Beste antwoord door NHendriks 1 August 2021, 21:51

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

23 reacties

Reputatie 7

Als jij een MAC fliter activeert dan zouden de apparaten waarvan het MAC adres in de lijst is vastgelegd nog toegang tot de wifi moeten hebben. Wil je zeggen dat ook die dan geen toegang meer hebben?

Reputatie 1

Dat is correct. Tot een bepaalde tijd geleden kon ik iemand die via mijn wifi toegang nodig had gewoon toevoegen in de lijst met MAC-adressen. Die persoon had dan toegang. Nu werkt dat niet meer. Ook mijn eigen MAC-adressen hebben  geen toegang meer. Het is nu dus noodzakelijk om de MAC-filterring uit te zetten om toegang tot wifi te hebben.

Reputatie 7

Apart want naar mijn weten heeft de V10 geen firmware update gehad of heb je wellicht de V10a?

Reputatie 7
Badge +24

Apart want naar mijn weten heeft de V10 geen firmware update gehad of heb je wellicht de V10a?

En de v10 heeft geen MAC-filtering. De v10a wel. Althans ... dat had die. Maar nu ook niet meer begrijp ik 🤭 

Reputatie 1

Ja, zeker apart. Ik heb de V10. Contact met KPN heb ik ook al gehad enige tijd geleden. Zij konden mij geen oplossing bieden, de contactpersoon vond het ook vreemd. 

Reputatie 7
Badge +24

Ja, zeker apart. Ik heb de V10. Contact met KPN heb ik ook al gehad enige tijd geleden. Zij konden mij geen oplossing bieden, de contactpersoon vond het ook vreemd. 

Even plaatjes erbij, de v10:

En de v10a:

Welke heeft u? Echt de bovenste? Of toch de onderste?

De bovenste heeft geen MAC-filtering. Wel ECO mode. Wat inhoud dat je het WiFi voor bepaalde periode van de dag aan of uit kunt zetten, maar dat is dan gelijk voor alle WiFi gebruikers.

Reputatie 7

De bovenste heeft geen MAC-filtering. 

Ook de V10 (zonder a) heeft MAC filtering.

 

Reputatie 1

Ik heb toch echt de bovenste. En ik heb toch echt geruime tijd MAC-filtering kunnen gebruiken hierop.

Zie inderdaad de afbeelding welke WJB heeft gestuurd. WJB, je was mij net voor om dit plaatje te sturen :yum:

Reputatie 7
Badge +24

Ok. Dat is dat MAC-filtering waarmee je bepaalde apparaten wel of geen toegang kan geven tot het netwerk? Je kunt hiermee geen WiFi voor specifieke apparaten op een bepaalde periode van de dag uit zetten? Want dat bedoelde ik eigenlijk. Dat heeft de v10a dacht ik wel.

Reputatie 1

Inderdaad. Mij gaat het erom bepaalde apparaten toe te staan wifi te gebruiken. Een bepaalde periode van de dag is voor mij niet van belang.

Reputatie 7
Badge +11

Betreft het toevallig smartphones/tablets? Bij de nieuwere Android versies zit er in de wifi-instellingen zoiets als ‘Randomised MAC’, hiermee maakt het toestel iedere keer een nieuw MAC-adres aan als deze probeert te verbinden. Deze optie kan uitgezet worden. Bij iOS zit dit vanaf versie 14 er ook standaard in.

 

Bij Windows zit deze optie er ook in maar hier staat ie volgens mij niet standaard aan. Hoe dit in MacOS zit durf ik dan weer niet te zeggen.

Reputatie 1

Dag NHendriks,

Die kende ik nog niet. Overigens betreft Android en iOs en Windows PC's.

Ik ga morgen eens even rondneuzen om hier meer over te weten te komen.

Dank voor eenieders reactie zover, jullie horen nog . . . .

Groet Fred

Reputatie 7
Badge +24

Apparaten die je niet in je netwerk wilt hebben, die geef je gewoon het WiFi wachtwoord niet. Toch? 

Reputatie 1

Dag Nick83,

Nee, die geef ik inderdaad niet. Maar voor mij is MAC-filtering  een extra beveiligingsstap.

Reputatie 1

Dag NHendriks,

Ik heb even rondgezocht op Internet en ja, het blijkt dus inderdaad te zijn wat u opperde.

Op mijn iPhone heb ik via Instellingen, Wifi en vervolgens op een ‘i’-knopje (informatie) daarnaast het zogenaamde privéadres (dynamisch MAC dus) kunnen achterhalen. Vervolgens dit adres middels de Experia MAC-filtering ingebracht en zie, het werkt.

Ik neem aan dat dit voor Android en Windows ook zo werkt.

Betekent dus dat ik de MAC-filtering uit moet/kan laten staan.

Heel veel dank voor uw expertise :thumbsup_tone3:

Hallo @iPhred , willekeurig MAC is expres ingevoerd om te voorkomen dat men je kan volgen, dus veiliger. Ik heb al mijn mobiele apparaten op willekeurig MAC staan.

MAC-filtering kun je rustig uitlaten, want de echte kwaadwillenden komen er toch wel achter als ze per sé willen.

 

Reputatie 1

Ja, inderdaad.Ik laat alles dus nu ook op willekeurig staan.

goede morgen: sinds vrijdag een smart wifi versterker geïnstalleerd. er is duidelijk verbetering opgetreden dus dit is positief.

Echter ik heb Fing draaien om het netwerk te controleren. Na de installatie van de versterker lagen allen instellingen van Fing er uit. Geeft niet, een goede checkup, maar…….

Ik mis een paar divices die via Wifi in het net werkzitten. Sterker nog ik kan ze nergens vinden. Inloggen op het V10a moden geeft een aantal verbonden appparaten van 11. Fing geeft 16. Dan is er nog een afwijkingen, diverse MAC adressen van de apparaten kan ik niet terug vinden in beide lijsten.

Het gaat oa om een iphone, ipad en een Raspberry Pi.

Verder denk ik dat een iphone is verbonden, maar het MAC adres op de phone staat niet in de lijst.

Het meest verontrustende is nog een “apparaat” dat staat zowel in Fing als in de overzichtslijst van het modem vermeld, maar is niet te identificeren als een bekend en vertrouwd apparaat. Voordat ik het blokkeer wil ik zeker maken wat dit is.

Weet iemand een antwoord? Thanks.

 

Reputatie 7
Badge +24

goede morgen: sinds vrijdag een smart wifi versterker geïnstalleerd.

Is dat er 1 van KPN? Of wat is het anders? Merk en type?

SuperWifi  is van KPN.

Reputatie 7

De kans dat er een apparaat in jouw netwerk zit dat je niet kunt vertrouwen is uiteraard laag mits je jouw wifi wachtwoord maar sterk genoeg hebt gemaakt zodat deze lastig te kraken is. Ik snap dan ook niet zo goed waarom je apparaten zou willen blokkeren want als het goed is heb je ze al kunnen weren.

 

Wat is het MAC adres van dat "onbekende" apparaat of anders in ieder geval de eerste drie bytes.

A6:5E:F4……………….

En waarom wijken de MAC adressen op diverse apparaten af van de MAC adressen die ik zie?

 

Reputatie 7

A6:5E:F4……………….

Die A6:5E:F4 geeft geen leverancier in macvendors.com en daarmee is helaas dan ook het merk van dat apparaat niet te bepalen.

 

En waarom wijken de MAC adressen op diverse apparaten af van de MAC adressen die ik zie?

Heb je een voorbeeld?