Mesh of accespoint

  • 28 April 2020
  • 24 reacties
  • 2065 keer bekeken

Ik wil mijn wifi netwerk uitbreiden om bv ook in de tuin een goed signaal te hebben, maar wat is de beste oplossing om dit te doen.

een mesh netwerk aanleggen met bv superwifi of tp-link Deco, of accespoints 

ik heb nu een experiabox v10a met

1 Switch met hierop aangesloten 3 iTV ontvanger

1 switch met hierop aangesloten - WD nas
                                                        - Apple TV 
​​                                                        - diverse kabels naar verdieping 1 en de zolder maar helaas geen
                                                           kabel naar de tuin
                                                         - hue bridge

ik heb nu ook op verdieping 1 een losse router met eigen naam en wachtwoord. 
 

ik wil het liefs 1 netwerknaam en wachtwoord voor het hele huis zodat we niet telkens hoeven over te schakelen 

 

*Admin: topic naar juiste categorie verplaatst

​​​


24 reacties

Ik ben sinds drie weken blij met de TP-Link Deco M9 Plus. De verschillen met het product dat KPN biedt (KPN Super WiFi) is groot, maar in de praktijk werken ze het zelfde. De Deco heeft voor mij enkele voordelen, maar is daardoor wel duurder. Ik heb besloten om te investeren in goed internet, al is dat natuurlijk relatief, omdat draadloos nooit gegarandeerd kan worden.

Daarnaast heb ik alleen de TV op de KPN router verbonden en de rest van de apparaten op de Deco.

Reputatie 7
Badge +24

Euhm... SuperWifi's of TP-Link Deco zijn ook gewoon accespoints. Ze ondersteunen mesh. Maar dat maakt ze niet minder accespoint. Sterker nog: als je tegenwoordig een accespoint wilt zonder mesh ondersteuning moet je hard zoeken denk ik.

Ik heb al van alles gelezen over de m9 plus, maar dan moet hij worden ingesteld als accespoint modus en dan de wifi van de v10a uit. Hierdoor gaan een aantal functies van de m9 verloren en zijn gewone accespoints misschien goedkoper

 

Euhm... SuperWifi's of TP-Link Deco zijn ook gewoon accespoints. Ze ondersteunen mesh. Maar dat maakt ze niet minder accespoint. Sterker nog: als je tegenwoordig een accespoint wilt zonder mesh ondersteuning moet je hard zoeken denk ik.

Ja en daar begint bij mij dus de verwarring, wat is het beste en makkelijkste 

Reputatie 7
Badge +24

Goed wifi in de tuin heeft niets te maken met mesh. Door mesh werken meerdere wifi punten / accespoints met elkaar samen, en dit zorgt ervoor dat je apparaten steeds automatisch overgaan naar het dichtbijgelegen accespoint. Liefst zonder dat je het merkt. Het bereik, bijvoorbeeld achter in de tuin, word er echter niet beter door.

Reputatie 7
Badge +24

Wilt u goed wifi in de tuin, dan koopt u het best een accespoint wat geschikt is voor buiten:

https://m.routershop.nl/outdoor-access-points/cid=3625?category=outdoor-access-points&price=0,100

Deze monteert u tegen de buitenmuur en sluit u bekabeld aan op de Experiabox. KPN heeft geen accespoints die geschikt zijn voor buiten.

Goed wifi in de tuin heeft niets te maken met mesh. Door mesh werken meerdere wifi punten / accespoints met elkaar samen, en dit zorgt ervoor dat je apparaten steeds automatisch overgaan naar het dichtbijgelegen accespoint. Liefst zonder dat je het merkt. Het bereik, bijvoorbeeld achter in de tuin, word er echter niet beter door.

Ja dat begrijp ik, nu hangt de experiabox in de meterkast voor in het huis en de wifi is goed op de begane grond, maar net niet genoeg voor in de tuin. Ik kan dan wel een repeater ophangen ( heb er nu een maar die werk niet echt goed) maar kan hier ook een ander apparaat dichter bij de tuin plaatsen zodat het bereik groter wordt

Wilt u goed wifi in de tuin, dan koopt u het best een accespoint wat geschikt is voor buiten:

https://m.routershop.nl/outdoor-access-points/cid=3625?category=outdoor-access-points&price=0,100

Deze monteert u tegen de buitenmuur en sluit u bekabeld aan op de Experiabox. KPN heeft geen accespoints die geschikt zijn voor buiten.

Helaas geen kabel in de buurt van de tuin en ook niet echt de mogelijkheid hiervoor

Ik heb sinds gisteren (heb in een ander topic advies gevraagd) de Deco als gewone router in gebruik. De volledige functies kan ik nu gebruiken en heb daar inmiddels al profijt van gehad.

 

Check hier mijn vraag en reacties.

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/tp-link-deco-m9-plus-vraag-over-dhcp-496824

Reputatie 7
Badge +24

Ik kan dan wel een repeater ophangen ( heb er nu een maar die werk niet echt goed) maar kan hier ook een ander apparaat dichter bij de tuin plaatsen zodat het bereik groter wordt

Een SuperWifi, draadloos aangesloten, is feitenlijk ook gewoon een repaeter. Indien u de TP-Link Deco draadloos installeert, dan is dat feitelijk ook gewoon een repeater. Iets betere kwaliteit dan dat ding wat u nu heeft misschien. En wellicht daardoor ook beter bereik in de tuin. Maar verwacht geen wonderen.

Ik wil nu eigenlijk zorgen dat er overal in huis en de tuin goede wifi is met 1 naam en ww.

accespoint moeten als ik me niet vergis altijd bedraad worden aangesloten, dat hoef bij de supperwifi of mesh niet altijd

de optie is er m op elke verdieping bedraad iets aan te sluiten alleen in de tuin ( hoef ook niet de hele tuin te zijn alleen onder de overkapping is al genoeg) is geen kabel voorhanden.

Ik heb overal nu bereik zoals ik het graag hebben wil. Misschien betaal ik (te)veel voor een product wat met een andere oplossing ook mogelijk was, maar ik wil niet meer terug. 

Ik heb overal nu bereik zoals ik het graag hebben wil. Misschien betaal ik (te)veel voor een product wat met een andere oplossing ook mogelijk was, maar ik wil niet meer terug. 

Klop het dat 1 kastje bedraad bij de v10a moet en dan zou ik een 2de kastje draadloos in de buurt van de tuin kunnen zetten en de 3de bedraad op de 1ste verdieping.

maar dan wel als ap en de wifi van de v10 uit

In mijn situatie heb ik vanaf de v10A een draad achter de bank naar een buffetkast lopen. Op die buffetkast, ligt een eerste DECO bedraad aangesloten. Hierdoor is de dekking achter in de tuin nog 100%. In ieder geval haal ik de volledige snelheid. De ruimte tussen de buffetkast en de router van KPN is drie meter.

In de hal heb ik een 2e DECO hangen (in het trappengat) en deze haalt het signaal van de 1e DECO goed op. Op zonder (trappengat) hangt de 2e DECO (wel uit zicht) en hierdoor heb ik ook volledige dekking op zolder.

Bij de buren waar ook veel signalen worden uitgezonden, merk ik dat de speedtest wat minder aangeeft. In mijn woning en dus ook tuin ben ik dik tevreden.

Ik heb ze gekocht bij een webwinkel waar ik ze ook kon uitproberen. Als het niet werkt, kon ik ze terugsturen. Dit was in mijn geval niet nodig.

De wifia van de v10A heb ik uitgezet omdat ik alles via de Deco doe. In praktijk kan je hem aanlaten, maar dit is alleen maar een extra stoorzender.

Reputatie 7
Badge +24

Volledige snelheid achter in de tuin vanuit huis. Via WiFi. Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn...

Ik heb het vorige week op drie verschillende momenten getest. Nu heb ik zeker geen kleine achtertuin, maar het is ook geen landgoed waarop ik woon. Bij de test heb ik de mobiele data uitgezet en heb ik via www.fast.com en via de Speedtest op de applicatie van Deco zelf testen gedaan en die zaten twee keer op 50Mbit en één keer op 47, Misschien een toeval moment. Het is wel zo dat mijn hoofd-deco in de woonkamer in het midden op een buffetkast staat en ik één raampje enkel glas heb. de rest is dubbel.

Verder ben ik bewust dat er ook genoeg mensen zijn die klachten over het product hebben. Het is met Wifi proberen en testen heb ik het gevoel.

Ik begrijp dat Jeroen erg te spreken is over de TP-link Deco M9 plus.

Zijn erg ook nog mensen met een andere oplossing?

Is het mogelijk om met een UPT kabel de router vanaf het huidige punt naar de andere kant te verplaatsen. Dan is de router als je in de tuin zit toch iets dichterbij en kan dit misschien je verbinding verbeteren. In mijn geval dit de modem van KPN in de woonkamer. Langs de muur zijn met printen prima oplossingen te bedenken.

Is het mogelijk om met een UPT kabel de router vanaf het huidige punt naar de andere kant te verplaatsen. Dan is de router als je in de tuin zit toch iets dichterbij en kan dit misschien je verbinding verbeteren. In mijn geval dit de modem van KPN in de woonkamer. Langs de muur zijn met printen prima oplossingen te bedenken.

Alle kabels van iTV en overige utp komen in de meterkast binnen, deze zullen op een of andere manier toch in het modem moeten

Als je handig bent of iemand kent kan een draad via de kruipruimte naar de andere kant van je huis ook een optie zijn. Of aan de andere kant van je huis een simpele AP aansluiten. Wat zou je financieel kwijt kunnen aan een oplossing en wat verwacht je ervan?

De router op de 1e verdieping kan je misschien als AP instellen?

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb het vorige week op drie verschillende momenten getest. Nu heb ik zeker geen kleine achtertuin, maar het is ook geen landgoed waarop ik woon. Bij de test heb ik de mobiele data uitgezet en heb ik via www.fast.com en via de Speedtest op de applicatie van Deco zelf testen gedaan en die zaten twee keer op 50Mbit en één keer op 47, Misschien een toeval moment. Het is wel zo dat mijn hoofd-deco in de woonkamer in het midden op een buffetkast staat en ik één raampje enkel glas heb. de rest is dubbel.

Verder ben ik bewust dat er ook genoeg mensen zijn die klachten over het product hebben. Het is met Wifi proberen en testen heb ik het gevoel.

Ok, je hebt dus "maar" een 50 mbit abonnement? Dat scheelt natuurlijk. Stel je hebt 200 mbit abonnement, dan zal het nog een hele kluif zijn om dat ook te halen achterin de tuin.

Is dat zo? Waarom zit daar verschil in dan?

Reputatie 7
Badge +24

Tja, als je een 50 mbit abonnement hebt, dan zal je bij een speedtest abonnement ook nooit hoger komen dan 50 mbit. En als je dat dan haalt, dan heb je dus 100 % van de snelheid. Fijn:thumbsup:

Als je een 200 mbit abonnement hebt, dan kan het wezen dat je wifi verbinding bijv. Niet verder komt dan 100 mbit. Wat voor achter in de tuin nog best is. Maar het is niet meer 100 % van je abonnement 😉

Reputatie 3
Badge +2

...maar wat is de beste oplossing om dit te doen…

Ik begrijp dat Jeroen erg te spreken is over de TP-link Deco M9 plus.

Zijn erg ook nog mensen met een andere oplossing?

 

De “beste” oplossing die nog een beetje in consumenten-gebied valt is iets als:

2x UAP AC Lite (begane grond en 1e verdieping)

1x UAP AC Mesh (waterdicht, dus voor buiten/aan de gevel)

1x Unifi Cloud key

 

Dan heb je 3 echte access points die je bedraad aansluit en met fast roaming (802.11k, 802.11r, 802.11v) een naadloos netwerk leveren. Wel wat prijziger, maar met een waterdichte buiten-unit heb je echt goede WiFi buiten. Ik gebruik zo’n AP op m’n dakterras.

Het voordeel van zo’n kant-en-klare mesh set (vooral eentje die goed getest is), is het gemak.

Reageer