Vraag

Solaredge omvormer geeft DNS fout bij KPN Box 12

  • 4 April 2023
  • 19 reacties
  • 1097 keer bekeken

Solaredge omvormer heeft wel productie en geeft soms die productie door via het modem. Leverancier van de zonnepanelen is langs geweest en geeft aan dat de omvormer een DNS fout geeft. En dat ik deze vraag bij KPN neer moet leggen. De klantenservice verwees me weer door naar hier. 

Kortom hoe voorkom of repareer ik de DNS fout tussen de KPN BOX 12 en de Solaredge omvormer.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

19 reacties

Verbinding verloopt via ethernet

Reputatie 7
Badge +13

Goedemorgen en welkom op het forum! Dan denk ik graag even met je mee. Is de SolarEdge omvormer dan het enige apparaat in huis die de DNS problemen geeft? Als er problemen zijn met de software die de DNS verzoeken afhandelt zou je verwachten dat er meer apparaten in huis deze problemen zouden vertonen. Heeft het in de huidige opstelling in het verleden wel gewerkt en gaat de kabel rechtstreeks van ons modem naar de SolarEdge of zit er nog iets anders als een switch oid tussen? 

Ja voor zover ik kan achterhalen is dit momenteel het enige apparaat met dit probleem. 

De huidige setup heeft gewerkt. Toen een tijd niet. ( Nov - mid Jan) en toen weer wel tot 24 maart en nu weer niet. 

Het is bekabeld en loopt via een switch. Het vreemde is dus dat het soms wel werkt en soms niet. maar dat ik hem ook niet lijk te kunnen resetten door bijvoorbeeld de router tijdelijk uit te zetten of de omvormer tijdelijk uit te zetten.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +13

Ja dat is echt vreemd en ik kan niet echt verklaren waar in de keten dat dit dan fout gaat. Het is dus wel echt een switch en geen router met een eigen DNS voorziening wat er tussen zit? 

 

Reputatie 2
Badge

zitten op deze switch ook kpn tv ontvangers aangesloten? kan je de aanvoer kabel ook tijdelijk testen rechtsreeks op het modem ? via bv koppelbusje.

in het modem zelf kan ook de dns aangepast worden wat geeft de omvormer aan als je deze bv naar 1.1.1.1 of 8.8.8.8 omzet ?

Reputatie 7

Krijgt die SolarEdge zijn IP adres via DHCP of is deze hard ingesteld op de SolarEdge zelf?

Geen idee. Hoe check ik dit?

Ga ik checken

 

Reputatie 7

Je wilt absoluut dat de SolarEdge zijn IP adres via DHCP ophaalt.

Nu direct in de router werkt het. Dus het ligt aan de connectie tussen de router en de switch. Iemand enig idee hoe ik dat kan oplossen?

Reputatie 7

@JVonk, Branden/knipperen op die switch de ledjes van de poorten richting V12 en richting SolarEdge?

 

Reputatie 2
Badge

Nu direct in de router werkt het. Dus het ligt aan de connectie tussen de router en de switch. Iemand enig idee hoe ik dat kan oplossen?

zoals ik al eerder vroeg wat hangt er verder op die switch zitten hier ook KPN tv tunners op of andere wifi punten etc ???

Wat bij mij hielp is om op die netgear de solaredge poort op 10MB Full te zetten. Je kunt via de browser die switch benaderen. 

Wat bij mij hielp is om op die netgear de solaredge poort op 10MB Full te zetten. Je kunt via de browser die switch benaderen. 

Beste RCEVG,

Welke model Netgear Switch heb jij?

Ik heb de Netgear ProSafe 8 poort GS108v3 en bij deze kan ik niet de SolarEdge poort aanpassen naar 10mb full. Je kan helaas niet in deze switch. Het is een Unmanaged Switch.

Graag hoor ik van je. MvG. J.P.

Hoi, ik heb idd een manager variant  Netgear ProSAFE GS105E. 

Reputatie 7

Jan-Paul schreef:

Ik heb de Netgear ProSafe 8 poort GS108v3

Heb je echt de GS108v3 of wellicht toch de GS108Ev3 bedoelt.

Op die laatste kan je de poorten handmatig op 10Mbps full-duplex zetten maar in de stand "Automatisch" zou hij de poort dan ook automatisch op 10Mbps full-duplex moeten doen.

 

Ik heb (helaas) echt de GS108 v3. Thankx.