Beantwoord

Orbi router achter V10 zetten

  • 1 May 2021
  • 7 reacties
  • 243 keer bekeken

Beste heer/mevrouw,

Ik heb een vraag over het vervangen van een router. Momenteel heb ik een V10 die een wifi netwerk heeft en ik heb op de 1e verdieping van mijn woning een Netgear Router (nighthawk R7000) staan, die ook een wifi netwerk heeft. Die 2 zitten elkaar vaak in de weg. Soms werkt helemaal niets meer, dan zowel de modem als de router opnieuw opstarten en dan doet alles het weer. Lijkt mij niet helemaal juist. Daarnaast heb ik een aantal Sonos producten in huis, waarvan sommige zich soms in de app niet laten zien. Alsof ze geen verbinding hebben op dat moment. 

Nu wil ik graag 1 wifi netwerk in huis. Dit wil ik doen door een Netgear Orbi router met 2 satellieten in mijn huis te plaatsen. De router direct achter de V10 modem en dan op elke verdieping een satelliet. 

Daarnaast kan ik dan tenminste één Sonos product bekabeld aansluiten, waardoor deze zijn eigen netwerk creëert. 

Mijn vraag concreet: Hoe zorg ik ervoor dat de V10 geen wifi meer geeft, maar verder nog wel de tv kastjes aanstuurt (heb begrepen dat deze altijd direct op de modem aangesloten moeten blijven zitten), en dat ik dan alleen het stabiele en dekkende wifi netwerk van de Netgear Orbi overhoud. Ik ben niet mega technisch en heb de klantenservice al gebeld. Die zegt, gewoon het middelste knopje aan de zijkant van de modem indrukken en wifi is uitgeschakeld. Nou lijkt mij dat ietwat te simpel??

Ook heb ik iets gelezen over de modem in Bridge mode zetten maar dat schijnt niet te kunnen met de V10. Ik zou graag wat tips willen ontvangen van iemand die hier ervaring mee heeft.

Alvast bedankt voor de genomen moeite en ket lezen van mijn probleem!

icon

Beste antwoord door NHendriks 1 May 2021, 22:00

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Badge +19

Inloggen in het modem en daar de Wi-Fi uitzetten.  De rest blijft gewoon werken.

Reputatie 7
Badge +11

Wifi op de V10 uitzetten om de wifi met Orbi's te regelen.

 

Sonos zijn eigen netwerk laten creëren zou ik niet aanraden, ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik hoor vaak van veel kanten dat dit niet altijd even lekker gaat en schijnbaar een network loop veroorzaakt waardoor het hele netwerk er regelmatig uitklapt. Beter om dan alle Sonossen via de wifi te doen, als die toch overal helemaal goed is dan lijkt het me onnodig om nog Sonosnet te gaan gebruiken.

 

Sonosnet is juist bedacht voor situaties waar de wifi niet toereikend genoeg is en ik heb vaker gehoord dat het dus problemen geeft, niet alleen met KPN apparatuur maar ook met bijvoorbeeld Ubiquiti. 

Reputatie 7
Badge +10

Hallo @Lee81, welkom op het forum!

Mooi om te zien dat je het forum hebt gevonden om jouw vraag te stellen! ​​​​​​Ben je geholpen met de tips van @Joep1965 en @NHendriks?
Als je er nog niet helemaal uit bent, laat het dan gerust weten. Binnen onze community is er ontzettend veel kennis en er is vast iemand die jou verder kan helpen! :blush:

Instead of starting a new thread, I thought of asking here…  My first post in this forum.

 

I have an Experia v10 modem and just added a Netgear Orbi Router after it, plus three satellites to solve wifi connectivity problem in the house. Everything works fine, except one challenge.

 

There is a wired connection to a simple network bridge/hub which connects to a few devices, one of them is TV receiver. If the LAN originates from Orbi, then I can use remote control apps for the devices as everything is on same SSID. But then TV doesnt work. If the LAN originates from Experia, then TV works fine, but remote control apps for the devices do not work because of not being in the “same network”

I know it is a long way of asking a short question, but considering me not being an expert, hope someone could provide some easy to follow instructions as applicable to my situation. Thank you. 

 

 

Reputatie 7
Badge +11

That sure is possible! I'm not sure about the settings in the Orbi that might make it possible but I do know a workaround of using two managed switches and creating VLANs. I'm not sure exactly how to set that up though, I have been looking for about 20 minutes on the forum but either I'm blind or my Google-skills don't apply here. @wjb might be able to tell you exactly what the best way is to set it all up.

 

Edtit: Found it! The explanation is in Dutch and is about a Unifi Dream Machine but the principle is the same: 

 

Thank you @NHendriks . Does this mean the solution must involve two switches? I am currently using only 1 switch/hub close to TV receiver, simply to connect multiple devices including TV receiver by cable. 

 

I could buy a switch and go through all of these details if that is the only way. I stand to be corrected, but I thought there could be a simpler solution here, involving DNS or DHCP settings. Thoughts?

 

 

For anyone else who may run into the above problem in future…. I found a solution and it has been working fine for more than a week…. the problem was simple , it was about both KPN router and Netgear orbi having DHCP on. I switched off DHCP on KPN modem and left it ‘ON’ on Netgear orbi. We use Orbi wireless for everything now and all wired connections originate at Orbi as well. 

 

Fine print: I had to update the subnet masks to distinguish them and there was a delay in some of the devices updating the info. If you run into similar situations, please search for keeping subnet masks separate for Orbi and KPN modem so that you can distinguish them. 

 

Thank you all.