Beantwoord

Sinds 2 weken is de snelheid laag en wisselvallig op mijn PS5, daardoor veel lag bij gamen

  • 14 December 2023
  • 4 reacties
  • 103 keer bekeken

Sinds een week of 2 is de lag extreem toe genomen op de ps5. Mijn ps5 staat altijd boven op de eerste etage op het wifi netwerk. Dit gaf ongeveer 80 Mbps en werkte prima zelfs als de superwifi een oranje lampje had. Maar uit het niets komt de snelheid niet boven de 34Mbps uit. En soms klapt het helemaal in naar de 8Mbps. Om redelijk zonder lag te spelen heb ik toch echt wel minimaal 70Mbps nodig. Toen wij kpn namen in dit huis heeft kpn mij 5 superwifis aangesmeerd omdat ik geen kabel een etage hoger kon krijgen. Dit heeft dus ook 2 jaar top gewerkt. Hoe kan ik er achter komen waarom dit zo plotseling niet meer werkt? Als ik de ps5 naar de begane grond bekabeld aansluit red ik 900Mbps. Extreem hoger. Alleen kan ik daar niet gamen. 

wat heb ik:

1ghz glasvezel abbo

box 12 modem

5 x superwifi type 1? (Die witte, rond van vorm)

 


 

  • dus kabel naar eerste verdieping waar mijn ps5 staat gaat niet.
  • ik heb niks verplaatst en alles heeft ook super gewerkt tot zo een 2 weken terug.
  • wifi manager maakt het niet beter
  • superwifi opnieuw opstarten heeft niet geholpen
  • superwifi rechtstreeks op de modem, om vervolgens weer op de plek terug te zetten heeft niks gedaan.
  • Met welk programmatje (liefst op een mobiel (iphone app))kan ik kijken welke apparaten extreme drukken op het wifi signaal?
  • kan ik gehacked zijn en dat ik daarom plots slecht internet heb?
  • hoe krijg ik de modem op een stand dat de SQL de bufferbloat oplost?
  • kan ik mijn ps 5 op zijn eigen wifi zetten en de rest of de normale wifi? (Bv mijn ps5 op de standaard wifi en de rest op ren lagere prio gast netwerk ofzo? En kan ik bij een zware belasting op het wifi netwerk mijn ps5 automatisch de hoogste prio toekennen?
  • kan het zijn dat de buren een nieuwe rooter hebben die mijn signaal weg drukt? En lost de box 12 modem dat zelf op? Of moet ik nu ook aan de netgear nighthawk of hen weer weg te drukken?
  • ik test mijn snelheid met enige regelmaat voordat ik begin met gaming. Dit doe ik met de app van Ookla op mijn telefoon, 
icon

Beste antwoord door Bart van KPN 15 December 2023, 11:41

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Fabianwie, wat balen dat het gamen niet meer lekker gaat. Begrijp ik heel goed. 

Gamen werkt altijd het beste via de kabel. Alleen die optie heb je niet boven begrijp ik. dat is jammer, maar de snelheid moet wel wat omhoog kunnen. 

Alleen heb je daarvoor al het een en ander geprobeerd, maar nog zonder succes.

Als je de PS5 met een kabel op de SuperWifi aansluit dan, maakt dat nog verschil? Want wat is bijvoorbeeld de wifi snelheid boven op jouw telefoon?

 

  • Met welk programmatje (liefst op een mobiel (iphone app))kan ik kijken welke apparaten extreme drukken op het wifi signaal?

 

Er zijn verschillende wifi analyzer apps, daarmee kan je zien welke netwerken er in de buurt zijn en wat het meest vrije kanaal is. 

 

  • kan ik gehacked zijn en dat ik daarom plots slecht internet heb?

Nee dit kan niet. Maar in de omgeving kan wel wat veranderd zijn waardoor jouw wifi netwerk aan de kant gedrukt wordt of verstoord wordt. Dit hoeft niet bij jou thuis te zijn, maar kan bijvoorbeeld ook bij de buren zijn. 

  • hoe krijg ik de modem op een stand dat de SQL de bufferbloat oplost?

Hier hebben wij geen instellingen voor.

  • kan ik mijn ps 5 op zijn eigen wifi zetten en de rest of de normale wifi? (Bv mijn ps5 op de standaard wifi en de rest op ren lagere prio gast netwerk ofzo? En kan ik bij een zware belasting op het wifi netwerk mijn ps5 automatisch de hoogste prio toekennen?

Je kan wel extra wifi aanmaken. Zet deze dan wel op de 5HGz voor meer snelheid dan via de 2.4GHz. Bereik van de wifi is dan wel minder.  Prio toekennen kan niet via ons modem. Je zou daarvoor wel een eigen modem kunnen kopen die dat ondersteund. 

  • kan het zijn dat de buren een nieuwe rooter hebben die mijn signaal weg drukt? En lost de box 12 modem dat zelf op? Of moet ik nu ook aan de netgear nighthawk of hen weer weg te drukken?

Ja dit kan zeker. Via de wifi manager of tips voor trage wifi kan je dit weer optimaliseren. 

 

Reputatie 5
Badge +5

Werken de witte superwifi punten wel goed op een Box12 met de nieuwste software? 

Werken de witte superwifi punten wel goed op een Box12 met de nieuwste software? 

Gisteren met kpn alles gereset, vandaag alles opnieuw ingesteld. Het ziet er naar uit dat het in ieder geval op dit moment weer werkt. Maar ik ga toch kijken of ik mijn ps5 bedraad kan gaan aansluiten. Moet daarvoor een paar verdiepingen door en hier en daar een stuk frezen

Reputatie 7
Badge +20

Ja bekabeld altijd stabieler dan via de wifi. 

Maar fijn dat het voor nu weer werkt. Krijg je toch nog weer vragen, laat het dan vooral weten. 

Reageer