Vraag

NAS op KPN Box 14 niet te bereiken van buiten mijn netwerk

  • 26 March 2024
  • 5 reacties
  • 40 keer bekeken

Hallo, Ik heb een NAS direct aangesloten op de Box 14 van KPN en kan deze uitstekend benaderen vanuit het KPN netwerk. Echter heb ik geen mogelijkheid de files die op de NAS staan te bereiken via een ander netwerk, terwijl hij dit op mijn vorige Ziggo modem wel deed.

Is er ergens een instelling die ik mis?

 


5 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hallo @Qmedia.nu , standaard (ook bij Ziggo) is je thuisnetwerk niet van ‘buiten’ toegankelijk.

Je moet zelf aanpassingen doen in je router om die toegang te regelen. In dit geval gaat het om een poort-forward naar je NAS. Je geeft een publieke poort op (poort op je publieke IP-adres) die dan geforward wordt naar een poort in je thuisnetwerk. Overigens is je publieke IP-adres bij de overgang naar KPN gewijzigd.

De meeste diensten hebben hun specifieke poorten, dus die zal je zelf moeten configureren. Let er wel op dat je de boel goed beveiligd hebt: anders kan elk ander persoon er ook bij.

HXS4-Arjan, Dank voor je reactie maar het is nog een beetje onduidelijk wat je bedoelt. Heb jij een voorbeeld voor mij? Dank bij voorbaat.

 

Reputatie 7
Badge +9

Ik gebruik zelf de box 14 niet. Maar google eens op “port forwarding” dan kan je zien wat het inhoudt.

Als je het bij Ziggo ook had, heb je dat zelf moeten instellen, of regelt de NAS iets via de cloud? Wellicht eens de wizard voor delen nog eens doorlopen (als je NAS zoiets heeeft).

Nogmaals: Let erop dat de boel goed beveiligd is.

Reputatie 7
Badge +24

De NAS zou zelf de poorten open kunnen zetten via UPnP. Dus misschien is dat gewoon in orde. Maar natuurlijk is bij de overstap het WAN ip veranderd.

Reputatie 7

Betreft het een Synology NAS en benader je die o.b.v. QuickConnect?

Of gebruikt jouw NAS UPnP en staat UPnP aan op de V14?

Reageer