Vraag

Nieuwe modem ivm VPN problemen

  • 12 April 2021
  • 9 reacties
  • 499 keer bekeken

Kan ik “zomaar” en nieuwe modem ontvangen?

De huidige modem trekt de dagelijkse internet vraag niet vanwege onder andere thuiswerken.

Ook wordt de beveiligde omgeving (VPN) niet ondersteund door de huidige modem.

Dit is bekend bij mijn werkgever en de enige optie is een nieuwe modem (aldus collega's).


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Als je een VPN-verbinding met je werk moet maken, is de instelling van een VPN-Client op een PC / laptop voldoende om die VPN-verbinding te kunnen opbouwen, daar zijn geen aanvullende instellingen in een router voor nodig.

Als de internetvraag binnen je gezin groter is dan wat je verbinding kan leveren, is dat niet afhankelijk van een ander modem, maar een combinatie van het soort internet-verbinding (koper netwerk vs glasvezel), en het internet abonnement wat je daar bij afneemt.

De maximale snelheid van internet wat op je adres mogelijk is, kun je opzoeken hier:

https://tele2-fpi-info.fourstack.nl/

Reputatie 7
Badge +24

Welk modem heeft u nu?

Als je een VPN-verbinding met je werk moet maken, is de instelling van een VPN-Client op een PC / laptop voldoende om die VPN-verbinding te kunnen opbouwen, daar zijn geen aanvullende instellingen in een router voor nodig.

Als de internetvraag binnen je gezin groter is dan wat je verbinding kan leveren, is dat niet afhankelijk van een ander modem, maar een combinatie van het soort internet-verbinding (koper netwerk vs glasvezel), en het internet abonnement wat je daar bij afneemt.

De maximale snelheid van internet wat op je adres mogelijk is, kun je opzoeken hier:

https://tele2-fpi-info.fourstack.nl/

Bedankt voor je antwoord.

Het probleem is dat bij het opzetten van de VPN verbinding, wanneer ik op mijn privé/thuis wifi ben verbonden, ik geen toegang meer heb tot…. wat dan ook. ik kan geen websites bezoeken of applicaties openen. dit probleem doet zich niet voor via een simkaart/4G verbinding of wifi via een ander soort modem/leverancier (bijvoorbeeld bij de buurman die een modem van ziggo heeft). 

Welk modem heeft u nu?

Bedankt voor je antwoord.

 

het gaat om een experia v10

Reputatie 7
Badge +24

Welk modem heeft u nu?

Bedankt voor je antwoord.

 

het gaat om een experia v10

Dit is een hardstikke goed model. Dit model word zelfs nog aan nieuwe klanten uitgegeven. Daar is echt niets mis mee. Een KPN medewerker zal deze niet zomaar omruilen. En als die dat wel zou doen, dan is de kans groot dat je dezelfde terug krijgt. Een KPN medewerker kan namelijk niet zelf bepalen welk model u krijgt, dat regelt "het systeem".

Reputatie 7
Badge +24

Als je een VPN-verbinding met je werk moet maken, is de instelling van een VPN-Client op een PC / laptop voldoende om die VPN-verbinding te kunnen opbouwen, daar zijn geen aanvullende instellingen in een router voor nodig.

Als de internetvraag binnen je gezin groter is dan wat je verbinding kan leveren, is dat niet afhankelijk van een ander modem, maar een combinatie van het soort internet-verbinding (koper netwerk vs glasvezel), en het internet abonnement wat je daar bij afneemt.

De maximale snelheid van internet wat op je adres mogelijk is, kun je opzoeken hier:

https://tele2-fpi-info.fourstack.nl/

Bedankt voor je antwoord.

Het probleem is dat bij het opzetten van de VPN verbinding, wanneer ik op mijn privé/thuis wifi ben verbonden, ik geen toegang meer heb tot…. wat dan ook. ik kan geen websites bezoeken of applicaties openen. dit probleem doet zich niet voor via een simkaart/4G verbinding of wifi via een ander soort modem/leverancier (bijvoorbeeld bij de buurman die een modem van ziggo heeft). 

De VPN verbinding maken lukt wel? Ik vermoed een beetje dat het hier om het subnet gaat van uw lokale netwerk. Dat is bij KPN standaard 192.168.2.x. Als dat bij u op het werk ook zo is, dan levert dat problemen op. Want dan kan uw pc geen onderscheid meer maken tussen apparaten/verbindingen op uw eigen netwerk en die van het netwerk op uw werk.

U zult dus het subnet van uw eigen lokale netwerk moeten wijzigen. Naar bijvoorbeeld 192.168.5.x ofzo. En weet je wat nu het grappige is? De Experiabox v10 die u heeft, dat is het enige model van KPN waarop dit überhaupt mogelijk is.

@wjb kun jij hier wat meer over zeggen? Ik heb de v10 niet in huis, dus ik kan niet precies zeggen hoe je het wijzigen moet.

Reputatie 7
Badge +10

@atalanta

[ EDIT ]
In de voorbereiding van mijn reactie zie ik nu een vergelijkbaar antwoord van @Nick83 
Laat verder hieronder mijn reactie voor wat het is, met nog een extra EDIT verder beneden.

Verschillende mogelijkheden m.b.t. instellingen, en ook situaties waar het fout kan gaan. Een VPN verbinding als “Client” naar de VPN-server van je werk kan mogelijk op de volgende manieren zijn ingesteld.

  • Dat je via VPN alleen contact hebt met de server van het werk, om werkbestanden uit te wisselen e.d. Maar waarbij alle normale “web-surf” internet data buiten de VPN om gaat, via de eigen internetverbinding (of de verbinding vanaf een plek elders waar je bent).
  • Dat alle verkeer via de VPN-tunnel gaat, dus ook de “web-surf” internet data zelf.

Daarbij zou er echter geen verschil mogen zijn, of je die VPN-connectie thuis inzet, of bij buren met een Ziggo account?

De problemen die je nu ervaart vanaf de plek “thuis”, in het geval van die laatste optie hierboven, had het kunnen zijn dat de VPN-server jou WAN IP-adres mogelijk zou kunnen “blokkeren”.  Maar in dat geval zou ook de VPN-verbinding zelf niet kunnen worden opgezet. Dus daar ligt schijnbaar het probleem niet?

Een situatie die ook kan voorkomen is dat je werkgever hetzelfde LAN netwerk sub-net gebruikt, als jij bij KPN met een Experia Box. In het 192.168.2.xx  bereik.
Twee zelfde sub-net IP bereiken conflicteren met elkaar.

Zou ofwel de werkgever een ander sub-net moeten instellen, ofwel jezelf.
Bij werkgevers is dat vaak een lastige optie, omdat zoiets consequenties heeft voor een hele bedrijfsorganisatie. Dus is makkelijker als je dat bij jezelf zou kunnen veranderen.

Nu zijn er diverse Experia Box modellen van KPN waarbij dat “NIET” is in te stellen.
(Beperking die KPN er zelf in heeft gebracht). Nu weet ik niet of de “KPN” Experia Box V10 daar ook onder valt?  Er is namelijk één model, waarbij dat nog wel is in te stellen.

[ EDIT ]
En kennelijk is de V10 het enige model, waar dat nog wel is in te stellen.

Maar voor zover nu al te proberen andere opties in te stellen (indien mogelijk), is het beter eerst eens bij je werkgever te informeren welk LAN sub-net wordt gebruikt, om te achterhalen of dit probleem van “zelfde sub-net” speelt?  Als daar namelijk het probleem niet in ligt, hoef je daar je energie niet in te steken.

Ik heb ervaren dat het veschil maakt of je met een ethernet kabel met je modem verbind of via Wifi. De VPN werkt bij mij goed met Wifi  en niet via UTP/ethernet kabel misschien dat u dat kunt uitproberen als t idd zo werkt ligt t aan de wifi / ethernet adapter instellingen dus MTU , TTL ea. De ethernet adapter instelling(en) die vind je bij de eigenschappen van de adapter ( in windows)

bij mij werkt een TNS ( oracle resolving dbase of server ) verbindding niet over VPN als ik met een utpkabel werk, niet en wel met wifi !! Ik heb t even zo gelaten dus nog niet uitgezocht welke instelling van de adapter de oorzaak is. Ik moet wel door kunnen werken

succes

Gerard meij

Reputatie 7
Badge +10

@linosi 

Ik wet niet of reageren op een onderwerp van meer dan een jaar terug, of het dan nog actueel is,
of überhaupt nog zin heeft om erop te reageren??
In ieder geval geeft het IMO weinig vertrouwen of je alles zelf wel goed onder controle hebt??