Beantwoord

Specifieke routing superwifi toekennen

  • 27 July 2020
  • 1 reactie
  • 70 keer bekeken

Onlangs ben ik verhuisd naar een woning met 5 woonlagen.

-zolder

-3e 

-2e

-woonkamer

-keuken

Hiervoor kreeg ik bij mijn abonnement twee superwifipunten en heb ik er nog drie  aangeschaft zodat iedere verdieping een acces point heeft. 

 

De keuken, woonkamer en zolder zijn bekabeld (cat6A en cat7)

En op de 2e en 3e verdieping zijn ze draadloos verbonden. Nu heb ik het in eerste instantie in zo’n volgorde verbonden dat de 2e verdieping met de bekabelde woonkamer communiceert en de 3e verdieping met de bekabelde zolder. 

AC6B41 (1e verdieping) heeft draadloze verbinding met AC6B79 (2e verdieping)

En een bekabelde verbinding met de 4e verdieping (2665A6) welke op zijn beurt draadloos is verbonden met de 3e verdieping (AC64E5) 

De begane grond is in deze screenshot nog niet aangesloten. 

 

Helaas is het zo dat de afstand tussen het wifipunt van de 2e en 3e verdieping korter op elkaar is en dus een sterker db heeft dan tussen de 3e en zolder waardoor de twee onbekabelde nodes met elkaar verbinding maken terwijl dit in de praktijk dus een minder snelle verbinding is. (Overigens geeft de 3e verdieping nog steeds 80mbps, 2e 150mbps, bekabeld 350mbps. Max zou 1gbps moeten zijn) 

Onderstaande afbeelding geeft weer hoe het netwerk zich uiteindelijk insteld (op sterkste db signaal en helaas niet op snelste down- en uploadsnelheid. 

Mijn vraag is: Kan ik een specifieke routing instellen en deze ook zo behouden. Dus zoals op onderstaand voorbeeld:

  • Modem
    • keuken (bekabeld)
    • woonkamer (bekabeld)
      • 2e verdieping (draadloos verbonden met woonkamer)
    • Zolder (bekabeld)
      • 3e verdieping (draadloos verbonden met zolder)

 

icon

Beste antwoord door Bart van KPN 4 August 2020, 15:17

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1 reactie

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @sasiemensma, daar kan ik kort in zijn, dat kan niet. Dit omdat er met mesh gewerkt wordt. Die is juist flexibel en het zorgt ervoor dat je altijd met het de adapter verbonden bent die het sterkste signaal heeft. 

Wil je wel die set up dan moet je ze toch met kabels op elkaar gaan aansluiten.