Beantwoord

Na update Box 12 naar KPN Software V12.C.23.15.06 geen open poort meer

  • 26 March 2024
  • 17 reacties
  • 275 keer bekeken

Tot aan de update van de KPN box 12 kon ik mijn Qnap van buiten benaderen via poort 548. Nu kom ik, misschien ook door de firewall, niet meer binnen. Iemand enig idee hoe ik dit opgelost krijg?

Ik heb de firewall op low gezet. Ik heb de modem al gereset naar de fabrieksinstellingen en de volgende regel opnieuw ingesteld:

Ik kan thuis op mijn eigen netwerk gewoon de Qnap benaderen dus die zie ik wel. Vervolgens test ik mijn open poort en krijg de melding dat deze gesloten is.

 

Iemand een oplossing?

icon

Beste antwoord door Nick83 3 April 2024, 12:51

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Kan je hier eens nakijken of de port ook echt dicht is ?
Open Port Check Tool - Test Port Forwarding on Your Router (yougetsignal.com)

Dit is idd de site die ik ook gebruik.

Reputatie 7
Badge +19

Hallo @Reclameruud, als blijkt dat een bug in de nieuwe software is, dan moet dat zeker door ons verholpen worden. We hebben echter op dit moment niet meer signalen over de problemen die jij ervaart. Wellicht dat de KPN community je op dit moment verder kan helpen. Wellicht kom je wat verder via: https://www.vandulstautomatisering.nl/qnap-nas-bestanden-van-buitenaf-benaderen/#:~:text=Contact-,QNAP%20NAS%20bestanden%20van%20buitenaf%20benaderen,-Indien%20u%20in

Hi @Jeroen van KPN tot aan de firmware update heeft het gewoon gewerkt. Dus de Qnap benaderen via afp werkt(e) gewoon. Dus om nu om te schakelen naar Webdav is niet de bedoeling.

Concreet: het heeft altijd gewerkt en nu werkt het na de firmware update niet meer. Ook als ik bel met KPN weten ze het niet. Hoe gaan we dit oplossen? In mijn optiek ligt het probleem bij KPN.

Tot op heden nog geen oplossing. Kan mijn modem helemaal terug naar fabrieksinstelling of blijft de firmware update dan actief? Of moet ik aan een nieuwe modem zonder de firmware update? @Jeroen van KPN of iemand anders van @Kpn ?

Reputatie 7
Badge +24

Tot op heden nog geen oplossing. Kan mijn modem helemaal terug naar fabrieksinstelling of blijft de firmware update dan actief?

Ja, de update blijft er gewoon op staan.

Of moet ik aan een nieuwe modem zonder de firmware update?

Dat kan niet eens. Firmware updates worden automatisch geïnstalleerd. Dat kunt u niet tegenhouden. KPN gaat dat ook niet doen.

Ik moet nog checken of mn poorten correct staan middels eerder genoemde site. Na de update (vorige week) was het een zooitje op het thuisnetwerk. Home Assistant OS en Unraid server snapte er weinig van. Na enig instellen en daarna een algehele reset van het netwerk best tevreden met nieuw firmware en UI (alleen nog even zorgen dat je gewoon content kan selecteren en copy pasten, handig voor MAC adressen). 

Maar een ding lijkt niet goed te gaan en dat is UPnP. Connectie naar HA OS werkt niet. Of zijn alle sensoren nu uitgeschakeld of onzichtbaar gemaakt in de V12 box 

Reputatie 7

Heeft jouw Qnap nog altijd 192.168.2.50 als IP adres?

Benader je jouw Qnap op een domeinnaam of op jouw publieke IPv4 adres?

Als dat op een domeinnaam is, heeft die domeinnaam dan ook een IPv6 adres?

Zo ja, wordt poort 548 ook richting dat IPv6 adres doorgelaten?

@wjb De Qnap heeft nog steeds hetzelfde ip-adres. Intern kan ik deze benaderen. Van buiten benader ik 'm via mijn publieke IPv4 adres.

Reputatie 7

En wat zegt een port-checker zoals yougetsignal.com?

De poort is closed. Zelfs in DMZ modus kom ik er niet doorheen.

Reputatie 7
Badge +19

@Reclameruud, de firewall zou het niet mogen zijn. De firewall die je kunt aanpassen in de Box 12 is voor uitgaand verkeer. Had je trouwens voordat deze laatste software update kwam nog de oude software op de Box 12? Zo ja, dan is er wellciht onder water bij de migratie toch iets in de war geraak en adviseer ik om alles volledig te resetten en de boel opnieuw in te stellen. 

@Jeroen van KPN Ik had idd nog de oude software op mijn modem. Het vreemde is dat ik de modem al helemaal gereset heb en dat maakt dus weinig verschil. Ik zal er vanavond nog eens mee aan de slag gaan en de modem eens met een paperclip resetten en niet via de modem-inlog. Wellicht maakt dat ook nog verschil.

@Jeroen van KPN Zojuist de modem gereset naar fabrieksinstellingen (2x) maar helaas. Vast ip adres aan de NAS toegewezen (eigenlijk niet nodig want dit is in de NAS al zo ingesteld) en poort 548 opengezet zoals het plaatje in de eerste post. Niks dus.

 

Wat me wel opviel: vrijwel alles wordt terug gezet naar fabrieksinstellingen maar ik zag dat de extra wifi ook weer aanstaan. Dat zou dus ook uit moeten staan. Toch? Dus ik krijg lichtelijk de indruk dat de modem niet 100% terug gezet wordt naar fabrieksinstellingen.

Reputatie 7
Badge +24

Wat u nog zou kunnen proberen: de NAS gewoon op dhcp zetten en in het modem een vast ip reserveren. 

@Nick83 Dank je wel! Jouw tip heeft geholpen. Waarschijnlijk kan de modem niet overweg met een 'hardcoded' ip-adres. Maar we laten het voorlopig maar zo staan en kijken hoe lang het goed blijft gaan.

Pffff…. Ik ben uren bezig geweest met dit aan de gang te krijgen, dit is het enige dat werkt…
Compleet ondoorzichtig waarom een zelf geconfigureerd statisch IP niet zou werken.

Dus:

  • Device (in mijn geval een Raspberry Pi) configureren om tóch DCHP te gebruiken
  • Box 12 modem configureren om een statisch IP adres toe te kennen aan de Raspberry (via Thuisnetwerk/IP adres reserveren)
  • Port forward rule instellen (via Beveiliging / Port Forwarding)

Bedankt voor de tip, @Nick83 !

Reageer