Routerinstelling voor toegang van mijn zonnepaneelinverter via WiFi

  • 14 March 2019
  • 19 reacties
  • 728 keer bekeken

mijn zonnepanelen maken via wifi contact met mijn thuisnetwerk, echter nadat ik de router heb moeten resetten kan de inverter niet meer contact maken.
navraag bij de leverancier geeft, dat er bij mijn systeem een fout zou moeten zitten.
ik moet voor de verbinding inloggen op de wifi van de inverter en dat gaat via 10.10.100.253 en de standaard inlog gegevens.
vervolgens kom ik in het menu van de unit.
op de pagina device information vind ik de volgende gegevens.

macadres: F0FE6B6DC5C0
wireless AP: enable
SSID: huisgenerator (zelf ingesteld)
IP adres: 10.10.100.253
wireless STA mode: enable
Router SSID: vignoble48 (mijn thuisnetwerk)
encryption mode: WPA2PSK
algoritme: AES
router password: mijn thuisnetwerk paswoord

in de advanced mode kan ik vervolgens andere instellingen doen zoals de SSID van de inverter en het password. echter als ik het standaard password verander kan ik niet meer inloggen op de inverter tot ik een wifi reload heb uitgevoerd.
verder kan ik op die pagina gegevens invullen voor DHCP-mode.
in mijn thuisnetwerk werk ik met statische IPadressen, waarbij de inverter adres 192.168.2.4 heeft.

de in gevulde gegevens zijn:

DHCPmode: STATIC
IPadres:192.168.2.4
subnet mask: 255.255.255.0
gateway:192.168.2.254
DNS:10.10.100.253

als ik DHCPmode instel op DHCP zijn bovenstaande gegevens grijs met alleen het DNS ingevuld.
ik vraag mij af of de IPadressen die ik daar invul de juiste zijn, met name de gateway.

mvg.
Leo Wijngaard
***@kpnmail.nl

*Admin: topic verplaatst naar juiste board en gegevens verwijderd i.v.m. privacy


19 reacties

Reputatie 7
Je kunt het beste alles via DHCP laten lopen.
De dns server behoort, net als de gateway, ook op 192.168.2.254 te staan.
Hallo @Y.W.
Bij DNS:10.10.100.253, moet ook staan DNS:192.168.2.254
de wijziging van DNS naar 192.168.2.254 geeft geen verbetering van de situatie.
overigens hebben deze instellingen betrekking op het wifi-netwerk van de inverter en niet van de experia box.
als ik DHCP op instelling DHCP zet zijn alle instellingen daaronder blanco (in grijs), behalve de DNS, daar staat voor-ingevuld 10.10.100.253, maar ook in grijs en in die configuratie is alles onveranderbaar.

bedankt voor de reactie
Leo Wijngaard (*****@kpnmail.nl)
Reputatie 7
Toch doe je er verstandig aan om het IP adres automatisch via DHCP te laten bepalen.
Het is correct dat die andere velden dan niet meer invoerbaar zijn, die worden namelijk door de DHCP server verstrekt.
In het onderstaande screenshot zie je de wifi adapter van mijn omvormer en ook die haalt keurig zijn IP adres op bij de router.


DHCP = Obtain an IP address automatically.
ook deze optie heb ik al diverse malen geprobeerd, maar ook daar had ik geen succes.
ik zal het nog een keer proberen, maar dat zal vandaag niet meer lukken als de inverter stopt bij gebrek aan zonlicht.

bedankt voor de reactie
mvg.
Leo Wijngaard
Reputatie 7
ook deze optie heb ik al diverse malen geprobeerd, maar ook daar had ik geen succes.
ik zal het nog een keer proberen, maar dat zal vandaag niet meer lukken als de inverter stopt bij gebrek aan zonlicht.

Mijn stelling is dat je apparaten zoveel mogelijk hun IP adressen bij de DHCP server kunt laten ophalen. Ze krijgen dan direct de bijbehorende netmask, gateway en dns server aangeleverd.
Je hebt er dan dus geen omkijken naar.
goede morgen wjb

ik heb de optie uitgeprobeerd, maar wat ik ook doe, ik kom er niet door.
ik heb intussen geprobeerd om mijn thuisnetwerk in te voeren en in te loggen, vervolgens mijn gastnetwerk, maar in beide gevallen nul op request.
de inverter weer terug gezet op de fabriekswaarden en alles weer opnieuw, maar bij mij is het licht intussen wel uit.
ik ga nog maar weer contact opnemen met de leverancier.

bedankt voor alle moeite
leo Wijngaard
Reputatie 7
Ik kan maar aan twee dingen denken dus ...
Welk type Experia Box heb je?
Wat is de DHCP range die ingesteld staat op.de Experia Box?
goede middag wjb,

het type is de V10 met de range van 192.168.2.0 tot 192.168.2.200

overigens heb ik nogmaals contact gehad met de leverancier en die konden mij bevestigen dat mijn laatste instellingen overen kwamen met de reactie van Goodwe. alleen moest de gateway en de DNS
10.10.100.253 zijn, maar ook die combinatie werkte niet en men zou opnieuw contact hebben met de technische afdeling van Goodwe, waarbij ze alle instellingen die ik geprobeerd had zouden doorsluizen.

mvg.
Leo W
Reputatie 7
De gateway en dns moeten ook absoluut niet 10.10.100.253 zijn, maar 192.168.2.254.
Het mag geen enkel probleem zijn om jouw omvormer op basis van DHCP zijn IP adres te laten bepalen en nogmaals dit is verreweg de te prefereren methode voor alle apparaten.
Ik neem overigens aan dat de DHCP range niet bij 192.168.2.0 begint maar bij 192.168.2.1.
Plaats anders ook eens screenshots van de instellingen die je doet en de resultaten daarvan.
een screenshot lukt mij niet, maar de instellingen op dit moment zijn:
----------------------------------------
AP setting
SSID huisdynamo
Encryptionmode WPA/WPA2-PSK
algoritme AES
Password 12345678

IPHDCP setting STATIC
IP address 192.168.2.4
subnet mask 255.255.255.0
gateway 192.168.2.254
DNS server 192.168.2.254
---------------------------------------

maar ook dit leverde vandaag geen succes
het duurt nu niet meer zo lang en dan gaat de inverter uit.

mvg
Leo W
Reputatie 7
Toch zou ik graag screenshots willen zien.
Wat is de naam van de 2.4GHz wifi van jouw V10?
SSID: vignoble48
kanaal 11
modus:mixed
Reputatie 7
Waarom zie ik die dan niet terug bij de instellingen van jouw omvormer?
Ik neem aan dat jij ook iets hebt als een Router SSID in Wireless STA mode.


Die Router SSID moet dus het 2.4GHz netwerk van jouw V10 bevatten.
Doorloop anders de wizard nog eens.
mijn scherm van de device information ziet er ongeveer hetzelfde uit.
-------------------------------------------------------------------------------
firmware v1.0.1
macaddress F0FE6Benz.
wireless AP ENABLE
SSID huisdynamo
IP 10.10.100.253
wireless STA mode ENABLE
router SSID wifi-burnin-2 (sinds vandaag niet meer mijn netwerknaam)
encryption WPA 2PSK
algoritme AES
router pw wifi-burnin
--------------------------------------------------------------------------------

tot vandaag kreeg ik wel de netwerkgegevens van mijn thuisnetwerk, maar sinds vanmiddag niet meer.
normaal gesproken staat het netwerk paswoord in klare taal afgedrukt, waar ik niet zo blij mee ben.

ik heb bij mijn leverancier al eens geopperd dat de wifi-unit misschien defect zou kunnen zijn, maar daar is niet op in gegaan.

ik houd het voor vandaag maar voor gezien want verbinding is niet meer mogelijk tot de zon er weer is.

mvg
Leo W
goede middag wjb.
ik heb inmiddels gevonden hoe ik een screenshot kan maken , maar nog niet als jpeg of pgn.
ik had hem in word gezet, maar die wordt niet ondersteund op dit forum.
ik kom er later op terug.
leo w





















https://
nogmaals goede middag wjb.
ik heb de screenshots inmiddels als png opgeslagen mbv. gimp.

Reputatie 7
Kan jij eens met een Android telefoon en de app WiFi Analyzer meten hoe sterk het wifi netwerk is op de plek van de omvormer?
Hoeveel dBm meet je?
goede morgen wjb

ik heb nog geen gelegenheid gehad om een android telefoon te voorzien van de app, maar als de wifi-analyzer meting overeen komt met de RSSI van het beoogde netwerk, dan is die momenteel 52 en maakt gebruik van kanaal 11.
van die stap van de instelinstructies heb ik nu ook een screenshot voor je.

na deze stap gaat het verder in de advanced mode met de instellingen als in de vorige screenshots.

mvg.
leo w

Reageer