Probleem aansluiting met draadloos internet met modelspoor Roco Z21

  • 25 June 2022
  • 19 reacties
  • 412 keer bekeken

Reputatie 2

Hallo fans,

Hier een misschien nogal domme vraag maar ik zit met het volgende probleem. Onlangs hebben wij glasvezel gekregen en meteen een nieuwe KPN box 12. Op de eerste etage nog een super wifi punt geïnstalleerd. Internet, tv en huis telefoon, mobiel alles werkt perfect door het hele huis. Maar nu komt het. Ik heb nl ook een modelspoor van het merk ROCO. Werkt prima met de digitale centrale z21 start en een daarbij behorende draadloze afstandsbediening. Nu is het hier ook de mogelijk om middels een bepaald programma genaamd Z21 (voor treinenfans waarschijnlijk wel bekend) om je locomotieven/treinstellen/wissels via een aparte database te besturen en diverse instellingen aan te passen. Dat gaat middels een router van TP link 7186 die hiervoor in combinatie met de draadloze afstandsbediening is aangeschaft. Toen ik nog de oude KPN box V10A had kon ik gewoon draadloos aansluiting zoeken. Nu echter de nieuwe KPN box is aangesloten krijg ik de TP Link niet meer aangesloten. Natuurlijk me eigen suf gegoogeld en kwam uit bij een progje via BCC genaamd Tether. Alles ingevoerd maar nu zeurt het progje telkens dat de kabel ontbreekt. Nu vraag ik mij af of ik de TP link eenmalig met de KPN box 12 kan verbinden. Ik ben een beetje huiverig om dit zo maar te doen. Als dit blijvend zou moeten dan is dit onmogelijk omdat de KPN modem in de meterkast staat (bij wie niet) en mijn spoorse activiteiten zich bevinden op zolder (ook hier bij wie niet). En daar zal de afstandsbediening van ROCO dan niet werken want de digitale centrale alsmede de TP link moeten onlosmakelijk met elkaar verbonden blijven . Het gekke is dat de afstandsbediening wel draadloos werkt maar internet zelf niet. Ik ben al zeker twee weken bezig en de mogelijkheden die ik zag raken een beetje uitgeput.  Mijn gevoel zegt dat het probleem zit in de verschillende werking/aansluiting/instellingen van de KPN boxen V10A en 12. Wie kan mij hier verder in helpen (zonder al teveel technische verhandelingen).  Alvast dank voor het meedenken. Met vriendelijke groet Ben.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

19 reacties

Hallo @bueno60 de TP-Link instellen gaat het handigst als deze via een netwerkkabel tijdelijk even met je pc verbonden is, dan kun je alles instellen wat je wilt en daarna weer loskoppelen.

Zie ook de betreffende helpschermen/video's op de website van TP-Link en de meegeleverde docu.

Succes.

 

Reputatie 2

Hallo JanD, Bedankt voor je snelle reactie. Dat zou inderdaad kunnen maar ik vraag mij dan af wat ik moet instellen/aanpassen. Ik heb wel gezien dat de KPN box 12 alsmede de extender op de eerste etage draaien op 5 ghz en de tp link router op 2.4 ghz. Zit hier het verschil dan in? En kan ik dat dan aanpassen zonder dat het problemen oplevert. Op de site van tp link en de gebruiksaanwijzing zie ik verder niets dat mij verder kan helpen. Ik weet niet meer op hoeveel ghz de KPN bos v10a op draaide. En niet onvermeld bij die oude KPN box had ik een Fritz reapeter en die voldeed ook. Maar die heb ik nu niet meer omdat ik die extender nu heb.

Hall9 @bueno60 , door de glasvezel is de noodzaak er niet meer om de modem in de meterkast te laten staan en kun je hem overal plaatsen en met een simpele netwerkkabel met de glasvezelkast verbinden.

Als de tp link eerst goed werkte met de oude modem moet deze ook gewoon met de KPNBox12 kunnen werken, gewoon weer aansluiten,er kan niets stuk gaan.

 

Reputatie 2

Hallo Jan, sorry dat het even geduurd heeft. Punt 1 ik kan de modem van KPN niet op zolder zetten want ik kan geen net werkkabel trekken over zo'n afstand (geen lege buizen ed) Punt 2 ik heb van alles verder geprobeerd (ook met de Tether app van TP link) maar ik krijg hem niet werkend. Weet je nog eventueel een ander oplossing. Ik het overigens de site van TP link benaderd en ook via YouTube diverse mogelijkheden bekeken maar niets bruikbaars gevonden.

Reputatie 7
Badge +24

Misschien kunt u op de KPN Box 12 het Extra WiFi netwerk aanzetten. Alleen 2,4 Ghz dan. Wellicht kan de TP-Link daar mee verbinding maken.

Reputatie 2

Hallo Nick, bedankt voor je reactie. Het heeft nogal wat voeten in de aarde gehad want ik kon niet in het modem zelf komen. KPN gebeld, kwamen er ook niet in, hebben echt hun stinkende best gedaan en nu doet de modem het weer. Om kort te gaan zij hebben nu ook voor mij de 2,4 ghz aangezet. Moest ook de super wifi weer herstellen (wat ook niet op rolletjes liep maar ook dat is gelukt (mijn vrouw zag de bui al weer hangen. Helaas de TP Link “ziet” het internet nu wel maar ik kan er niet opkomen. Getest met de Z21 app, maar niets. Morgen ga ik weer verder en ik zal je van het verloop op de hoogte houden. Tot zover bedankt.

Reputatie 7
Badge +10

Heb je geen 2e Superwifi die op zolder kan staan met utp kabel achterin en dan naar dat trein apparaat? 

Dan heeftie met de wifibanden niks te maken.

Reputatie 7
Badge +24

Helaas de TP Link “ziet” het internet nu wel maar ik kan er niet opkomen.

Gebruikt u wel het juiste wachtwoord? 

Reputatie 7

Hoi @bueno60, dat klinkt als een leuk project waar je mee bezig bent. Ik heb zelf geen ervaring met modeltreinen en dat soort opstellingen. Voor de Wifi zijn er al wel meerdere suggesties gedaan. Ik ben benieuwd of het daarmee lukt.

Reputatie 2

Een tweede superwifi punt zou misschien kunnen maar kan hem dan niet continu aan laten staan omdat mijn treinbaan op een verrijdbaar plateau staat. Ik moet de zolder nl delen met mijn vrouw die ook haar ruimte nodig heeft (schilderijen ed. maken) Ik houd haar graag te vriend vraag al vaak te veel ruimte. En een extra superwifi vind ik tamelijk prijzig (die andere kreeg ik met korting omdat er glasvezel werd aangesloten en gelijk de box12 erbij. Ik zit nl ook niet elke dag op zolder. 

Wat ik trouwens wel vreemd vind is dat de router van tp link wel aangeeft dat hij “verbonden” is maar zonder internet. Eerst knipperde het lampje oranje en nu brandt het continu. En ja ik heb het juiste password. Hoort zegt het voort. 

Reputatie 2

Ik ben onderhand uitgepuzzeld. Ik leg mijn vraag nu verder voor aan het modelspoor forum waar ik ook lid van ben. Misschien dat zij mij nog verder kunnen helpen. In ieder geval bedankt voor het meedenken allemaal. Groeten Ben

Reputatie 7
Badge +30

@bueno60, wat is die TP Link precies voor een apparaat? Want als ik zoek op dat nummer krijg ik niet echt een eenduidig antwoord. Is het een router, of een access point? En hoe zitten je verschillende apparaten aan elkaar verbonden (wat zit aan wat en is dat dan met kabel of via wifi, en waar in huis)? Als we een iets beter idee hebben van hoe de boel in elkaar zit kunnen we beter helpen.

 

Want, je kunt een tweede router of een los accesspoint zeker gewoon verbinden met je Box 12. Maar hoe hangt dan even af van je antwoord op bovenstaande vraag. 

Reputatie 2

Hallo Erik,

Het betreft een TP-link WR841N die je -bij eerste gebruik- moet verbinden middels de bijgeleverde utp kabel aan je pc (in dit geval een laptop die draait op windows 11 home). D.m.v. een applicatie genaamd “maintenance tool” dien je dan te verbinden met de naam van de TP-link die je dan aantreft in het netwerk overzicht. En daar gaat het dan meteen fout want ik krijg dan de TP-Link wel te zien maar steevast met de melding “verbonden, geen internet”. Zoals al eerder aangegeven al het nodige gedaan maar zonder resultaat dus. En omdat ik geen internet aansluiting krijg kan ik ook niet verder met installeren van de rest van de software. Het vreemde is dat ik hiervoor de KPN box v10a had en het toen werkte. En met deze box 12 dus niet meer. Die TP-link router is overigens een simpel dingetje waarschijnlijk alleen bedoeld om aansluiting te krijgen op internet. Maar het word via ROCO geleverd bij de rest van de systemen dus…………………….

Reputatie 7

Is de naam van het Wifi netwerk veranderd toen je het nieuwe modem kreeg? Het kan zijn dat de TP-Link nog niet verbonden is geweest met dat nieuwe netwerk en dit daardoor komt. Heb je de TP-Link al eens helemaal naar de fabrieksinstellingen teruggezet en de installatie daarna vanaf het begin af aan opnieuw gedaan?

Je kunt 'm dan ook als access point instellen, niet als modem/router, daarvoor kan je in de handleiding kijken.

Reputatie 2

Hallo Jasper,

Ja al deze mogelijkheden heb gelijk al gedaan toen ik merkte dat ik geen aansluiting meer had. Ook dat access point had ik daarna geprobeerd maar…………………..niets.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Hallo Erik,

Het betreft een TP-link WR841N die je -bij eerste gebruik- moet verbinden middels de bijgeleverde utp kabel aan je pc (in dit geval een laptop die draait op windows 11 home). D.m.v. een applicatie genaamd “maintenance tool” dien je dan te verbinden met de naam van de TP-link die je dan aantreft in het netwerk overzicht. En daar gaat het dan meteen fout want ik krijg dan de TP-Link wel te zien maar steevast met de melding “verbonden, geen internet”.

Ja logisch. Die verbinding met internet moet nog gemaakt worden. Daar bent u dan mee bezig, met de installatie. 

U moet dan met de webbrowser naar een bepaald adres gaan. Daarop kunt u dan inloggen. En het accesspoint op de juiste manier instellen. Zodat de verbinding met internet gemaakt kan worden. 

Edit: staat toch gewoon in de handleiding? 

 

Reputatie 7

Die TP-Link lijkt inderdaad de verbinding met het internet niet te hebben @bueno60, en dat is waar het misgaat. De stappen die Nick noemt zouden daarbij moeten helpen, als je die stap voor stap volgt moet dat lukken.

Zonder die verbinding kan het modelspoor ook geen verbinding krijgen, die mist de basis nog. Daar moeten we beginnen.

Reputatie 2

Hallo Jasper en Nick, Ik heb de instructie gevolgd maar helaas niets lukt. Ik heb alle aansluitmogelijkheden geprobeerd maar niets. Ik ben het geknutsel na bijna drie weken wel zat en laat het hierbij. Gelukkig heb ik mijn treinen alsmede de wissel wel weer met de draadloze ab aan het werk gekregen. En dat is toch wel het voornaamste. Dank voor jullie meedenken en inspanningen. 

Reputatie 7

Graag gedaan @bueno60, jammer dat het niet gelukt is om de TP-Link aan de praat te krijgen. Gelukkig is het via een omweg wel gelukt om het spoor te laten werken!

Mochten we via deze weg nog iets voor je kunnen doen, dan weet je ons te vinden.