Beantwoord

Solar Edge zonnepanelenomvormer kan geen verbinding maken met wifi

  • 7 February 2022
  • 9 reacties
  • 2113 keer bekeken

Op mijn router box 12 lukt het mij niet de wifi verbinding aan de praat te krijgen met de omvormer van mijn zonnepanelen omvormer Solar Edge. Wat ik dan het eerst doe is de webinterface bekijken. Daar komt hij dus ook niet voor, op z,n minst zou ik een wifi mac adres moeten zien, niet dus. Ik kan wel een lanverbinding maken en deze wordt ook keurig weergegeven in de webinterface. Nu verdenk ik zelf dat de wifi modus 802.11 ax op zowel de 2,4 als de 5 Ghz wel eens het probleem zou kunnen zijn, dus dat even proberen. Wat denken jullie? 

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

icon

Beste antwoord door Joep1965 7 February 2022, 13:04

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Badge +19

Dat zou zo maar eens kunnen.  Als het goed is heeft het modem een update gehad waar een extra WiFi netwerk is gemaakt waarmee je de 2.4ghz en de 5ghz wel kan splitsen. Wellicht is dat de oplossing. 

@Joep1965

Die update heb ik ook gehad, op dit moment ingesteld beide  2,4 en 5 Ghz  niet meer in wifi 6 . Maakt helaas nog geen verschil. Zou nog kunnen zijn dat er iets is met poortforwarding. Op lan verbinding werkt het wel.  Wat uiteraard ook nog kan dat de afstand omvormer tot router te groot is , dus het signaal te zwak wordt. Signaal is rond - 65 dB. Ik heb wel 1 super wifi punt opgesteld staan maar maakt volgens de webinterface geen kontakt met de wifi van de omvormer. Nog een ander probleem is dat Solar Edge het voor de gebruiker niet zonder meer mogelijk maakt de instellingen op de omvormer te wijzigen. Dit kan alleen de leverancier van de Solar Edge installatie. Nu snap ik wel dat hier een hoop gerotzooi met de instelling kan worden voorkomen, gebel naar het bedrijf  maar of dit handig is .

@ Joep 1965,

Zal ook het extra wifi netwerk nog even activeren, goeie suggestie! Daar is wat mee experimenteren.

Intussen het WiFi via macadres gevonden en is actief alleen nu nog aktiveren in het omvormermenu. 802.b is de mode. Nu nog alleen via lan. Wordt wat lastig maar via het bedrijf die de installatie geleverd heeft moet dit lukken.

Intussen wat verder gekomen, het blijkt veel simpeler te zijn. De router box 12 heeft te weinig wifi signaal om de wifi van de omvormer te bereiken. Afstand met de router is ongeveer 18 meter, dat is blijkbaar te ver. Tussenkomst met de extender Super Wifi brengt hier verbetering in en nu werkt het naar tevredenheid.

Wat ik me nog wel afvraag op de Fritzbox van KPN hier betere prestaties had geleverd.

Hallo,

Ik ben ook dagen aan het zoeken geweest nadat de omvormer solaregde 3500 geen dhcp adres meer kreeg (v12). Kabels vervangen etc. Nu bleek achteraf dat mijn verbindingset sets dvs 650 het probleem waren in het netwerk. Ik heb deze geupgrade naar de laatste versie en toen was het probleem opgelost.

Reputatie 1
Badge

@Joep1965 

Nog een ander probleem is dat Solar Edge het voor de gebruiker niet zonder meer mogelijk maakt de instellingen op de omvormer te wijzigen. Dit kan alleen de leverancier van de Solar Edge installatie. Nu snap ik wel dat hier een hoop gerotzooi met de instelling kan worden voorkomen, gebel naar het bedrijf  maar of dit handig is .

Sorry dat ik op dit stuk in haak. 

Heb dan wel een fronius symo. Wat de installateur had moeten doen is de gegevens van de admin account aan de eigenaar moeten geven. Onder het admin account word namelijk de service account aangemaakt en een gewone account. De login voor de admin moet bekend zijn bij de eigenaar na gereed maken van de installatie en de login service account is voor het monitoren voor problemen voor het installateurs bedrijf en het overige account is om normaal opbrengst te monitoren via de app deze heeft dan ook geen admin rechten. 

De reden dat de admin gegevens bekend moet zijn bij de eigenaar is als bv de onderhouds bedrijf failliet gaat of men wel de service bij een ander bedrijf wil laten uitvoeren dat je dan wel een nieuw service account kunt aan maken voor zo'n situatie en ook als er veranderingen in het netwerk plaats vind om het te kunnen aanpassen/instellen. Veelal bij het installeren van Solar worden die gegevens niet gegeven aan de eigenaar en dit kan natuurlijk problemen geven in de toekomst. 

Wat ik gedaan heb in mijn situatie is gewoon even buiten mijn service bedrijf om contact genomen met de fabrikant en hun gevraagd voor de gegevens. Heb ze gekregen en nu heb ik toegang tot het admin account.

Voor de instellingen van het zonne system blijf ik vanaf natuurlijk maar wel een prettig gevoel dat ik nu meer controle heb dan voorheen. 

Ik neem aan dat bij solaredge zij in je systeem kunnen op afstand en de boel resetten als nodig. Bij fronius in ieder geval wel. 

 

Goedemiddag allemaal. 

 

Zelf heb ik de 3500h zonder paneel. Router KPN V10.

Dit is de beste oplossing om de connectie te herstellen aangezien de WiFi van de omvormer en de router van KPN in hun eigen netwerk blijft hangen na een disconnect en om de een of andere reden de V10 de WiFi kanalen als gecodeerd aangeeft en ontoegankelijk maakt voor de telefoonapp. Sterker nog wordt de router compleet ontoegankelijk via de gewone wifi. Poorten 22221 en 22222 openzetten heeft geen zin.

 

De oplossing:

Na veel proberen kwam ik erachter dat de app de mogelijkheid heeft om via WPS te verbinding en jawel op de router V10 zit aan de zijkant 3 knopjes waarvan diegene met twee pijltjes in de vorm van Ying/Yang symbool de juiste is.

 

Stap 1: log in op solarapp op je telefoon en druk op de 3 streepjes. 

Stap 2: klik op omvormer communicatie 

Stap3: Scan de QR code aan de rechter kant van de omvormer. 

Stap 4: gebruik deze en kies verbinden via WPS in de app. 

Stap 5:volg de app totdatje de rode schakelaar naar links moet duwen voor 2 seconden. 

Stap 6: klik op de wps knop van de V10 router eerst en asap de rode knop van de omvormer naar links voor twee seconden en loslaten. 

 

Stap 7: wachten dat je de melding krijgt verbonden op de telefoon. 

LEES DIT=>Het typische is dat je in de telefoonapp van solaredge nu iets vreemds ziet gebeuren. De verbinding met je 2.4g channel van de telefoon zelf zal aangeven dat hij geen verbinding maakt met de router. Echter zal er ook een ander scherm komen van de app die aangeeft dat er wel verbinding op het 2,4g netwerk is gemaakt. Na dat 2e scherm van de app op de telefoon blijft de app hangen. Nu moet je ca15 minuten NIETS doen! Ongeacht dat de telefoon blijft hangen in de foutmelding of dat je kunt klikken van de app om opnieuw te beginnen. Dus WACHTEN!

Hierna zou de verbinding hersteld moeten zijn. 

Anders nogmaals herhalen, soms kan het tegenzitten. 

Conclusie was dat solarsoftware van de app de router V10 onderdeel maakt van een eigen netwerk op de V10. De router wordt hierdoor ontoegankelijk voor de gewone wifi echter enkel voor het WPS signaal??? De grote vraag is dus wat het verschil is tussen WPS en WiFi op de V10. Hier gaat het dus met communiceren mis. 

Helaas heeft onze V10 router ca iedere week een disconnect met de omvormer (wifi). Typerend is dat het precies om 12:00 steeds was dus mogelijk iets van de V10 of KPN die dan iets kort resetten of updaten. Hierdoor valt een milliseconde de WiFi weg en hiermee kan de software niet omgaan van de omvormer omdat mogelijk iets veranderd in de router wat de software van solaredge niet meer herkent als eigen netwerk 

 

Hopelijk bent u hiermee geholpen, anders neem nog een kop koffie, rook een sigaret maar ga vooral niet teveel stressen. 

Â