Beantwoord

Slecht beeld voetbal op beamer

  • 6 April 2021
  • 2 reacties
  • 211 keer bekeken

Beste kpn forumleden.

ik heb sinds kort een beamer aangesloten. (Optoma hd146x) Ik heb deze speciaal gekocht voor het bekijken van sport en met name voetbalwedstrijden. Het beeld van de tv zenders zijn super scherp maar over de voetbalwedstrijden ben ik niet helemaal tevreden. De close up beelden zijn goed maar verder niet helemaal scherp. 
 

ik heb de kpn ontvanger aangesloten via een draadloze TP-link en verbonden met een HDMI 2.0 kabel. Ook heb ik 1080i als zowel 1080p geprobeerd maar nog steeds niet opgelost. Wie kan mij helpen?

icon

Beste antwoord door Noordzee 6 April 2021, 17:35

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

2 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @Roelbeijert89 ,


Zet in ieder geval beeldverbeteraars uit.

Probeer verder eens de resolutie op AUTO te zetten of bij voorkeur 720P.

Sportwedstrijden zijn beter te volgen via 720P dan via 1080i.

Wil je echt een beter beeld op bv voetbal via ESPN? Dan kun je het beste ESPN kijken via Digitenne. Via Digitenne (dat wordt inderdaad doorgegeven via 1080P) wordt door klanten een betere beeldkwaliteit ervaren bij met name sportwedstrijden.

achtergrondinformatie: 

Wat is het verschil tussen 1080i en 1080p?

De ‘i’ in 1080i staat voor ‘interlaced’, en de p in 1080p staat voor ‘progressive scan’. Waar bij progressive scan bij elke beeldverversing er een volledig nieuw beeld getoond wordt, gebeurt dit bij interlaced slechts voor de helft. De horizontale beeldlijnen worden om en om vernieuwd. Bij een verversing van 60 Hz hou je dus 30 ‘volledige verversingen’ over. Hiermee wordt 50% van de bandbreedte bespaard.

 

Wat is beter 1080i of 1080p?

Dat is heel makkelijk. Als je de keuze hebt kies dan altijd voor 1080p boven 1080i.

Is een beeld statisch, dan zal je tussen 1080i en 1080p geen verschil merken. Pas bij snelle bewegingen wordt het verschil goed zichtbaar. Dan zal het streepjespatroon van de even beeldlijnen niet meer goed matchen met die van de oneven beeldlijnen. Zodat je een beeld krijgt zoals is te zien op de linker foto.

Voorbeeld interlaced voetbal

Wat is dan de Full HD resolutie?

Full HD is een andere benaming voor apparatuur die de 1080p resolutie heeft oftewel 1920 x 1080 pixels. Het is de tegenhanger van HD ready. Tv’s die HD ready zijn kunnen de HD resoluties verwerken, maar hebben zelf vaak een scherm met een resolutie die lager is dan 1920 x 1080 pixels. Om het beeld weer te geven moet het dus worden verkleind. Hiermee gaat een deel van de kwaliteit verloren. Bij Full HD kan 1080p content worden weergegeven in de volledige resolutie.

 

 

 

Goedenavond Noordzee,

bedankt voor je reactie. Ik heb vanavond met champions leuaque voetbal even gecheckt. Ik moet zeggen dat het op 720p wel iets beter is maar nog niet top. Ik heb het ook rechtstreeks bekabeld geprobeerd. Geen verschil. Hopelijk gaat kpnooit 1080p uitzenden. Dat zal ook veel schelen lijkt me. Tot die tijd maar wachten en anders maar keertje 4K beamertje aanschaffen.