Beantwoord

STB-NMC-400, met eigen modem

  • 25 April 2021
  • 44 reacties
  • 1419 keer bekeken

Reputatie 2

Hallo allen,

 

Sinds dat ik ben overgestapt naar KPN, heb ik redelijk constant een foutmelding STB-NMC-400 op mijn beide 4K STB's. Mijn internet lijkt het op deze momenten wel te blijven doen.

Reden dat ik dit post in thuisnetwerk is omdat ik geen NT noch een experiabox gebruik, welke ik met hulp van @wjb via onder andere zijn hulp en zijn post heb ingesteld.

Deze foutmelding komt voor op beiden van mijn  STB's, maar voornamelijk in de avond. sporadisch over de rest van de dag, maar misschien dat het mij dan niet opvalt omdat ik zelden overdag TV (kan) kijk(en).

Mijn thuisnetwerk is wat groter dan gebruikelijk. Mijn TV's zitten aangesloten op een LGS308P managed switch van linksys, de STB's hebben de Vlan van iTV tagged staan (ook getest met tagged internet Vlan, geen soelaas) en IGMP V2 staat op deze Vlan aan inclusief ‘immediate leave’ en ‘auto learn mrouter ports’. Querier Source IP Address staat naar het IP van de switch zelf (dit gebeurd als ik ‘auto’selecteer).

Inmiddels ben ik ook al enige tijd de logs van de router en 2 managed switches aan het verzamelen. Hierin komt erg weinig naar voren, wat voor ik kan rijmen met de iTV Vlan.

Als ‘laatste’ redmiddel heb ik nog geprobeerd om de standaard DNS van google / cloudflare naar KPN zelf te doen (ofwel 195.121.1.34 & 195.121.1.66), helaas zonder resultaat.

Iemand nog enig idee wat ik zou kunnen proberen?

 

 

(p.s. niet geheel gerelateerd. Als ik 1 van mijn 2 switches herstart, vliegt mijn PPPoE er ook uit, maar intern verkeer blijft bestaan, na 30 seconden is pppoe weer terug, wat mij doet denken dat classic spanning tree ergens activeerd, maar ook hier ben ik nog niet achter)

icon

Beste antwoord door Caennanu 3 May 2021, 23:21

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

44 reacties

Reputatie 7

Helaas is het issue met die STB-NMC-400 meldingen zeer hardnekkig en treedt dit ook op bij het gebruik van een Experia Box.

Wat helpt is de TV ontvanger op een eigen vlan te plaatsen.

Zie ook dit bericht.

Reputatie 2

Dank voor de link @wjb maar ze zitten al elk op hun eigen vlan. Er zit verder geen verkeer op behalve ITV. Eigen dhcp en alles

Reputatie 7

Als de TV ontvangers al op een eigen vlan zitten dan zou ik niet weten wat je er nog meer aan zou kunnen doen.

Immediate leave uitzetten misschien nog een optie, wellicht dat zodra je dit aanzet het signaal afgekapt wordt door de switch die de immediate leave initieert… ? Immediate leave moet mijns inziens alleen aanstaan op de poorten waar de STB's op staan, dus niet op de uplinks of andere poorten.

Verder controleren of je echt alleen je TV ontvangers op een apart vlan heb staan en er ook geen direct (mdns) verkeer mogelijk is tussen de ene vlan en de andere. Dus controleer in je modem/router of je dhcp server van je ene vlan alleen ip adressen heeft uitgedeeld aan je tv ontvanger (en evt managed switch als deze op dhcp staat) en zorg dat er geen inter vlan routering kan optreden. Als je tv ontvanger op een apart vlan staat en je hebt op je smartphone de Youtube/Netflix app kun je bv niet ‘streamen’ naar je TV ontvanger toe omdat deze elkaar niet kunnen vinden, als dat wel het geval is gaat er ergens dus iets niet goed.

Reputatie 7

Immediate leave uitzetten misschien nog een optie,

Nee, dat moet je nooit doen, immediate leave is een essentiële functionaliteit om bij het switchen tussen zenders de stream voor de oorspronkelijke zender direct te stoppen. Als je anders in korte tijd langs meerdere zenders zapt dan zie je de netwerkbelasting oplopen.

Immediate Leave moet alleen op de poorten waar de STB ontvangers op staan aangezet worden volgens diverse hits op Google, dus ik zou het alsnog niet aanzetten op overige poorten danwel uplinks naar andere switches...

“You should use the Immediate Leave feature only on VLANs where a single host is connected to each port. If Immediate Leave is enabled on VLANs where more than one host is connected to a port, some hosts may be dropped inadvertently.”

 

Reputatie 7

Immediate Leave moet alleen op de poorten waar de STB ontvangers op staan aangezet worden volgens diverse hits op Google, dus ik zou het alsnog niet aanzetten op overige poorten danwel uplinks naar andere switches...

“You should use the Immediate Leave feature only on VLANs where a single host is connected to each port. If Immediate Leave is enabled on VLANs where more than one host is connected to a port, some hosts may be dropped inadvertently.”

Daar staat helemaal niet dat immediate leave alleen aangezet moet worden op de poorten waar een TV ontvanger op aangesloten is. Daar staat dat er problemen kunnen ontstaan als immediate leave aan staat en er op een poort meerdere TV ontvangers ontvangers aangesloten. M.a.w. dat er een switch achter die poort hangt waarop meerdere TV ontvangers aangesloten zijn. Dit zou dan overigens een bug in de firmware van die switches zijn. Gelukkig dat “immediate leave” dan in ieder geval nog aan staat op de router, anders zou zelfs de lijn naar Internet onnodig zwaar belast worden bij het zappen. 

Reputatie 2

Hallo @Patrick_1337 ,

Dank voor je reactie.

Immediate leave uitzetten is geen optie. Dit gebeurt op Vlan niveau niet op poort niveau. Als ik het uitzet op de Uplink, staat het dus ook uit op de poorten. En Vlan niet doorzetten resulteert in geen iTV. Dus dat wordt een beetje lastig. Daarnaast heeft @wjb  het prima uitgelegd dat het sowieso niet slim is om immediate leave uit te zetten.

Wat betreft MDNS, heb ik maar 2 firewall policies staan. Default drop, allow established, related, new en drop invalid. Dus mijn andere vlan's hebben al geen toegang tot het iTV vlan. Dit kan ik ook bevestigen omdat ik vanaf mijn Wifi geen verbinding kan maken met de STB's voor streamen, maar wel met mijn Chromecast kan verbinden om te streamen die op diezelfde Vlan zit als het WiFi AP. Verder heeft iTV DHCP ook alleen ip uitgedeeld aan de STB's.

Ok geen idee dan, in ieder geval in mijn Draytek handleiding staat iets anders voor mijn iTV setup en als ik Fast Leave aanzet en met 2 of meer ontvangers tegelijkertijd ga zappen dan kan het ik het probleem van STB-NMC-400 foutmelding wederom reproduceren (4x STB aangesloten op aparte switch). Bij mij staat ie dus uit.

IGMP Proxy & IGMP Snooping Om de IPTV pakketten beter te begeleiden dient IGMP Proxy en IGMP Snooping te worden ingeschakeld. Navigeer in het menu naar Application >> IGMP, schakel zowel IGMP Proxy, IGMP Snooping als IGMP Fast Leave in. Selecteer bij Interface PVC/VLAN en zorg ervoor dat de IGMP version op Auto staat.

Let op: Wanneer u meerdere IPTV ontvangers op één enkele LAN poort gebruikt(bijvoorbeeld door middel van een switch), dient u de optie IGMP Fast Leave uit te schakelen!

https://www.draytek.nl/wp-custom/uploads/Routed-IPTV-3.0.pdf

 

 

Reputatie 2

Hoi @Patrick_1337 dan begrijp ik het beter, maar is een andere situatie. Zoals ik jouw beschrijving begrijp is dat als je een andere switch (voornamelijk domme switches) erachter zet dat je dat dan krijgt, dat is dan logisch. Als ik de kabel naar die switch eruit trek dan heb je hetzelfde effect.

 

Dat is bij mij niet het geval . Op een managed switch ken je een vlan per poort toe, genaamd tagging, als je er een apparaat achter een poort hangt wat 'vlan aware' is, dan kan je ook nog 'untagged' vlans achter hangen.

Reputatie 7

Bij mij staat ie dus uit.

Let op: Wanneer u meerdere IPTV ontvangers op één enkele LAN poort gebruikt(bijvoorbeeld door middel van een switch), dient u de optie IGMP Fast Leave uit te schakelen!

https://www.draytek.nl/wp-custom/uploads/Routed-IPTV-3.0.pdf

Dat is dus de instelling van de IGMP proxy server op een Draytek router. Blijkbaar is de implementatie van de IGMP proxy server op een Draytek slecht of bevat deze bugs waardoor deze niet goed om kan gaan met meerdere TV ontvangers achter één LAN poort.

Bij mij hangen er drie TV ontvangers achter één LAN poort van mijn EdgeRouter en uiteraard staat quickleave, zoals het hoort, gewoon aan.

 

@Caennanu,

Heb jij de IGMP querier functionaliteit op de switch enabled. Zo ja, kan je die eens disablen?

Kan je ook eens screenshots posten van de onderdelen

  • Multicast - Feauture Configuration
  • Multicast - IGMP Snooping.
Reputatie 2

Goedendag @wjb 

De Querier staat aan, maar uitzetten kan niet. Kan alleen ‘User defined’ maken of auto. Als ik auto indruk, na opslaan staat hij weer op user defined met het ip van de switch zelf.

 

 

Feature config, is hetzelfde op elke Vlan:

 

 

En IGMP Snooping algemene scherm:

 

 

Eventueel andere opties binnen Multicast:

 

 

en een screenie van de proxy instellingen op de router.

 

 

Reputatie 7

De Querier staat aan, maar uitzetten kan niet. Kan alleen ‘User defined’ maken of auto. Als ik auto indruk, na opslaan staat hij weer op user defined met het ip van de switch zelf.

Kan je het vinkje bij IGMP Querier niet weghalen dan?

Reputatie 2

De Querier staat aan, maar uitzetten kan niet. Kan alleen ‘User defined’ maken of auto. Als ik auto indruk, na opslaan staat hij weer op user defined met het ip van de switch zelf.

Kan je het vinkje bij IGMP Querier niet weghalen dan?

Ja . . . duhh, sorry blond momentje :D

 

 

Reputatie 7

Krijg je dan nog steeds STB-NMC-400 meldingen?

Reputatie 2

Durf ik op moment niet te zeggen. Kijk voornamelijk in de avond tv. Zeker als het zulk lekker weer is als nu ;)

Reputatie 7
Badge +17

Ik zie dat je al goed op weg bent geholpen door wjb, @Caennanu, heel fijn! Hopelijk heeft de laatste aanpassing voor verbetering gezorgd!

Reputatie 2

@wjb helaas. Nog steeds de foutcode. Even zappen en dan is het weer even weg, maar blijft toch irritant.

Reputatie 7

@wjb helaas. Nog steeds de foutcode. Even zappen en dan is het weer even weg, maar blijft toch irritant.

Jammer, maar toch de IGMP Querier uit laten staan.

Reputatie 2

Prima, nog andere ideeën?

Meestal gaat de melding na 30 seconden weg, wat het doet lijken of spanning tree protocol ergens op ingrijpt, maar zojuist bleef de melding staan.

Reputatie 7
Badge +17

Zou je bij wijze van test eens willen controleren of je de foutmelding nog steeds krijgt als je de tv-ontvangers direct op het modem aansluit, zonder tussenkomst van de switch?

Reputatie 2

Hoi @Denise_ 

Dat wordt lastig. Ik heb heel de Experiabox noch de Genexis NT aangesloten ;) Ofwel . . . behalve de STB's is er helemaal geen KPN apparatuur aangesloten.

Daarom ben ik ook op het forum ;)

Reputatie 7
Badge +17

Begrijpelijk! Je zegt geen gebruik te maken van de Genexis NT. Daaruit maak ik op dat je glasvezel hebt, klopt dat? Hoe heb je dat precies aangesloten als ik vragen mag? Als je de situatie hieronder zou kunnen beschrijven, zou dat mooi zijn. Dan kunnen we met je meedenken.

Reputatie 2

Hallo @Denise_ 

Natuurlijk kan dat, heb hem voor het gemak even uitgetekend omdat dit het allemaal wat beter visueel maakt.

Het volgende is mijn thuisnetwerk. Niet gekleurde poorten zijn of leeg of een uplink naar een ander element. Gekleurde poorten zijn een ‘end-point’ ofwel zit een IP apparaat op aangesloten (Switches e.d. tel ik daar niet onder).

 

De reden dat de TV's achter een andere switch zitten is vanwege het IGMP protocol wat niet (goed) wordt ondersteund door de EdgeMax serie routers, en zoals je kunt zien heb ik best een aantal camera's en dit zijn ook 2 fysiek verschillende locaties dus 2 switches.

 

Reputatie 7

Heb jij vlan 4 alleen op eth2 staan en niet op de andere poorten binnen de switch van jouw ER-12?