Vraag

Netgear WAX206 i.c.m. Experia box V10 haalt geen 1 Gbit/s, maar maar 100 Mbit/s

  • 8 February 2022
  • 10 reacties
  • 327 keer bekeken

Badge

Ik heb onlangs een Netgear WAX206 access point aangeschaft. Alles werkt prima, op een ding na. Als ik de WAN poort van het access point 2,5Gbit aansluit op de Experia box V10 dan maakt deze een verbinding van 100Mbit.  Is dit een tekortkoming van de Experia box? Heeft iemand dit wel eens eerder meegemaakt?
 

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 6
Badge +7

Ik heb onlangs een Netgear WAX206 access point aangeschaft. Alles werkt prima, op een ding na. Als ik de WAN poort van het access point 2,5Gbit aansluit op de Experia box V10 dan maakt deze een verbinding van 100Mbit.  Is dit een tekortkoming van de Experia box? Heeft iemand dit wel eens eerder meegemaakt?
 

 

Ik denk eerder een tekortkoming van de ethernetkabel die je gebruikt om de netgear aan te sluiten. De experiabox heeft gigabit aansluitingen namelijk.

Hallo @guicher gebruik bij voorkeur een CAT6(a)-kabel voor genoemde verbinding.

 

Badge

Dank voor jullie suggesties. Dat de Experia box over Gbit poorten beschikt weet ik. Maar helaas ligt het niet aan de kabel.

  1. Het is een CAT8 netwerkkabel.
  2. Als ik deze kabel gebruik op een switch dan is het gewoon een 1GBit verbinding.
  3. Als ik deze kabel gebruik in combinatie met een andere router (Linksys EA6700) dan is het gewoon een 1GBit verbinding.

Dus nee, ik ben ervan overtuigd dat het niet de kabel is. Ik heb ook alle andere poorten op de Experia box geprobeerd en geen van alle maakt een 1GBit verbinding. Zelfs met een CAT5 kabel naar de Linksys krijg ik een 1GBit verbinding. Ben dus bang dat het echt aan de Experia box ligt.

Reputatie 7
Badge +24

CAT 8 kabel gebruiken is niet verstandig. Daar kan alle apparatuur nog niet mee omgaan. Het best gebruik je een CAT 6 of 6a kabel. Niet hoger.

Zelfs met een CAT5 kabel naar de Linksys krijg ik een 1GBit verbinding. Ben dus bang dat het echt aan de Experia box ligt.

Als het met een CAT 5 (E?) kabel werkt, dan is het opgelost toch?

Badge

Beste Nick83, met de CAT5 kabel werkt het ook niet. Welke kabel ik ook gebruik voor de verbinding met andere apparatuur (Linksys router, NetGear Switch) werkt prima. Allemaal 1GBit verbindingen. Welke kabel ik ook gebruikt (CAT5, 6, 7, 8) geen van alle maakt een 1GBit verbinding met de Experia box. Dus schiet mij maar lek… Begin toch echt steeds meer aan de Experia box te twijfelen.

Reputatie 7
Badge +24

Verwarrend allemaal.

... geen van alle maakt een 1GBit verbinding met de Experia box.

En als u die switch er tussen zet, heeft u dan wel een 1 gbit verbinding met de switch? 

Badge

Beste Nick83, het wordt steeds vreemder. Wat ik nu heb geprobeerd is:

  1. Netgear WAX206 WAN poort aangesloten op Netgear GS108 switch.
  2. Experia box V10 LAN poort aangeslloten op Netgear GS108 switch.

Resultaat:

  1. Maakt verbinding met 1GBit
  2. Maakt verbinding met 1GBit

Dus de WAX206 WAN poort maakt netjes een 1GBit verbinding met de Netgear GS108 en ook de Experia Box V10 maakt netjes een 1GBit verbinding met de Netgear GS108. Maar als ik de WAX206 WAN poort direct aansluit op de Experia box dan is het een 100MBit verbinding… :nerd:

Reputatie 7
Badge +30

Ha @guicher, wat een gek probleem :-(. Heb je het mysterie inmiddels ontrafeld? Ik begrijp uit jouw verhaal dat je wel 1 GBit/s kunt halen. In dat geval ligt het dus, zwart-wit gezegd, niet aan de Experia Box. Vanuit ons reikt de ondersteuning dan ook tot ‘best effort’ en heb je inderdaad de hulp van de community nodig! Wellicht dat er nog meer community leden zijn die mee kunnen denken. Misschien kan je nog iets verder in de instellingen van de WAX206 duiken: of je iets kunt/moet aanpassen voor een connectie van WAN naar WAN. Succes!

Badge

Hallo Marcia, helaas heb ik het mysterie nog niet kunnen ontrafelen. Ik kan wel 1Gbit verbindingen maken met de experia box maar niet tussen de Netgear WAX206 en de Experia box. Waar ik wel 1Gbit verbindingen krijgt is tussen de  Netgear GS108 switch en de Experia box en tussen de Netgear WAX206 en de Netgear GS108. Het blijft dus nog steeds heel vreemd. Verbindingen tussen de Experia box en alle overige apparatuur zijn 1Gbit. Verbindingen tussen de Netgear WAX206 en alle overige apparatuur zijn 1Gbit. Verbinding tussen de Experia box en de Netgear WAX206 komt niet verder als 100Mbit. Dus zeg het maar ligt aan de Experia box? Ligt het aan de Netgear WAX206? Ik weet het niet meer.

Reputatie 7

Dit lijkt op het welbekende probleem van kabels met een net te hoge weerstand.

Sluit de WAX206 eens met een korte netwerkkabel aan op de V10.

Haal je dan wel 1Gbps?