NAS niet extern bereikbaar nadat modem gereset is

  • 5 December 2023
  • 8 reacties
  • 90 keer bekeken

Hallo, Na een klacht over instabiel internet heeft KPN gisteren mijn modem/router ZTEH369A gereset naar fabrieksinstellingen. Hierdoor verloor ik al mijn persoonlijke instellingen. Na wat geknutsel zijn camera en Synology Nas weer aangemeld en hebben een vast IP adres. Via NAS modemconfiguratie zijn in het modem de noodzakelijke poorten open (getest met canyouseeme.org). Extern zijn de camera en NAS niet te benaderen. De camera kan ik wek via 4G benaderen, de NAS helaas niet. Omdat in de NAS is veranderd heb ik daar niks veranderd. In de router kan ik niks instellen wat betreft firewall. Mijn router is in combinatie met 4G ontvanger ook van KPN. Wat zie ik over het hoofd of doe ik verkeerd?

Leon


8 reacties

Reputatie 7

Heb je de benodigde port-forwarding(s) ook weer op de V10 ingesteld?

WJB, dank voor uw reactie.

Ja, de poorten staan open en getest met een poort checker. Ik vermoed dat het in de router zit maar daar kan ik bijna niks veranderen. Zelfs een back-up ban de configuratie is niet mogelijk. Ik heb zelf de router ook een paar keer gereset en alles weer ingevoerd zonder problemen. Morgen belt KPN als het goed is.

 

Reputatie 7

Ik vermoed dat het in de router zit maar daar kan ik bijna niks veranderen.

In de router hoef je ook vrijwel niets te veranderen, anders dan het maken van een DHCP binding om het IP adres vast te zetten en het vastleggen van die port-forwarding(s).

Plaats hier anders eens screenshots van de instellingen die je voor jouw NAS gemaakt hebt op jouw V10.

Via routerconfiguratie worden de benodigde poorten automatisch geconfigureerd. De verbinding wordt daarna getest. Daarna check ikzelf of de poorten openstaan. Ik hoef alleen de nas een vast ip adres te geven, gecontroleerd met DHCP binding. Ook Synology raad aan om het zo te doen als je quick connect niet gebruikt. Mijn nas is synology DS218.

Reputatie 7

Ik ben absoluut geen fan van UPnP en ik raad je aan om dat niet te gebruiken en gewoon port-forwardings in te stellen. Maar als je toch UPnP wilt gebruiken controleer dan of op de V10 UPnP-IGD aan staat.

Die staat aan. En het maakt niet uit of ik handmatig of via de Nas poorten open zet. Morgen komt monteur van KPN en tot die tijd gebruik ik Quickconnect om de NAS te bereiken.

Ik vermoed de router want camera kan ik via wifi niet bereiken maar wel via 4G

 

Reputatie 7

Kan jij eens screenshots plaatsen van de instellingen die je op de V10 en op jouw NAS hebt doorgevoerd om jouw NAS van buitenaf te kunnen benaderen?

Monteur is geweest, heb nu nieuw modem en alles werkt weer

Reageer