Beantwoord

Super Wifi - Verschil in snelheid tussen 2.4GHz en 5GHz

  • 27 November 2021
  • 1 reactie
  • 242 keer bekeken

Reputatie 2

Ik heb vandaag 2 Super Wifi versterkers aangesloten. Het verschil in snelheid met voorheen op onze telefoons is spectaculair. Bijna overal in huis de maximale snelheid van 200 mbits. Op de laptops is het verschil echter nauwelijks zichtbaar, dat was ongeveer 40 mbits en is dat nog steeds. Ik test de snelheid op zowel telefoons als laptops met de Ookla speedtest. Ik vermoed dat het verschil zit in het feit dat de telefoons automatisch de 5 GHz band kiezen. De laptops zijn wat ouder en hebben een WiFi kaart die alleen via de 2.4GHz band kan werken.

Is dat de verklaring voor het verschil en is dat een gegeven of kan ik er nog iets aan doen?

icon

Beste antwoord door Joep1965 27 November 2021, 18:43

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1 reactie

Badge +19

De 2.4ghz band zit overvol en dat gaat ten koste vN de snelheid.  Sowieso kan de 2.4ghz geen hoge snelheden aan.  Rond de 70 max. De 5ghz kan hele hoge snelheden aan maar heeft een kort bereik en gaat slecht door muren etc. Dat zal de verklaring zijn.