Beantwoord

PC heeft een 2,5 Gbit/s poort; wat voor snelheid kan ik met een 4 Gbit/s abonnement halen?

  • 12 February 2024
  • 14 reacties
  • 242 keer bekeken

Mijn pc heeft geen 10G-poort, maar wel een 2,5G-poort. Zou het mogelijk zijn om een verbindingssnelheid van minimaal 2,5 Gbit/s te bereiken met een abonnement van 4 Gbit/s? Of zou alleen de 10G-poort werken? Tot nu toe kon ik slechts 1 Gbit/s halen.

icon

Beste antwoord door vtols 14 February 2024, 00:20

Bekijk origineel

14 reacties

Die 4 Gbps wordt verdeeld over de apparaten. 

Er is geen toepassing waarbij je over de 200 Mbps komt op één apparaat te bedenken. 

De 2,5 Gbps poort is 'handig om meerdere apparaten met een switch te gebruiken. Maar zelfs dan is het maar de vraag of je met al die apparaten tegelijk kortstondig (!) meer dan 1 Gbps verbruikt. 

Als je het 4 gbps abonnement neemt is er in de box14 één poort van 10. Daar haal je natuurlijk nooit meer dan de 4 van het abonnement mee. Die poort is handig met een switch erachter met meer apparaten. 

Op de laptop is de begrenzing de poort van 2,5. Maar waar denk je ooit zoveel snelheid op één laptop mee nodig te hebben???

Tot nu toe kon ik slechts 1 Gbit/s halen.

Er zijn geen speedtesten die via een browser meer dan 1 gbps halen!

Ik begrijp dat je nu al het 1 Gbps abonnement hebt. 

Reputatie 7
Badge +9

Je pc kan op de 10 & 2.5 Gbps aansluiten. Je maximale snelheid zal dan zijn 2.5 Gbps.

Je zal niet meer halen dan 2.5 Gbps met je pc. Dit zal echter niet vaak voorkomen behalve als je download van een server die de snelheid ondersteund.

Die 4 Gbps wordt verdeeld over de apparaten. 

Er is geen toepassing waarbij je over de 200 Mbps komt op één apparaat te bedenken. 

De 2,5 Gbps poort is 'handig om meerdere apparaten met een switch te gebruiken. Maar zelfs dan is het maar de vraag of je met al die apparaten tegelijk kortstondig (!) meer dan 1 Gbps verbruikt. 

Als je het 4 gbps abonnement neemt is er in de box14 één poort van 10. Daar haal je natuurlijk nooit meer dan de 4 van het abonnement mee. Die poort is handig met een switch erachter met meer apparaten. 

Op de laptop is de begrenzing de poort van 2,5. Maar waar denk je ooit zoveel snelheid op één laptop mee nodig te hebben???

Tot nu toe kon ik slechts 1 Gbit/s halen.

Er zijn geen speedtesten die via een browser meer dan 1 gbps halen!

Ik begrijp dat je nu al het 1 Gbps abonnement hebt. 

Maar mijn wifi-snelheid is >1500 Mbit/s en LAN is slechts 900-1000 (met 2,5G-poort)

Wat voor kabel heb je? 

Een CAT 5e kabel komt niet verder dan 1 Gbps. Dus ik denk dat dat nu d3 bottleneck is.

Voor boven de 1 Gbps, tot 10 Gbps, dien je een CAT 6 kabel te hebben. 

Wat voor kabel heb je? 

Een CAT 5e kabel komt niet verder dan 1 Gbps. Dus ik denk dat dat nu het struikelblok is.

Mijn kabel is Cat6a

Dan weet ik het ook niet. Kan alleen de aangeknepen stekkertjes verzinnen. Er zit Verde niks tussen modem en laptop?

Verder zul je bij gebruik zelfs nooit de 1000 Mbps aantikken op één laptop. 

Met speedtesten maak je jezelf gek en houdt je jezelf voor de gek. Dat imiteert normaal gebruik niet. 

Dan weet ik het ook niet. Kan alleen de aangeknepen stekkertjes verzinnen. 

Verder zul je bij gebruik zelfs nooit de 1000 Mbps aantikken op één laptop. 

Meestal bereik ik 1 Gbit/s als ik grote bestanden of updates moet downloaden.

Er zit verder niks tussen modem en laptop?

Switch? Iets anders?

De pc is rechtstreeks verbonden met de modem met Cat6a-kabel en 2,5G <-> 2,5G-poorten

Dan hoop ik dat een ander hier nog wat kan verzinnen. Misschien @wjb ?

Reputatie 3
Badge +1

speedtest op www.kpn.com via de browser geeft gewoon 4 Gbit aan. 

Ookla vind ik persoonlijk minder betrouwbaar. doet het soms redelijk accuraat.

www.testmy.net  geeft veel informatie wereldwijd en je kan er op iedere snelheid testen naar waar ook ter wereld. 

Beste middel is gewoon kopieren via je lokale netwerk en kijken of je netjes de 2.5 gbit up en down wel haalt. 

 

Als je lokaal maar 1 Gbit haalt weet je zeker dat er iets in je lan of configuratie van je netwerkkaart(en)

verkeerd staat.   (of firewall of andere beperkende apps die soms wildgroeien op windows pc,s)

 

Ik heb het geprobeerd in Linux en het werkte met een snelheid van 2,5 Gbit/s. Het werkt ook op een andere laptop. Maar in Windows werkt het nog steeds niet. Ik heb geprobeerd de instellingen voor energie-efficiëntie uit te schakelen en het stuurprogramma van de LAN-adapter opnieuw te installeren, maar het hielp niet.

Het probleem was MSI Center LAN Manager. Ik heb het eenvoudigweg verwijderd: https://www.reddit.com/r/MSI_Gaming/comments/lvfuto/slow_upload_speeds_on_realtek_25gbe_adapter_msi/

Reputatie 6
Badge +5

Wat voor kabel heb je? 

Een CAT 5e kabel komt niet verder dan 1 Gbps. Dus ik denk dat dat nu d3 bottleneck is.

Voor boven de 1 Gbps, tot 10 Gbps, dien je een CAT 6 kabel te hebben. 

cat5e komt wel verder dan 1Gbps blijkbaar (als je een goede merk kabel hebt met natuurlijk alle 8 aders in top conditie )

eigen router aangesloten op ziggo modem

 

 

 

uitleg , nieuws van 2016

 

De Nbase-T Alliance heeft onlangs laten weten dat de nieuwe IEEE 802.3bz-standaard goedgekeurd is. Daarmee zullen hogere netwerksnelheden, zoals 2.5GBASE-T en 5GBASE-T, mogelijk worden via de koperen kabels. Bestaande apparatuur die volgens de enigszins recente Nbase-T-specificaties gefabriceerd zijn, zouden aan de hand van een kleine software-update al geüpgraded kunnen worden.

Zonder enige wijziging in infrastructuur moet het dus mogelijk worden om snelheden tot 5 Gbit/s te halen met CAT6-kabels. Bij de CAT5e-varianten worden snelheden geclaimd van 2,5 Gbit/s bij afstanden tot 100 meter, al zouden exemplaren van (extra) goede kwaliteit ook de 5 Gbit/s kunnen bereiken. Volgens de groep ligt er wereldwijd trouwens zo'n 70 miljard meter aan dergelijke netwerkkabels; een dergelijke snelheidswinst zonder dat te hoeven vervangen is dus een aanzienlijke stap - ook voor de thuisgebruiker.

 

 

Reageer