Beantwoord

Sluit de KPN monteur een eigen aangeschafte Fritzbox 7590 aan op de glasvezelaansluiting?

  • 20 January 2023
  • 9 reacties
  • 243 keer bekeken

Reputatie 1

Hallo, 

Van de week is er door een monteur van KPN Netwerk een wit glasvezelkastje gemonteerd. Daar moet nu door een monteur van KPN Provider een zwart kastje overheen gemonteerd worden van waaruit een internetkabel naar de router kan om de aansluiting op glasvezel compleet te maken, als ik mij goed geïnformeerd heb middels de zoekfunctie. 

 

Echter wil ik een Fritzbox 7590 in gebruik nemen om bekabeld 1000mb/s te behalen voor het downloaden van games en andere apparten in huis die aangesloten zijn op het netwerk niet dwars te zitten met mijn bandbreedte gebruik. Sinds wij namelijk 4K TV's heb aangeschaft streamen we films en TV op veel hogere resolutie, waarbij het internet gaat haperen. Intensief gebruik dus waarbij de huidige Experia box simpelweg niet aan voldoet. 

 

De Fritzbox 7590 wil ik zelf aanschaffen. Als ik deze gereed leg voor de monteur, zal hij deze dan monteren i.p.v. de standaard meegeleverde router? Alle bekabelde apparaten zijn al aangesloten op nieuwe Cat 6a kabels, klaar om op de router te gaan.

 

Bedankt voor uw antwoord.

 

icon

Beste antwoord door Ward_ 20 January 2023, 11:45

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Strikt genomen zou de monteur dat niet mogen doen omdat KPN geen ondersteuning verleent op eigen hardware. Eigen hardware wordt uiteraard toegestaan en de nodige gegevens zijn vrijgegeven, mede omdat dit wettelijk verplicht is,  maar ondersteuning door KPN is niet verplicht.

Dat gezegd hebbende verschilt het per monteur. De een zal het wel doen, de ander niet. Voor het gereed melden van de monteursbon behoort hij de aansluiting op te leveren met het modem dat KPN heeft geleverd. Dus de Box 12 of de Fritzbox die je bij KPN kan huren.

Ook als de monteur alleen met de Box 12 wil activeren is het toch geen probleem? Als hij klaar is prik je alle kabeltjes om naar de Fritzbox en gaan… (wel even de Fritzbox wizard voor KPN Glasvezel draaien voor de goede instellingen)

Reputatie 1

Strikt genomen zou de monteur dat niet mogen doen omdat KPN geen ondersteuning verleent op eigen hardware. Eigen hardware wordt uiteraard toegestaan en de nodige gegevens zijn vrijgegeven, mede omdat dit wettelijk verplicht is,  maar ondersteuning door KPN is niet verplicht.

Dat gezegd hebbende verschilt het per monteur. De een zal het wel doen, de ander niet. Voor het gereed melden van de monteursbon behoort hij de aansluiting op te leveren met het modem dat KPN heeft geleverd. Dus de Box 12 of de Fritzbox die je bij KPN kan huren.

Ook als de monteur alleen met de Box 12 wil activeren is het toch geen probleem? Als hij klaar is prik je alle kabeltjes om naar de Fritzbox en gaan… (wel even de Fritzbox wizard voor KPN Glasvezel draaien voor de goede instellingen)

Bedankt voor uw reactie. De Fritzbox schaf ik in de KPN shop aan. Deze is tevens ook te huur als "upgrade" t.o.v. de Experia box. Ik dacht dat het daarom niet aangemerkt werd als "eigen hardware". Het scheelt immers onnodig werk... de Experia zal hoe dan ook toch teruggestuurd worden.

Ik ben een Fritz fan, en gun je zeker die 7590, een veel betere router dan de experiabox.

Ben er echter niet helemaal zeker van of de beoogde verbetering van je signaal behaald gaat worden. Dus om teleurstelling te voorkomen deze post.

Die twee 4K tv’s gaan niet de wereld aan bandbreedte vragen. Kan me niet voorstellen dat de experiabox dit niet kan hanteren.

Het streamen is via wifi neem ik aan? Het is aannemelijk dat de bottleneck in je wifi zit of in een multicast. Als je de FritzBox in gebruik neemt zul je ook naar de Fritz mesh moeten gaan door bijvoorbeeld enkele 1200AX te plaatsen. 

Reputatie 1

Ik ben een Fritz fan, en gun je zeker die 7590, een veel betere router dan de experiabox.

Ben er echter niet helemaal zeker van of de beoogde verbetering van je signaal behaald gaat worden. Dus om teleurstelling te voorkomen deze post.

Die twee 4K tv’s gaan niet de wereld aan bandbreedte vragen. Kan me niet voorstellen dat de experiabox dit niet kan hanteren.

Het streamen is via wifi neem ik aan? Het is aannemelijk dat de bottleneck in je wifi zit of in een multicast. Als je de FritzBox in gebruik neemt zul je ook naar de Fritz mesh moeten gaan door bijvoorbeeld enkele 1200AX te plaatsen. 

Hallo, bedankt voor uw reactie.

Het haperen gebeurt zodra ik een game download. Ik heb beperkte schijfruimte en verwijder en herinstalleer vaak games. Deze is op kabel aangesloten. Wanneer alles in huis uit staat behaalt bij 100 mb/s, onze maximale snelheid. Als er andere apparaten in gebruik zijn schommelt hij tussen de 50 en 80 mb/s. 

En inderdaad wilde ik gebruik gaan maken van Mesh om boven ideale snelheden te behalen. 

Reputatie 7
Badge +24

Bedankt voor uw reactie. De Fritzbox schaf ik in de KPN shop aan. Deze is tevens ook te huur als "upgrade" t.o.v. de Experia box. Ik dacht dat het daarom niet aangemerkt werd als "eigen hardware". Het scheelt immers onnodig werk... de Experia zal hoe dan ook toch teruggestuurd worden.

Als u hem koopt is die natuurlijk van u zelf. En dan is het dus eigen hardware.

Als u hem koopt, dan krijgt u geen uitgebreide ondersteuning vanuit KPN bij storingen met de Fritzbox. Ook niet als u hem koopt bij KPN.

Dus stel uw internetverbinding hapert volgende week en u belt naar KPN, dan zal de KPN medewerker u vragen om eerst de Experiabox of KPN Box aan te sluiten. Want voor ondersteuning met de Fritzbox betaald u niet. Dat doet u alleen als u hem huurt. Daarom is het dus ook niet de bedoeling om de Experiabox/KPN Box terug te sturen.

KPN heeft inderdaad een mooie aanbieding van 160 euro op de 7590.

De kans op issues met die Fritzbox is natuurlijk klein, KPN levert hem zelf ook, dus dat gaat normaliter probleemloos zijn. KPN profiel wordt standaard ondersteund in al die fritzboxen.

En die keer dat er wat is dan wissel je de box even om. Er zijn er zoveel die dit doen.

Reputatie 1

Bedankt voor uw reactie. De Fritzbox schaf ik in de KPN shop aan. Deze is tevens ook te huur als "upgrade" t.o.v. de Experia box. Ik dacht dat het daarom niet aangemerkt werd als "eigen hardware". Het scheelt immers onnodig werk... de Experia zal hoe dan ook toch teruggestuurd worden.

Als u hem koopt is die natuurlijk van u zelf. En dan is het dus eigen hardware.

Als u hem koopt, dan krijgt u geen uitgebreide ondersteuning vanuit KPN bij storingen met de Fritzbox. Ook niet als u hem koopt bij KPN.

Dus stel uw internetverbinding hapert volgende week en u belt naar KPN, dan zal de KPN medewerker u vragen om eerst de Experiabox of KPN Box aan te sluiten. Want voor ondersteuning met de Fritzbox betaald u niet. Dat doet u alleen als u hem huurt. Daarom is het dus ook niet de bedoeling om de Experiabox/KPN Box terug te sturen.

Dat wist ik nog niet! Bedankt! Wil hem aanschaffen omdat het op lange termijn voordeliger is. Klinkt logisch om de Experia bij te hand te houden mochten er zich problemen voordoen, echter is de Fritzbox ook gewoon bekend terrein voor de klantenservice. Blijkbaar zitten de servicekosten niet in het abonnement maar de huurkosten van de router/modem. 

 

De Fritzbox 7590 haalt wel 1000mb/s bekabeld toch? Wat is eigenlijk de maximale snelheid dat deze router bekabeld kan halen? Even de maximale snelheid van de provider buitengelaten. Ik zie alleen een DSL snelheid van 300 mb/s staan... 

Reputatie 7
Badge +24

Ja, de Fritzbox kan 1000 mbit aan.

De Fritzbox huren kost € 7,49. Als ik het goed heb. Dat bedrag is niet alleen voor dat kastje. Maar ook voor de uitgebreidere technische ondersteuning. Er zit namelijk KPN Service Plus bij. Die kun je ook afsluiten zonder Fritzbox, dan kost het 5 euro.

https://www.kpn.com/internet/service-plus.htm

Als u belt voor een storing of ander technisch probleem, dan krijgt u een hoger opgeleide medewerker aan de lijn die meer technische kennis heeft.

Als u de Fritzbox koopt, dan heeft u dus niet die uitgebreidere technische ondersteuning. Als u belt naar KPN, dan krijgt u die hoger opgeleide medewerker niet aan de lijn. Want u betaalt daar niet voor. De medewerker die u dan aan de lijn krijgt weet waarschijnlijk vrij weinig van de Fritzbox af. Zal geen uitgebreide ICT studie achter de rug hebben. En leest waarschijnlijk gewoon op wat die voor z'n neus op het scherm ziet verschijnen.

Reputatie 1

Ja, de Fritzbox kan 1000 mbit aan.

De Fritzbox huren kost € 7,49. Als ik het goed heb. Dat bedrag is niet alleen voor dat kastje. Maar ook voor de uitgebreidere technische ondersteuning. Er zit namelijk KPN Service Plus bij. Die kun je ook afsluiten zonder Fritzbox, dan kost het 5 euro.

https://www.kpn.com/internet/service-plus.htm

Als u belt voor een storing of ander technisch probleem, dan krijgt u een hoger opgeleide medewerker aan de lijn die meer technische kennis heeft.

Als u de Fritzbox koopt, dan heeft u dus niet die uitgebreidere technische ondersteuning. Als u belt naar KPN, dan krijgt u die hoger opgeleide medewerker niet aan de lijn. Want u betaalt daar niet voor. De medewerker die u dan aan de lijn krijgt weet waarschijnlijk vrij weinig van de Fritzbox af. Zal geen uitgebreide ICT studie achter de rug hebben. En leest waarschijnlijk gewoon op wat die voor z'n neus op het scherm ziet verschijnen.

Duidelijk, als je de Fritzbox dus koopt heb je geen uitgebreider technisch ondersteuning bij problemen. 

Wat ik doe; Ik schaf de fritzbox aan en vraag de monteur geen router aan te sluiten, alleen om de kabel die vanaf het zwarte kastje naar de WAN poort van de router gaat te laten zitten, zodat ik zelf bepaal op welke LAN poorten m'n apparaten aangesloten worden. Ik berg de huidige Experiabox goed op, om in geval van technische problemen ondersteuning te kunnen krijgen via de Experiabox.