Vraag

Port forwarding buiten je DHCP scope V10

  • 27 May 2021
  • 6 reacties
  • 116 keer bekeken

hallo allen,

info:

router: Xperia box v10

alles is bekabeld aangesloten.

mijn dhcp scope is 192.168.2.1 t/m 192.168.2.50.

ik heb mijn esxi host static op 192.168.2.51 waarbij de vnetwork alle instellingen overneemt van de nic

op mijn esxi heb ik een gameserver vm gemaakt die het ip 192.168.2.53 heeft.

de gameserver die ik op de gameserver vm draai maakt gebruik van de poort 30000.

 

note: de machine die binnen de dhcp scope valt had ip 192.168.2.15 dat ip is gebind in de dhcp.

note2:de port forward range is 29996 - 30004 en is gebind geweest aan de ip van de vm of machine waar de gameserver als test op gedraaid heeft. op de machine binnen de dhcp werkte wel die er buiten viel niet.

note3: tests die gebruikt waren. of het kunnen joinen van de gameserver werkte en de website canyouseeme.org

 

situatie:

helaas kunnen mensen vanaf buiten wel connecteren naar mij gameserver als ik hem draai op een machine die binnen de DHCP scope valt maar niet op een machine die buiten de DHCP scope valt.(de server werkt wel in local netwerk).

 

vraag:

is het mogelijk om de poort voor mijn vm open te zetten zodat ik de gameserver in de gameservervm kan draaien en dat mensen van buiten me netwerk erop kunnen inloggen?

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Reputatie 7

Als ik me goed herinner dan is dit inderdaad een bug in de firmware van de V10.

Om port-forwardings werkend te krijgen moet het apparaat waarnaar geforward wordt zijn IP adres via DHCP krijgen.

Dat zou niet zo mogen zijn immers conform de standaarden zou zoiets alleen voor UPnP hoeven gelden. 

Misschien is dit dan iets?

kpn.com/fritzbox

Reputatie 7

vraag:

is het mogelijk om de poort voor mijn vm open te zetten zodat ik de gameserver in de gameservervm kan draaien en dat mensen van buiten me netwerk erop kunnen inloggen?

Als je die VM zijn IP adres via DHCP laat bepalen dan zal het vast gaan werken.

Reputatie 5
Badge +5

Ik heb niet het idee dat een buiten-dhcp range IP een probeem is voor port forwarding op een V10. De V10 heeft wel als eigenaardigheid dat een port-forward naar een vastgezet DHCP adres ARP overslaat en direct communiceert met het vastgezette MAC adres. Wat dat betreft bevalt je uitspraak "de port forward range is 29996 - 30004 en is gebind geweest aan de ip van de vm of machine waar de gameserver als test op gedraaid " me niet helemaal. Zijn alle sporen daarvan gewist in de V10, eventueel met reboot?

Ik ken helaas geen esxi, maar ik begrijp dat het werkt met een virtuele switch en iedere VM netwerk interface zijn eigen MAC adres heeft.  De oplossing ligt dus, zoals @wjb al schreef, voor de hand: laat de VM via DHCP zijn adres opvragen, zet het vast en doe de port forward daar naar toe. Zet ook het MAC adres van de VM zelf dan vast, om verrassingen bij herstart van de VM te voorkomen.

 

Wat dat betreft bevalt je uitspraak "de port forward range is 29996 - 30004 en is gebind geweest aan de ip van de vm of machine waar de gameserver als test op gedraaid " me niet helemaal. Zijn alle sporen daarvan gewist in de V10, eventueel met reboot?

ik heb de router gereboot en gecheckt of er nog iets qua sporen waren achtergebleven dit was niet het geval.

Als je die VM zijn IP adres via DHCP laat bepalen dan zal het vast gaan werken.

dit werkt wel maar ik heb meerdere vms draaien die al gebind zijn. ik kan niet meer dan 10 binds doen. en het ip mag niet steeds veranderen aangezien de portforward aan een ip adres gekoppeld is.

Reputatie 7
Badge +24

Dan denk ik dat het tijd word voor een eigen router....