Vraag

Mijn SolarEdge omvormer krijgt geen IP adres van de Xperiabox 12

  • 1 March 2023
  • 13 reacties
  • 342 keer bekeken

Ik heb vergeefs meerdere malen met de helpdesk van KPN gesproken, maar men begrijpt het probleem niet. De testtool van de omvormer geeft aan dat er wel een verbinding is en ook het groene lampje bij de poort van de router brandt. De volgende test van de omvormer is negatief, dit is het ontvangen van een IP adres van de router. Deze krijgt hij niet.

Hoe los ik dit op?

Tot nu toe de volgende acties ondernomen: reset van de omvormer. Harde reset van de router naar fabrieksinstellingen. Ook geen succes gehad.

 

Via mijnmodem geeft poort 1 (hierop is de omvormer aangesloten) ook aan dat hij goed functioneert.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +15

@Henk pie  Welkom op het forum.

Ik zie dat je ook in een ander topic hebt gereageerd en dat je contact hebt gehad met mijn collega's. 

Is het ondertussen gelukt om het probleem op te lossen? En zo ja, wat is de oplossing geweest? 

Nee, ik ben erg teleurgesteld in de service van KPN en het gebrek aan kennis van de klantenservice. Ze kunnen me niet zeggen waar ik wat moet aanpassen in de router. Ik heb nota bene de info van SolarEdge over de getallen. Erg slecht voor zo'n bedrijf.

Badge +19

Natuurlijk weet de klantenservice niets over omvormers.  Dat kan je ze niet kwalijk nemen. Normaal gesproken hoef je helemaal niets aan te passen in het modem. Hoe is die omvormer aangesloten op het modem? Met een rechtstreekse kabel??

Hallo @Henk pie ik lees steeds vaker dat soort verhalen, dat omvormers geen verbinding kunnen maken met het netwerk en dan krijgt de provider de schuld.

Ik leg de schuld bij de leverancier van de zonnepanelen, die behoren e.e.a. werkend op te leveren.

Maar al die cowboys op de zonnepanelenmarkt denken alleen maar aan het snelle geld en de klant wil voor een dubbeltje op de 1e rang zitten en het dan gek vinden dat e.e.a. niet (goed) werkt.

Mijn buurman heeft een paar jaar terug door een gerenommeerd bedrijf zonnepanelen laten leggen en ze zijn net zolang bezig geweest, tot er een goede verbinding was en mijn buurman via een app op de telefoon de stroomlevering/afname kon volgen.

Bij mij leek het dat nà de installatie van de zonnepanelen mijn garagedeur niet meer reageerde op de afstandsbediening, de eerdergenoemde firma ook bij mij thuis geweest om naar een oplossing te zoeken.

Uiteindelijk bleek het ergens anders aan te liggen, maar toevallig de storing ontstond na de inwerkingtreding van de zonnepanelen. Prima service dus van de genoemde firma.

 

Met een vaste kabel verbonden. De router geeft geen ip adres aan de omvormer. 

Als je een ander apparaat aan diezelfde ethernet stekker zet, laptop oid, krijgt die dan wel een IP adres?

Als dat zo is, dan moet je het toch in je omvormer zoeken.

Zo niet, check kabel eerst.

Reputatie 7
Badge +12

Heb je al een nieuwe kabel geprobeerd?

Verder staat het internet vol met SolarEdge IP problemen. Het lijkt er echt op dat dat ding geen IP aanvraag doet of er bij solaredge iets anders mis gaat. Zie ook dit forum. 

Het beste kunt u hiervoor contact opnemen met de installateur.

Goede kans dat die omvormer zelf een dhcp server aan heeft staan. Probeer hem eens direct aan een pc te koppelen. Dan inloggen op de omvormer zelf en eea instellen.

Reputatie 7

Wat staat er op het communicatie statusscherm van de SolarEdge omvormer?

 

Hi goedemiddag,

Kijk eens of de datakabel tussen de omvormer en het modem werkt.

Als die het doet kan je doormiddel van de solaredge setapp inloggen op de omvormer en deze voor lan instellen.

 

 

Hij geeft alleen de eerste positie een 1. Datakabel is ok. Hij heeft ook jaren gewerkt tot afgelopen 3 december.

Reputatie 7

Staat de LAN instelling DHCP wel op enabled?

Zo nee, zet deze dan op enabled.

 

Kan je in het modem bij verbonden apparaten toevallig wel een ip zien?

Als alle overige apparatuur wel goed functioneert en een ip krijgt is er niks mis met het modem van kpn.

Het lijkt dan denk ik meer in de bekabeling te zitten of configuratie omvormer. Je zou eens een laptop aan de datakabel van de omvormer kunnen aansluiten en kijken of deze wel verbinding via lan krijgt.

Als je dan wel netjes een ip krijgt (contact opnemen met de installateur of solaredge.

Als je ook geen ip krijgt dan zou je kunnen proberen een nieuwe connector beneden op de datakabel te zetten.

 

 

 

Â