Vraag

Stabiele netwerkverbinding bekabeld en draadloos met externe router

  • 17 March 2024
  • 2 reacties
  • 31 keer bekeken

Badge

 

Beste allemaal,

 

Ik ben onlangs verhuist en hierbij heb ik mijn bestaande KPN experia box v10 meegenomen. Ik kon deze aansluiten via een 4-pins aansluiting in de muur. De wifi werkt prima in de woonkamer, maar het is niet sterk genoeg om zonder enige buffering te kunnen gamen of YouTube te kijken in de werkkamer. Na wat onderzoek heb ik besloten een ASUS RT-AX53U-router aan te schaffen, hiermee kan ik een ethernetkabel vanuit de woonkamer naar de werkkamer trekken en gebruikmaken van de AP-modus op deze router. Hoewel het signaal is verbeterd, ervaar ik nog steeds af en toe haperingen in de verbinding, zowel draadloos als bedraad. Ik kon met de bijgeleverde ASUS-software de access point-modus automatisch selecteren, zonder dat ik iets hoefde aan te passen in de instellingen van de bestaande modem.

In de tussentijd heb ik mijn Xbox Series X rechtstreeks met de modem verbonden via een ethernetkabel, en het lijkt erop dat deze verbinding stabieler is dan wanneer ik de bedrade verbinding via de ASUS-router maak. Dit roept vragen op over waarom de rechtstreekse ethernetverbinding wel stabiel is, terwijl dat via de aangesloten ASUS-router niet het geval is. Als bijlage heb ik een tekening toegevoegd waarin ik mijn situatie heb geschetst en waar alles staat.

Ik zou graag hulp willen vragen om dezelfde sterke verbinding uit de ASUS-router te halen, zonder dat ik directe ethernetkabels van de modem naar de apparaten in de werkkamer hoef te leggen.

 

Alvast bedankt voor jullie hulp.

 


2 reacties

Reputatie 7
Badge +9

@timmmerd Je kan beter andere Asus router met mogelijkheid om Merlin-Firmware te installeren kopen. Dan kan je gelijk de experia modem weg doen. Met jouw Asus in AP-mode moet je wel geen WAN-port gebruiken om te verbinden met experia modem (dat is en bug, als WAN gebruikt word, is NAT van Asus actief)

Een andere mogelijkheid is een SW2 van KPN te kopen en zijn 2 lan porten bekabeld verbinden met experia modem en een switch met igmp snooping. Van de switch naar xbox. PC kan via wifi of bekabeld verbonden zijn met de switch.

Met experia en asus samen heb je 2 incompatibel wifi netwerken, de elkaar storen.

Ik zou ook meteen de pc in de werkkamer bekabeld aan de ASUS hangen, de ASUSD heeft neem ik aan meerdere Gigabit LAN-poorten @timmmerd ?

 

Reageer