Beantwoord

Remote toegang tot device in een 4GLTE netwerk mogelijk?

  • 29 April 2023
  • 6 reacties
  • 99 keer bekeken

Badge

In het kort:

Is het opzetten van een portforward naar een device toe dat op een netwerk zit met een KPN DataSIM mogelijk?

 

--

In de berging (lokatie A) staat een router met een dataSIM als internet bron. Hier staat een device in het netwerk welke vanuit mijn eigen netwerk (standaart internet aansluiten van KPN, Lokatie B) benaderbaar moet zijn.

 

Hiervoor is al gekeken naar het opzetten van een VPN tunnel met Open VPN en het instellen van een PortForward. Alle 2 willen niet lukken om een verbinding te maken vanuit lokatie B.
Het apparaat in netwerk A is een mobiele telefoon waar Octoprint op draait. Deze heeft een interface via  192.168.1.101:5000. 
 

 

Voor de portforward staat de volgende regel actief:
 

 

Het interne IP adres is gereserveerd, en vanuit lokatie B benader ik het via een browser op "externIP:800”(andere portnummers zijn ook geprobeerd). Op het forum stonden al wat andere berichten die deels over het zefdle gingen, hier heb ik de volgende instelling voor neergezet:

 

Kan het dat dit niet mogelijk is met hoe de 4GLTE werkt, of doe ik iets helemaal verkeerd?
Excuus als het een domme vraag is, mijn netwerk kennis is ver van goed, en een hoop van de termen en waardes zijn mij niet eigen.

icon

Beste antwoord door GeSp 29 April 2023, 16:20

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @VrieBoer 

 

Met deze instellingen zou het moeten werken, ook portforwarding:

            APN = advancedinternet
            MCC = 204
            MNC = 08
            Authentication Type = niet ingesteld
            APN type = default
            APN-protocol = IPv4
            Roamingprotocol voor APN = IPv4

 

 

Badge

Hoi @GeSp,

Dank voor je reply!
De Authenticatie Type, deze is aangepast naar “none”.

Is dit hoe ik het moet zien? Waarbij de MCC en MNC tot de network search berhoren om tot KPN te komnen (dit doet de router zelf, en ik kan daar data providers selecteren na een search).

 

De APN type, kan ik alleen op Static hebben, de (default) dynamic optie verwijdert de APN field.
APN protocol en roaming protocol is denk ik PDP type? (deze is normaal IPv6 en is naar 4 gezet.

 

Met die aanpassingen ziet het er zo uit (helaas bij het testen nog zonder succes,):

 

 

Reputatie 7
Badge +18

Hoi @VrieBoer 

 

Heb je de router daarna ook nog herstart, soms wil dat ook wel helpen.

Als dat niet helpt, is er bij Network Search ook een instelling waarbij je alles handmatig kan invullen?

Welk merk/type 4G router is het?

Badge

Hoi GeSp,
Na het herstarten werkt de port forward nog niet, maar de VPN Tunnel komt wel tot stand.
Het gaat hier om een TP-Link TL-MR6400 V4 model.
De manual netwerk serach is niet erg handmatig, het model zoekt een paar seconden en geeft dan een (in dit geval 3) aantal opties van service providers (waaronder KPN) om uit te kiezen.

 

Als er nog dingen jou te binnen schieten waar het aan zou kunne liggen hoor ik ze graag en zal ik ze zeker testen, zo niet, dan kan ik met de VPN tunnel ook al aan de slag!

alvast super bedankt!

Reputatie 7
Badge +18

Hoi VrieBoer,

 

Als ik de handleiding bekijk is de APN i.d.d. niet echt handmatig in te stellen.

Het is sowieso verstandiger om via die VPN tunnel te gaan werken, veel veiliger dan een poort openzetten naar het hele internet toe.

Badge

Volledig mee eens. VPN tunnel werkt prima.

Nogmaals bedankt voor de hulp!