Beantwoord

Nieuwe switch geplaatst, nu wat problemen in het netwerk

  • 4 March 2024
  • 10 reacties
  • 101 keer bekeken

Ik heb een aantal weken geleden een nieuwe switch in mijn netwerk geplaatst (de vorige was kapot gegaan). Het gaat om de Netgear Prosafe GS108

Echter ondervind ik sindsdien wel wat problemen met de apparatuur die erop aangesloten zit, namelijk:

 

TV: als ik Netflix/Videoland opstart gaat dit trager dan voorheen.

 

Ikea Tradfri hub: werkt ook niet meer zoals voorheen.

Hiermee ondervind ik de meeste problemen. Wij hebben 1 iPad en 3 iPhones die wij gebruiken voor het bedienen van de verlichting.
Voorheen, en zoals ik het graag wil, had ik de Tradfri-hub gekoppeld aan de iPad. Via de Ikea-app deze op zijn beurt weer gekoppeld aan Apple Home. Via Apple Home kon ik dan de 3 iPhones uitnodigen (via onze e-mailadressen die eraan gekoppeld zijn). En konden we op alle devises via Apple Home de verlichting bedienen.

Nu lukt dit dus niet meer. Ik kan op de iPad de eerste stappen volgen en dan werkt alles prima. Echter het uitnodigen van andere lukt niet.
Als ik het eerst via een iPhone doe dan werkt het ook alleen op die iPhone. Kan dan ook verder niemand uitnodigen.
Op alle devises afzonderlijk de Tradfri-app installeren en koppelen aan Apple Home werkt ook niet. Alleen de laatst ingestelde iPhone werkt dan.

Enige wat ik kan bedenken waar het probleem zou kunnen zitten is die switch.

Heb hem al een keer los gegooid en de KPN-router (en glasvezel kastje) gereset. Vervolgens de switch aangesloten en alles 1 voor 1 er weer ingestopt. Maar dit heeft niet geholpen.
Tevens de software op de devises gecontroleerd op de laatste versie.

Maar daar houd mijn kennis ver op….


Iemand ideeën/tips??

icon

Beste antwoord door Nick83 4 March 2024, 11:49

Bekijk origineel

10 reacties

Badge +19

Als er een tv ontvanger in het netwerk zit MOET je een switch hebben die igmp snooping ondersteunt. Is dat het geval?  Hier kan je er alles over lezen. 

Reputatie 7
Badge +24

Wat is het merk en type van die switch? Als ik uw problemen zo lees zou ik bijna gaan denken dat het een router is ipv een switch...

Wat is het merk en type van die switch? Als ik uw problemen zo lees zou ik bijna gaan denken dat het een router is ipv een switch...

 

Het is de Netgear Prosafe GS108

Reputatie 7
Badge +24

Ok. Dat is een switch. Maar als u er ook een tv-ontvanger van KPN op aangesloten heeft is het een verkeerde. Er moet dan nog een "e" achter het type nummer staan.

De GS108e ondersteund namelijk wel IGMP-Snooping. Dat is nodig voor de tv-ontvangers. En ook sommige andere apparaten hebben het nodig. Niet alleen tv-ontvangers gebruiken het.

Wat is het merk en type van de oude switch? 

Ok. Dat is een switch. Maar als u er ook een tv-ontvanger van KPN op aangesloten heeft is het een verkeerde. Er moet dan nog een "e" achter het type nummer staan.

De GS108e ondersteund namelijk wel IGMP-Snooping. Dat is nodig voor de tv-ontvangers. En ook sommige andere apparaten hebben het nodig. Niet alleen tv-ontvangers gebruiken het.

Wat is het merk en type van de oude switch? 

Dat weet ik helaas niet meer.

Maar opzich werkt de TV en Netflix/Videoland wel. Alleen het opstarten duurt een paar seconde langer dan ik was gewend.

 

Heeft het snooping ook invloed op de wifi en/of andere apparaten zoals die Tradfri-hub?

 

Reputatie 7
Badge +24

Heeft het snooping ook invloed op de wifi en/of andere apparaten zoals die Tradfri-hub?

Ja. Zonder ondersteuning voor IGMP-Snooping word het tv signaal naar alle apparaten gestuurd. Daardoor loopt het netwerk vol.

Hmm, toch maar eens gaan vervangen dus…

 

Is dit een betere keuze om toe te passen?

TP-Link TL-SG1005P

 

https://www.coolblue.nl/product/800482/tp-link-tl-sg1005p.html#product-specifications

Via de KPN webshop weet je zeker dat je de goede koopt @Santhos03 :

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/internet/switches/

 

 

Bedankt voor de hulp mensen!

 

 

Laatste vraagje…

Stel dat ik de iTV op de nieuwe switch aansluit en de andere switch (zonder snooping) daar weer op aansluit.

Kan dit dan ook problemen geven?

Bedankt voor de hulp mensen!

 

 

Laatste vraagje…

Stel dat ik de iTV op de nieuwe switch aansluit en de andere switch (zonder snooping) daar weer op aansluit.

Kan dit dan ook problemen geven?

Dat is geen probleem @Santhos03 , als je op de andere switch maar geen tv-decoder van KPN aansluit.

Reageer