Vraag

Met Wifi trage downloadsnelheid maar wel snelle upload…wat is de oplossing?

  • 31 March 2023
  • 11 reacties
  • 177 keer bekeken

Badge

Hallo, sinds een week heb ik KPN internet en 3 stuks 4K TV+. Ik gebruik de KPN box 12 zonder Wifi en heb een DECO x50 (WiFi 6) bedraad aangesloten op het modem als router. Na deze hoofd unit heb ik door mijn huis nog 4 DECO x50’s bedraad aangesloten. Samen zorgt dit voor een prima wifidekking. Met Ziggo had ik een 600 Mbps abonnement en haalde door het hele huis via WiFi ook gewoon 600 Mbps. Met KPN kom ik door het hele huis bedraad! op ruim 900 Mbps down- en upload maar met WiFi is het raar. De downloadsnelheid komt niet boven de 400 Mbps uit terwijl de upload wel 900 Mbps haalt. De TV doet het ook perfect maar de downloadsnelheid omhoog krijgen lukt mij niet.

Enne….als ik de Deco’s uitzet en alleen de WiFi van de Experiabox 12 aanzet komt deze ook niet boven de 400 uit. Die blijft daar nog dik onder. Ook al sta ik naast het modem.

Wie kan mij helpen want het zou toch zonde zijn als ik weer terug zou moeten naar Ziggo….

Ik ben benieuwd en hoor het graag!

Grtz, Berry


11 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Het zou vooral zonde zijn voor jou om terug te gaan naar coax met trage upload. Heerlijk toch dat glas met symmetrische snelheden 😁

In box12 is de standaard bandbreedte voor de 5GHz band 80MHz. Je zou eens kunnen kijken in de modem hoe dit staat ingesteld. Mogelijk helpt het vergroten van de bandbreedte naar 160MHz maar realiseer je dan wel dat kans op interferentie dan ook toeneemt. Dat is het verhaal stabiliteit versus snelheid. Een ander kanaal kan ook helpen als er veel interferentie is op het huidige kanaal. 
 

Badge

Dank en ja….op zich superblij met KPN maar symmetrische snelheid ervaar ik helaas nog niet.

Ik heb met je instellingstip ook getest….zowel met de wifi instellingen van de KPN box en de Deco’s. Helpt niet en waar ik niet uitkom is dat upload wel op volle snelheid gaat maar download niet boven de 400 uitkomt. Ik heb de WiFi van de KPN box uit want die is lager dan de Deco`s. ik heb echt bedrade uitbreiding nodig gezien mijn huis nieuwbouw is met dikke muren.

 

Reputatie 7
Badge +7

Dit is wel een aparte puzzel. Volgens mij heb je de infra prima op orde, daar kan het niet aan liggen lijkt mij. Ik heb zelf een 100mbit glas verbinding dus ik loop niet snel tegen beperkingen in het draadloze netwerk aan. Vreemd dat je bedraad wel de download haalt maar via je draadloze oplossing niet. En de upload is wel zoals verwacht. Gek. Maar dan kan het toch bijna niet aan de modem liggen lijkt mij. De deco configuratie is niet gewijzigd neem ik aan? Je hebt ook als eens met de kanalen gespeeld?

Reputatie 7
Badge +7

En dat je op box12 ook maar 400 haalt lijkt te suggereren dat er iets stoort op het draadloze netwerk want de deco’s hebben hetzelfde maar hangen aan de draad dat wel de goede doorvoer heeft. Wat kan dat zijn…

Reputatie 7
Badge +7

Weet je zeker dat je verbonden bent via je device op het 5GHz netwerk?

Badge

Flink getest en jazeker….ik test met 5ghz. Alles uitgezet in huis en eerst alleen het KPN modem. Die komt op 500 als ik naast het modem sta. Maar dan heb ik op de 1e verdieping slechte verbinding en op de 2e verdieping helemaal geen WiFi meer. Ik heb de WiFi manager van KPN gebruikt maar die loopt vast met een foutcode. Ik begreep dat je dan iets kunt regelen via KPN (gratis of met heel veel korting?) met Superwifi punten. Misschien een betere keus dan de Deco’s maar dan moet de app wel werken. Gaat niet zoals ik had gehoopt qua snelheid van de WiFi, dekking en hulpapp van KPN.

 

Reputatie 7
Badge +7

Ik denk niet dat het veel gaat uitmaken. Volgens mij zijn de deco’s prima hardware. Zonde om te vervangen. Je krijgt inderdaad (eenmalig) de helft korting op superwifi via de wifi manager. Ik kocht er een voor 45 euro.

Maar aangezien je bedraad boven wel de volle download snelheid haalt lijkt er iets anders aan de hand te zijn. Heeft dus niets met de lijn van kpn te maken. Maar wat wel…

Reputatie 7
Badge +7

Overigens is WiFi half duplex. Dus de volledige snelheid van je abo over draadloos is niet haalbaar. Wat ik zelf even niet begrijp is waarom de upload zoveel sneller is. Ik zou dan vergelijkbare snelheden verwachten. Vergelijk met je Ziggo periode is denk ik ook discutabel omdat de omstandigheden anders kunnen zijn inmiddels. Ik heb “maar” een 100Mbit lijn anders kon ik eens vergelijken wat ik zou halen. Bij mij is draadloos niet de beperkende factor. Wellicht iemand anders hier met ervaringscijfers.

Reputatie 7

Met KPN kom ik door het hele huis bedraad! op ruim 900 Mbps down- en upload ...

Is dit bedraad op de V12 of bedraad via de main Deco X50?

Als dit via de V12 is, wat haal je dan bedraad via de main Deco X50?

Reputatie 7
Badge +7

Met wat voor een device meet je overigens? Ik kan me ook nog voorstellen dat je tegen de limieten van je device netwerkadapter aanloopt. Welke standaard heeft je device? An, ax? Als het een laptop betreft zou ik eens in de instellingen van de draadloze adapter speuren. Na wat zoekwerk blijkt dit ook vaak te beperken, niet in de laatste plaats als er standaard Windows drivers worden gebruikt die ook nog wel eens van een update worden voorzien…

Ik lees overigens dat theoretisch 66% van de ondersteunde linksnelheid (van de adapters) een realistische waarde is, draadloos.

Ik heb precies hetzelfde probleem. Heel vreemd. Heb vandaag glasvezel binnen. Met ethernet haal 940/940 Mbps en met Wi-Fi 350/940 Mbps.

Als ik dezelfde router aansluit op Ziggo dan haal ik gewoon 1000/100 Mbps.

 

Reageer