Beantwoord

Overstap van Deco M4 naar Deco X60 zinvol bij 1 Gbit/s aansluiting?

  • 24 April 2023
  • 7 reacties
  • 399 keer bekeken

Hallo,

Ik heb sinds kort een 1 Gbit/s abonnement. Rechtstreeks bekabeld aan de Box 12 haal ik 960 mbit/s down en up. Via de Box 12 Wi-Fi haal ik dichtbij het modem 800 mbit/s, maar dit wordt uiteraard snel minder op grotere afstand en/of achter muren. Vandaar dat ik een oud setje TP-link Deco M4 (3 stuks) in Access Point mode heb aangesloten: 1 bekabeld aan de Box 12 (Wi-Fi op Box 12 uitgeschakeld), de andere 2 draadloos op slaapkamer en kantoor. Daarmee haal ik overal in huis ongeveer 100-300 mbit/s, en een tweede tv-ontvanger aan de slaapkamer-Deco werkt prima (enkel de ‘Glas’-zenders haperen). Wanneer ik nu de M4 Deco's zou vervangen door bijvoorbeeld een set X60 ax5400 Deco's, zou de Wi-Fi snelheid dan echt veel verbeteren en zouden de ‘Glas’-zenders dan ook op de slaapkamer werken, of is snellere Wi-Fi gewoonweg niet haalbaar en de aanschaf van een X60-set zonde van het geld?

Groet, Lambert

icon

Beste antwoord door freddyfrl 24 April 2023, 11:54

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Reputatie 4
Badge +4

Er is een grote kans dat je WiFi wel iets sneller wordt dankzij WiFi 6, maar bekabelde snelheden zullen bijna nooit te behalen zijn. Met WiFi 6 is het aantal apparaten dat tegelijk kan communiceren vooral hoger, waardoor de WiFi ook minder vertraging zou moeten hebben. 

300Mbps is trouwens ruim voldoende voor glas zenders hoor. Lukt het bekabeld wel? Officieel mag de TV+ alleen via WiFi 6 aangesloten worden.

Reputatie 4
Badge +4

Uiteraard zijn deze ook een optie en deze ondersteunen eveneens WiFi 6. Grootste plus: KPN levert natuurlijk ook support en garantie op de SuperWifi 2!

 

 

Reputatie 6
Badge +7

Officieel mag de TV+ alleen via WiFi 6 aangesloten worden.

Dat klopt niet wat je hier zegt.

Wifi moet het multicast to unicast protocol ondersteunen. Dat dat bij kpn toevallig alleen bij apparatuur met wifi 6 is klopt. Maar het is niet zo dat alle wifi 6 apparatuur hier geschikt voor is.

Een fritzbox 7590 wat je via kpn kan huren met wifi 5 werkt namelijk ook prima. Deze ondersteunt namelijk het multicast to unicast protocol via wifi.

Er is een grote kans dat je WiFi wel iets sneller wordt dankzij WiFi 6, maar bekabelde snelheden zullen bijna nooit te behalen zijn. Met WiFi 6 is het aantal apparaten dat tegelijk kan communiceren vooral hoger, waardoor de WiFi ook minder vertraging zou moeten hebben. 

300Mbps is trouwens ruim voldoende voor glas zenders hoor. Lukt het bekabeld wel? Officieel mag de TV+ alleen via WiFi 6 aangesloten worden.

Dank voor het antwoord, het heeft dus weldegelijk een meerwaarde om over te stappen op een Wi-Fi 6 systeem (zoals de Deco X60 ax5400). Bekabeld werken de ‘glas’ zenders in de woonkamer overigens prima, dus er bestaat kans dat deze straks aan een X60 op de slaapkamer ook gewoon gaan werken. Zijn er wellicht andere X60 gebruikers die hier ervaring mee hebben, en wat halen zij voor Wi-Fi snelheid rondom de draadloze Deco's? 

Update: Inmiddels heb ik een X60 set aangeschaft en aangesloten, waardoor ik nu overal goede en snelle WiFi-6 in huis heb (500-800 Mbit/s, afhankelijk van de afstand tot de Deco). Hang ik de laptop bekabeld aan een Deco, dan haal ik zelf 900-950 Mbit/s. Ook de tv-ontvanger aan de Deco op de slaapkamer geeft de glas- en 4K-zenders nu perfect weer. De overstap van M4 naar X60 is met een 1 Gbit/s verbinding dus zeker zinvol!

Reputatie 7

De overstap van M4 naar X60 is met een 1 Gbit/s verbinding dus zeker zinvol!

Dat is de vraag want waarschijnlijk zal je nooit meer bandbreedte verbruiken dan dat die M4 je toch al kon leveren. Waarschijnlijk merk je er helemaal niets van in het dagelijks gebruik.

Update: Inmiddels heb ik een X60 set aangeschaft en aangesloten, waardoor ik nu overal goede en snelle WiFi-6 in huis heb (500-800 Mbit/s, afhankelijk van de afstand tot de Deco). Hang ik de laptop bekabeld aan een Deco, dan haal ik zelf 900-950 Mbit/s. Ook de tv-ontvanger aan de Deco op de slaapkamer geeft de glas- en 4K-zenders nu perfect weer. De overstap van M4 naar X60 is met een 1 Gbit/s verbinding dus zeker zinvol!

Korte vraag: heb je ze in accesspoint modus aangesloten, of in wifi router modus? Indien dit laatste, werkt dit dus ook goed met tv via WiFi?