Beantwoord

Op zoek naar de juiste 10 Gbit/s Ethernet Adapter voor KPN's 4 Gigabit Internet

  • 25 November 2023
  • 23 reacties
  • 523 keer bekeken

Reputatie 1

Hey iedereen,

Ik heb me net aangemeld voor het 4 Gigabit abonnement van KPN (ja, ik ben klaar om te racen op het internet!). Maar ik zit met een klein probleempje: mijn laptop heeft geen 10 Gigabit Ethernetadapter, en ik wil echt wel het onderste uit de kan halen van die 4 Gb/s snelheid.

Mijn laptop heeft een 10 Gb/s USB 3.1 gen 2-poort, dus ik zat te denken aan een USB-C naar Ethernet adapter. Maar eerlijk gezegd, ik ben een beetje verdwaald in de wereld van netwerkadapters. Dus, hier zijn mijn vragen:

  1. Aanraders: Heeft iemand tips voor een goede USB-C naar Ethernet adapter die echt die 10 Gb/s haalt? Ik zoek iets betrouwbaars en liefst niet te ingewikkeld.
  2. Technische Tips: Zijn er dingen waar ik extra op moet letten? Ik ben niet super technisch, dus alle advies over drivers, compatibiliteit, of andere technische zaken is super welkom.
  3. Ervaringen: Heeft iemand hier ervaring met het upgraden van hun netwerk voor hogere snelheden? Alle verhalen, goed of slecht, zijn welkom! Ik wil gewoon weten waar ik aan begin.
  4. Alternatieven: Zijn er nog andere manieren om die 4 Gb/s te benutten waar ik misschien niet aan gedacht heb?

Alvast super bedankt voor jullie hulp. Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

icon

Beste antwoord door catnip 25 November 2023, 16:41

Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 1

Heeft je laptop ook een thunderbolt 3 aansluiting? Dan kun je voor een thunderbolt naar 10gbe adapter gaan. En anders zul je een switch er tussen moeten zetten die zowel 5Gbe als 10 Gbe aan kan en vervolgens een usb naar 5Gbe adapter gaan.
Een andere optie is een usb naar 2.5Gbe op je laptop. Die kun je rechtstreeks aansluiten op de 2.5Gbe poort van de Box 14. Is een stuk makkelijker/goedkoper, maar je haalt dan niet de volle 4Gbe.

Op een pc is het makkerlijker, daar kun je als je ruimte hebt een 10Gbe netwerkkaart in steken.

Succes!

Reputatie 1

USB-C naar 10Gbe bestaat nog niet. Je hebt voor 10Gbe namelijk net iets meer snelheid nodig dan de 10Gb die USB-C haalt. Thunderbolt 3 haalt 40Gbe en is daarmee wel snel genoeg.

Reputatie 7

ja, ik ben klaar om te racen op het internet!

Denk je echt harder te kunnen racen dan bij een 1Gbps abonnement en waarom denk je dat?

Als je denkt dat de snelheid van jouw internetaansluiting de enige bepalende factor is, dan zou je nog wel eens zeer bedrogen uit kunnen komen. Persoonlijk denk ik dat je in het dagelijks gebruik helemaal niets zult gaan merken van die verhoging van jouw abonnement.

Reputatie 7
Badge +9

@catnip USB-C to Ethernet

10Gb: https://www.amazon.nl/OWC-OWCTB3ADP10GBE-Thunderbolt-Ethernet-Adapter/dp/B07K7SMF89

5G: https://www.amazon.nl/dp/B07RY415TM

 

Reputatie 1

Heeft je laptop ook een thunderbolt 3 aansluiting? Dan kun je voor een thunderbolt naar 10gbe adapter gaan. En anders zul je een switch er tussen moeten zetten die zowel 5Gbe als 10 Gbe aan kan en vervolgens een usb naar 5Gbe adapter gaan.
Een andere optie is een usb naar 2.5Gbe op je laptop. Die kun je rechtstreeks aansluiten op de 2.5Gbe poort van de Box 14. Is een stuk makkelijker/goedkoper, maar je haalt dan niet de volle 4Gbe.

Op een pc is het makkerlijker, daar kun je als je ruimte hebt een 10Gbe netwerkkaart in steken.

Succes!

Bedankt voor je suggesties. Ik heb geen Thunderbolt 3, dus die optie valt af. Een switch lijkt ook overbodig voor mijn situatie met alleen een laptop.

Goed nieuws is dat ik een USB 3.0 naar 5 Gbe adapter heb gevonden, precies wat ik nodig heb. Beetje prijzig, maar lijkt de beste optie.

Bedankt voor de hulp!
 

Reputatie 1

Bedankt voor de info! Ik heb me verdomd rot gezocht naar de juiste adapter, maar was misschien iets te specifiek in mijn zoektocht. Die QNAP USB 3.0 naar 5Gbe Adapter is precies wat ik nodig heb, aangezien ik geen Thunderbolt 3 heb op mijn laptop.

Nogmaals bedankt voor je hulp, dit is super handig!
 

Reputatie 1

ja, ik ben klaar om te racen op het internet!

Denk je echt harder te kunnen racen dan bij een 1Gbps abonnement en waarom denk je dat?

Als je denkt dat de snelheid van jouw internetaansluiting de enige bepalende factor is, dan zou je nog wel eens zeer bedrogen uit kunnen komen. Persoonlijk denk ik dat je in het dagelijks gebruik helemaal niets zult gaan merken van die verhoging van jouw abonnement.

Goed punt over die snelheid. Maar kijk, het is als een dikke sportwagen hebben die 300 kan terwijl je meestal maar 100 rijdt. Je gebruikt die power niet altijd, maar man, wat is het vet om af en toe vol gas te geven. Voor werk en gaming heb ik die extra snelheid soms echt nodig. Dus ja, het is misschien overkill, maar als het kan, waarom niet?

Reputatie 1

Ah mooi dat dat lukt zo! Voor wat betreft de switch: voor zover mij bekend kan de Box 14 geen 5Gbe. Vandaar dat je dan nog wel een switch nodig bent verwacht ik. (Ik heb dit in het begin nagevraagd bij KPN, en die gaven aan dat de 10Gbe geen 5Gbe aankan) Maar ik weet niet of iemand dit al getest heeft.

Qua switches heb je een aantal keuzes: Een goedkope optie is om een tweedehands zakelijke switch te kopen.
-Voordeel: prijs en enorm veel opties
-Nadeel: luidruchtig en heel veel opties dus instellen is een uitdaging.

Je hebt verder ook nog de unmanaged switches:
-Voordeel: stil en makkelijk in gebruik, en nog steeds redelijk goedkoop
-Nadeel: Kunnen problemen bij TV

En je hebt ook de managed switches voor thuisgebruik.
-Voordeel: Je kunt relatief makkelijk je netwerk beveiligen met bijvoorbeeld vlans. Je kunt er ook tv mee kijken.
-Nadeel: ietsje duurder

Ik ben zelf voor een Cisco WS-C3650-8X24UQ-E V02 gegaan. gewonnen op een veiling voor 60 euro :) Moet hem nog wel ophalen.

Als je nog niet eerder iets met netwerken gedaan hebt, is er op Youtube ook veel goede uitleg te vinden. Deze bijvoorbeeld:
 

 

Reputatie 1

 

Goed punt over die snelheid. Maar kijk, het is als een dikke sportwagen hebben die 300 kan terwijl je meestal maar 100 rijdt. Je gebruikt die power niet altijd, maar man, wat is het vet om af en toe vol gas te geven. Voor werk en gaming heb ik die extra snelheid soms echt nodig. Dus ja, het is misschien overkill, maar als het kan, waarom niet?


Zo is het voor mij ook. Wel een goede vergelijking met een sportwagen. Misschien wat minder praktisch om boodschappen mee te doen, maar wel leuk om te hebben. Meestal is voor mij iets van 10Mbit voldoende. Maar af en toe heb ik het voor mijn werk nodig. Aangezien ik mijn interne netwerk sowieso al aan het updaten was naar 10Gbe, was het voor mij ook zoiets van: Waarom niet?
Ik zat zelf net in de verlengperiode: dus ik kwam in aanmerking om te upgraden.
 

Reputatie 1

Ah mooi dat dat lukt zo! Voor wat betreft de switch: voor zover mij bekend kan de Box 14 geen 5Gbe. Vandaar dat je dan nog wel een switch nodig bent verwacht ik. (Ik heb dit in het begin nagevraagd bij KPN, en die gaven aan dat de 10Gbe geen 5Gbe aankan) Maar ik weet niet of iemand dit al getest heeft.

 

Ik snap niet helemaal waarom KPN bepaalde dingen heeft gezegd, dus ik wil mijn netwerksituatie eens duidelijk op een rijtje zetten om te zien of ik iets mis.

Mijn huidige laptopnetwerkadapter ondersteunt maximaal 1 Gbps (Gigabit Ethernet). Dit betekent dat als ik de standaard Ethernetpoort van mijn laptop zou gebruiken, ik beperkt zou zijn tot die snelheid, ongeacht de hogere snelheden die mijn internetabonnement biedt.

Ik heb een 4 Gbps abonnement van KPN. De modem (Box 14) die ik van KPN heb, kan deze snelheid leveren.

Door een USB 3.0 naar 5 Gbps Ethernet adapter te gebruiken, omzeil ik de beperking van de ingebouwde 1 Gbps netwerkadapter van mijn laptop. Ik verbind de Ethernetkabel van mijn modem (Box 14) met deze adapter, die vervolgens via een USB 3.1 gen2 poort op mijn laptop wordt aangesloten.

Aangezien de USB 3.1 poort snelheden tot 10 Gbps ondersteunt en mijn adapter 5 Gbps aankan, zijn beide meer dan voldoende voor de 4 Gbps die mijn modem levert. Dit betekent dat de adapter niet langer een bottleneck vormt voor mijn internetsnelheid.

Ik zie echt niet in waarom een switch in mijn situatie nodig zou zijn. Het lijkt erop dat met deze setup mijn laptop de volledige 4 Gbps van mijn abonnement kan benutten. Laat me weten of je denkt dat ik iets over het hoofd zie!

Reputatie 1

Bij 10Gbe heb je iets raars: daarbij is 5Gbe namelijk een stuk nieuwer dan de eerste 10Gbe standaard. Je had eerst een standaard die alleen 10Gbe en 1Gbe aankon. Pas later kwam er een standaard die ook 2,5Gbe en 5Gbe aan kan. Voor zover ik weet heeft de 10Gbe poort van de Box 14 de standaard die alleen de 1Gbe en 10 Gbe ethernet aan kan. Als dat zo is dat zou je een 1Gbe verbinding krijgen als je een 5Gbe netwerkkaart aan sluit.
En volgens de documentatie die ik heb kunnen vinden is dit het geval. De reden dat ik twijfel, is dat de box 14 ook 2.5Gbe aan kan op andere poorten. Die poorten gebruiken dus al wel de nieuwe standaard.

Ik zie dus twee mogelijkheden:
-de Box 14 gebruikt zowel de oude als de nieuwe standaard. In dat geval heb je een switch nodig voor 5Gbe.
De Box 14 gebruikt maar een standaard voor alle poorten, en je hebt geen switch nodig.

Ik weet niet of iemand dit kan testen?

Reputatie 1

Dan ben ik dus misschien wel de eerste die dit gaat testen. Voor nu is het inderdaad grotendeels gissen. Het lijkt me het verstandigst om eerst gewoon te bestellen wat ik nodig heb, wat ik trouwens net gedaan heb. Dan kan ik zelf zien of het werkt, ja of nee. Mocht het niet werken, dan kan ik altijd nog beslissen of ik het terugstuur of misschien toch voor een switch ga. Al wordt het dan wel een prijzige onderneming.

Bedankt voor de tip! Ik houd je zeker op de hoogte van hoe het uitpakt.

Reputatie 7
Badge +10

Ik zie echt niet in waarom een switch in mijn situatie nodig zou zijn. Het lijkt erop dat met deze setup mijn laptop de volledige 4 Gbps van mijn abonnement kan benutten. Laat me weten of je denkt dat ik iets over het hoofd zie!

Met  de specs van de Box 14,   een 10 Gb WAN + LAN poort
Heb je daar mogelijk geen switch voor nodig, om daarmee 4 Gb internet naar een laptop door te leiden. Afhankelijk wat er binnenin nog aan onderverdelingen mogelijk is. (10 - 5 - 2.5 Gbps).

Zelf heb ik verre van een 4 Gb internet snelheid.
Maar wel een router met in mijn geval een 2.5 Gb LAN poort.  Met een SSD aangesloten op de USB 3.2 poort van een router, die ik als een soort snelle SSD “mini NAS” zou kunnen inzetten.
Binnen die situatie in mijn eigen thuisnetwerk / LAN een één op één verbinding.

Gewoon voor de fun, met wat testen, heb ik via een  USB 3.0 naar 2.5 Gbps  ethernet adapter, daar met mijn laptop maximaal met bestanden overzetten zo rond 2 Gbps snelheid uit weten te halen.
(Laptop is al diverse jaren oud.  Een nieuwere laptop met betere specs zal mogelijk wat beter scoren?)

Maar bronnen / servers op het web zelf waarmee je vergelijkbare hoge snelheden connecties zou kunnen leggen, waar je profijt van zou kunnen hebben, denk dat het spelden in een hooiberg zijn.

Je zou naar heel specifieke situaties moeten zoeken, of met een voorop gezet doel, waarvan je weet dat een organisatie / bedrijf zelf meerdere Gbps connecties benut, waarbij ze Gbps+ servers misschien voor enkele werknemers in de ICT sector van dat bedrijf ter beschikking stellen?
(Voor alle “normale” werknemers wordt beslist dit soort bandbreedtes niet ter beschikking gesteld).

Anders zal het waarschijnlijk al snel uitlopen op hetgeen @wjb  eerder al heeft opgemerkt.

Reputatie 7
Badge +9

Je kan misschien ook met 2.5Gbs LAN de volle 4Gbs glasvezel gebruiken. Ik weet alleen niet of box14 link aggregation ondersteunt. Theoretisch kan je 2x2.5Gbx of 2.5Gbs LAN met 1Gbs LAN of 0.7Gbs WLAN binden. Onder windows moet je wel NIC teaming activeren.

Reputatie 1

Je kan misschien ook met 2.5Gbs LAN de volle 4Gbs glasvezel gebruiken. Ik weet alleen niet of box14 link aggregation ondersteunt. Theoretisch kan je 2x2.5Gbx of 2.5Gbs LAN met 1Gbs LAN of 0.7Gbs WLAN binden. Onder windows moet je wel NIC teaming activeren.

Nice: had ik nog niet aan gedacht! Hij heeft inderdaad 2 2,5Gbe poorten. Is het testen waard :)

Reputatie 1

Voor mensen die een laptop willen aanschaffen die thunderbolt 3 heeft:
https://www.ultrabookreview.com/10579-laptops-thunderbolt-3/

Reputatie 7
Badge +10

Nice: had ik nog niet aan gedacht! Hij heeft inderdaad 2 2,5Gbe poorten. Is het testen waard :)

Ik zie in de specs maar 1x 2.5 Gb LAN poort.
Ga er verder maar vanuit dat dit soort “provider” consumenten routers echt absoluut geen link aggregation ondersteunen. Dat zijn doorgaans functies die je alleen in meer geavanceerde managed switches terugziet met voldoende LAN poorten. (Of in echt “professionele” routers ?).

 

 

Reputatie 1

Nice: had ik nog niet aan gedacht! Hij heeft inderdaad 2 2,5Gbe poorten. Is het testen waard :)

Ik zie in de specs maar 1x 2.5 Gb LAN poort.
Ga er verder maar vanuit dat dit soort “provider” consumenten routers echt absoluut geen link aggregation ondersteunen. Dat zijn doorgaans functies die je alleen in meer geavanceerde managed switches terugziet met voldoende LAN poorten. (Of in echt “professionele” routers ?).

 

 

Ik heb het nagekeken, en dit werkt inderdaad niet. Hij heeft inderdaad maar een 2.5Gbs poort, en ik zie ook geen opties om link aggregation op de Box 14 aan te zetten. (Mijn switch kan dat echter wel)

Reputatie 7
Badge +9

De Fritz!Boxen voor glasfiber kunnen alle LA, je kan gelijk 2 apparaten van KPN in de schuur zetten

Reputatie 1

De Fritz!Boxen voor glasfiber kunnen alle LA, je kan gelijk 2 apparaten van KPN in de schuur zetten

Welke Fritzbox had je in gedachten dan?

Reputatie 1

Na snelheidstests te hebben gedaan met zowel KPN als Ookla, wil ik mijn bevindingen delen over hoe deze de werkelijke prestaties van mijn internetverbinding weerspiegelen.

Ik merkte aanzienlijke inconsistenties op bij het gebruik van de KPN-speedtest, waarbij de resultaten sterk varieerden met snelheden rond de 300 Mbps, afhankelijk van de gekozen server. Dit was verrassend, want men zou verwachten dat KPN's eigen netwerkinfrastructuur het beste geschikt zou zijn voor hun snelheidstests.

In tegenstelling hiermee leverde de Ookla-speedtest betere resultaten, vooral via de Mulvad-VPN server (31173 Services AB), waarbij ik downloadsnelheden boven de 1500 Mbps en uploadsnelheden boven de 1000 Mbps registreerde. Dit benadrukt hoezeer serverkwaliteit en netwerkroutes de prestaties kunnen beïnvloeden.

Deze variabiliteit doet me vermoeden dat de limiterende factor niet noodzakelijk mijn QNAP USB 3.0 naar 5 Gbps adapter is, maar mogelijk de capaciteit van de gebruikte testservers. Dit heeft mij doen twijfelen over de meerwaarde van een upgrade naar een hogere snelheidscategorie, aangezien de beloofde snelheden niet consistent bereikbaar lijken. Achteraf gezien had ik misschien beter voor de voordeligere Sabrent USB 3.0 naar 2.5 Gbps adapter kunnen kiezen.

Daarom kies ik ervoor om de huidige adapter terug te sturen en genoegen te nemen met de stabiele 1 Gbps download- en uploadsnelheid die ik al had, welke betrouwbaar en voldoende snel is voor mijn behoeften.

Bedankt voor alle hulp die ik van jullie heb ontvangen.

Mazzel!

 

Reputatie 7
Badge +10

Bedankt  @catnip  voor deze terugkoppeling.

Het is datgene wat je nu ook hebt opgemerkt:

Dit benadrukt hoezeer serverkwaliteit en netwerkroutes de prestaties kunnen beïnvloeden.

In zijn algemeenheid blijft er praktisch gezien niet zoveel over van die 4 Gb connectie.
@wjb in diens reactie  en ikzelf  in een eerdere reactie  hebben je daar al op geattendeerd.

Maar altijd prima natuurlijk om gewoon de stand van zaken in netwerksnelheden te kunnen testen.
Het geeft een goed inzicht dat er nog best een weg is te gaan. Was ook te verwachten.
Men begint nu pas mondjesmaat met een hogere maximale internetsnelheid.

Infrastructuur en updates van systemen zal de komende jaren wel verder worden uitgerold.
 

Achteraf gezien had ik misschien beter voor de voordeligere Sabrent USB 3.0 naar 2.5 Gbps adapter kunnen kiezen.

Mocht je in de toekomst mogelijk toch nog eens voor zo'n Sabrent adapter willen kiezen.

Aan te raden de jongste drivers van RealTek te installeren.
En met name een "Diagnostic Program".  Download bij Realtek  plus tweaking van de drivers.

Voor meer achterliggende informatie zie onderwerp wat ik “startte” op ander forum < HIER >.
Ook aangaande de problematiek t.a.v. interferentie USB versus WiFi, reactie hoger in onderwerp.
(Betreft een niet verder uitgewerkt onderwerp. Ligt nog steeds in de “ijskast” om verder uit te werken).

Reputatie 1

Na snelheidstests te hebben gedaan met zowel KPN als Ookla, wil ik mijn bevindingen delen over hoe deze de werkelijke prestaties van mijn internetverbinding weerspiegelen.

Ik merkte aanzienlijke inconsistenties op bij het gebruik van de KPN-speedtest, waarbij de resultaten sterk varieerden met snelheden rond de 300 Mbps, afhankelijk van de gekozen server. Dit was verrassend, want men zou verwachten dat KPN's eigen netwerkinfrastructuur het beste geschikt zou zijn voor hun snelheidstests.

In tegenstelling hiermee leverde de Ookla-speedtest betere resultaten, vooral via de Mulvad-VPN server (31173 Services AB), waarbij ik downloadsnelheden boven de 1500 Mbps en uploadsnelheden boven de 1000 Mbps registreerde. Dit benadrukt hoezeer serverkwaliteit en netwerkroutes de prestaties kunnen beïnvloeden.

Deze variabiliteit doet me vermoeden dat de limiterende factor niet noodzakelijk mijn QNAP USB 3.0 naar 5 Gbps adapter is, maar mogelijk de capaciteit van de gebruikte testservers. Dit heeft mij doen twijfelen over de meerwaarde van een upgrade naar een hogere snelheidscategorie, aangezien de beloofde snelheden niet consistent bereikbaar lijken. Achteraf gezien had ik misschien beter voor de voordeligere Sabrent USB 3.0 naar 2.5 Gbps adapter kunnen kiezen.

Daarom kies ik ervoor om de huidige adapter terug te sturen en genoegen te nemen met de stabiele 1 Gbps download- en uploadsnelheid die ik al had, welke betrouwbaar en voldoende snel is voor mijn behoeften.

Bedankt voor alle hulp die ik van jullie heb ontvangen.

Mazzel!

 

Hey jammer dat je niet echt de resultaten haalde waar je op hoopte. Dan is 1Gbs wel een stuk praktischer inderdaad. Het verraste mij wel dat de Box 14 blijkbaar ook de nieuwe 5Gbs standaard aan kan. Heb sinds vandaag ook een netwerkkaart die 5Gps aan kan, en dat bleek ook inderdaad te werken. Misschien wel goed om dat wat meer aan de grote klok te hangen. Een beetje zonde om voor een laptop dan een veel duurdere 10Gbs adapter te kopen.

Reageer