Beantwoord

Modem te ver van ISRA-punt?

  • 24 September 2020
  • 10 reacties
  • 1909 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +9

Tot vorig jaar had ik een gecombineerde ISDN-/DSL-aansluiting van KPN. Het ISRA-punt bevond zich in het halletje bij de voordeur. Vandaar liep een door een monteur van KPN aangelegde kabel (rond met vier aders) naar een splitter in de woonkamer, met daarachter het NT1-kastje voor ISDN en het modem voor DSL. De afstand tussen ISRA en splitter bedroeg ongeveer 10 meter.

Toen KPN stopte met ISDN ben ik overgestapt op DSL met vaste telefonie. De splitter en het NT1-kastje zijn toen vervallen, en aan het eind van de ronde kabel (met vier aders) bevindt zich - via een verloopkastje - nu het DSL-modem.

Elders op dit forum kwam ik een bericht tegen waarin werd gesproken over een maximale afstand tussen het ISRA-punt en het modem. Mijn vraag is nu of ik de hierboven beschreven situatie gewoon kan handhaven (ISRA > kabel > modem 10 meter), of dat ik het modem beter dichter bij het ISRA-punt kan plaatsen. Ik heb dan eventueel de mogelijkheid om mijn pc e.d. via DVS650's aan te sluiten.

Wie wil hierover meedenken?

Piet.

icon

Beste antwoord door Babylonia 24 September 2020, 16:13

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Als je nu geen problemen ondervindt, zou ik het eerst zo eens proberen.
“Dont fixt it if ain't broken.”

Is je snelheid van internet nu lager dan verwacht, of lager dan op basis van bijv. de gegevens die je hier kunt vinden:  https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl/

en ondervind je tevens een onstabiele connectie met haperingen, kun je de betreffende kabel tussen ISRA-punt en modem/router uitwisselen voor een kabel die beter geschikt is voor hoogfrequent VDSL internet data.  (De standaard KPN “telefoon” kabels voldoen niet aan de juiste specs daarvoor. Vandaar dat men -om het niet te moeilijk te maken- men adviseert een korte kabel daarvoor in te zetten).

Een kabel waarvan je zeker weet dat het een betrouwbaar merk / kwaliteit - en leverancier betreft. Met koperen kerndraden (tegenwoordig levert men ook nogal eens "CCA” kabel = “aluminium” kerndraad, overtrokken met een dun laagje koper).  Kijk of er bij de specs “Cu” staat = koper.

Met voldoende “twisting” per draadpaar.
Juiste dikte (minimaal AWG 24), en het best nog met dubbele afscherming.
= Afscherming per draadpaar + nog een mantel er omheen.

Bovendien de afscherming aan één zijde (nabij ISRA-punt), nog eens verbonden met “aarde”.
(Bijv. met de koperen aardklemmen in een meterkast, met een pen in de grond, waar ook andere aarde aansluitingen mee verbonden zijn).

Zelf op meerdere plekken zo uitgevoerd met lengtes tot ongeveer 15 meter, géén probleem.
Je kunt daar twee aders van een afgeschermde netwerkkabel voor inzetten.
Met mogelijk “pair bonding” voor een VDSL aansluiting twee draadparen van een netwerkkabel.

https://www.netwerkproducten.com/service/cca-kabel/

https://www.youtube.com/watch?v=ZIsPAvse3UQ

https://en.wikipedia.org/wiki/Copper-clad_aluminium_wire

https://nl.wikipedia.org/wiki/Getwist_paar

https://nl.wikipedia.org/wiki/American_wire_gauge

https://www.utp-kabel.nl/blog/utp-kabels-langs-stroomkabels.html

En waarschuwing voor de rotzooi die veel wordt verkocht o.a. YouTube vanaf hier.

Reputatie 7
Badge +10

Tot vorig jaar had ik een gecombineerde ISDN-/DSL-aansluiting van KPN. Het ISRA-punt bevond zich in het halletje bij de voordeur. Vandaar liep een door een monteur van KPN aangelegde kabel (rond met vier aders) naar een splitter in de woonkamer, met daarachter het NT1-kastje voor ISDN en het modem voor DSL. De afstand tussen ISRA en splitter bedroeg ongeveer 10 meter.

Toen KPN stopte met ISDN ben ik overgestapt op DSL met vaste telefonie. De splitter en het NT1-kastje zijn toen vervallen, en aan het eind van de ronde kabel (met vier aders) bevindt zich - via een verloopkastje - nu het DSL-modem.

Elders op dit forum kwam ik een bericht tegen waarin werd gesproken over een maximale afstand tussen het ISRA-punt en het modem. Mijn vraag is nu of ik de hierboven beschreven situatie gewoon kan handhaven (ISRA > kabel > modem 10 meter), of dat ik het modem beter dichter bij het ISRA-punt kan plaatsen. Ik heb dan eventueel de mogelijkheid om mijn pc e.d. via DVS650's aan te sluiten.

Wie wil hierover meedenken?

Piet.

 

Het kan op zich wel blijven werken maar zoals aangegeven is ronde vier-aderige kabel niet perse het beste geschikt voor VDSL zoals je dat nu hebt.

 

Ik zou:

Experiabox terughalen naar de meterkast en met een zo kort mogelijk kabeltje direct op de Isra aansluiten.

De bestaande 4-aderige kabel aan een UTP CAT6 (of 5E) kabel knopen en die eruit trekken. Daarmee dus een UTP kabel aanbrengen van meterkast naar woonkamer. In de woonkamer een switch plaatsen (deze switch wordt door KPN zelf aangeraden en verkocht maar ook via bol.com) en die via de UTP kabel aansluiten op 1 van de LAN porten van de Experiabox. Op die switch kan je dan aansluiten:

TV-decoder

PC

Een extra wifipunt indien nodig

 

Ik zou de DVS650's niet meteen inzetten. Kabel geeft toch altijd de voorkeur in mijn ervaring.

Dus toch bij KPN gebleven ipv overstap naar XS4ALL ?

Reputatie 7
Badge +9

@KeesYagi Na 35 jaar KPN (v/h PTT) :telephone:  en een uitstapje van een jaar naar XS4ALL vanwege het gebruik van een Fritz!Box :telephone_receiver:, nu inderdaad weer bij KPN. Met diezelfde Fritz!Box… :computer:  :grin:

Piet.

Reputatie 7
Badge +20

Hi @P.J.M. van der Vooren, ik zie dat je al verschillende antwoorden hebt ontvangen :blush:

Zelf twijfel ik over het beste advies dat ik je kan geven, aangezien @Ward_ helemaal gelijk heeft aangezien het hier VDSL betreft, terwijl @Babylonia gelijktijdig een goed punt heeft met “Dont fixt it if ain't broken.”

Als het momenteel goed werkt, zou ik eens rustig gaan bekijken hoe je de aansluiting kunt optimaliseren volgens het idee van Ward, op die manier ben je 'klaar voor de toekomst’ en hoef je niet af te wachten tot je verbinding toch minder wordt om dan alsnog alles te vervangen :wink:

Reputatie 7
Badge +10

...het idee van Ward in het vervangen van de kabel zelf, wijkt niet af met wat ik opper met uitwisseling van kabel. Het gaat alle twee om “ethernetkabel” om in te zetten. :sunglasses:  :wink:
Dus hoe dan ook is de vervanging van die kabel “klaar voor de toekomst”.

Alleen Ward zet de Experia Box dan toch vlak achter het ISRA-punt, en stuurt er vanaf een LAN-poortje dan “ethernet”-signaal overheen. Moet er aan de andere kant nog wel een extra switch en WiFi Access Point bijkomen. Zijn extra kosten die je dan moet maken.

In het voorstel van mij, gebruik ik de kerndraden van de ethernetkabel om daar het "VDSL” signaal overheen te sturen. Heb je geen extra switch en WiFi Access Point nodig. Je hebt de modem/router, daar waar die het meest functioneel is. Op de plek in de huiskamer waar die nu ook staat.

Mocht dat niet werken (waarom zou dat niet werken? → de kabel naar een wijkcentrale is misschien al 1-2 kilometer? Die 10 meter extra lengte is niet de bottleneck), kun je het altijd nog achter het ISRA-punt zetten, en alsnog diezelfde ethernetkabel voor “ethernet” gebruiken.

Wil je inspiratie opdoen wat er mogelijk is met “ethernetkabel”, in een set-up met VDSL pair bonding hier een voorbeeld, met nog extra “retour” telefoonlijn, + nog een extra “LAN” kabel.

. . .

In het voorstel van mij, gebruik ik de kerndraden van de ethernetkabel om daar het "VDSL” signaal overheen te sturen. Heb je geen extra switch en WiFi Access Point nodig. Je hebt de modem/router, daar waar die het meest functioneel is. Op de plek in de huiskamer waar die nu ook staat.

Mocht dat niet werken (waarom zou dat niet werken? → de kabel naar een wijkcentrale is misschien al 1-2 kilometer? Die 10 meter extra lengte is niet de bottleneck), kun je het altijd nog achter het ISRA-punt zetten, en alsnog diezelfde ethernetkabel voor “ethernet” gebruiken.

Helemaal mee eens, dit schreef is ook al heeeel vaak op dit forum maar dan komen er vaak reacties van lieden die blijkbaar veronderstellen dat er iets magisch gebeurt in het aansluitdoosje van de KPN, dat is zeker niet zo, dat is gewoon een verbinding.

Wil je inspiratie opdoen wat er mogelijk is met “ethernetkabel”, in een set-up met VDSL pair bonding hier een voorbeeld, met nog extra “retour” telefoonlijn, + nog een extra “LAN” kabel.

Mooi uitgelegd en netjes gemaakt !

Zo doe ik dat ook, maar dan minder mooi, gelukkig vergeven de elektronen met dat :-)

 

Reputatie 7
Badge +10

Bij het verlengen van kabel binnenshuis gaat het erom dat je beslist goede kwaliteit kabel gebruikt met getwiste draadparen en een goede (dubbele) afscherming, zoals eerder uitvoerig uitgelegd.

Dat er zo vaak storingen ontstaan bij langere lengtes "telefoondraad” binnenshuis komt voort dat men daar doorgaans de standaard "PTT” telefoondraad voor gebruikt. Die is helemaal niet geschikt.
Of platte telefoondraad, waar de draadkernen “parallel” langs elkaar lopen. Nog een slechter idee.
Ooit bedacht om er een “telefoon” aan te hangen. Niet voor hoogfrequent VDSL internet-data.

Zelfs de zogenaamde “ronde” kabeltjes die KPN zelf levert als DSL-kabeltje bij een internetpakket, is het draadpaar ervan niet eens getwist (om elkaar heen gedraaid). Vandaar dat het zo kort moet zijn. :nerd: 

Hier een standaard "DSL”-kabeltje van een internet pakket, door een konijn open geknaagd.
Je kunt duidelijk zien dat er nauwelijks / geen twisting van de twee draadjes is.
(Foto uitvergroten, zie je het beter).

 

Reputatie 7
Badge +20

Ik heb geen reactie meer van je gezien @P.J.M. van der Vooren, kan je wat met deze adviezen? :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +9

@Maja_ Hoi Maja,

Ik ga bekijken wat in mijn geval de beste optie is. Iedereen in ieder geval bedankt voor het meedenken!

Piet.